Dimitri van Toren - Een Portret van Dimitri van Toren (1973)

Folk

10. Duizendorkestenman
  11. Elektrische Clown
  12. Als de Pianola Klinkt
avatar van Madjack71
Dimitri heeft meer dan Zorba de Griek achtige liedjes gemaakt. Poethisch, betrokken en muzikaal, dat is dit album wel een bloemlezing van, uit de periode '68 t/m '73. Troubadouren als van Toren zijn een naald in een hooiberg heden ten dagen, tussen al het nep uit Volendam. Gratis, belangeloos, voor niets/He kom Aan/Gedreven door de voorjaarswind/Een lied voor kinderen, zijn pareltjes.

M'n moeder zong deze plaat vroeger steeds keihard mee wanneer ze aan het stofzuigen was. Ik heb de Dimitri collectie van m'n ouders onlangs meegepikt (ze gebruiken hun platenspeler toch niet meer . Vooral het nummer Felix, Ferdinand en Alex is zalig. Een lekkere spanning en sexy tekst.
Ik begrijp niet waarom Dimitri Van Toren niet stukken bekender is in Nederland en België.

avatar van Droombolus
Omdat zijn zangstem een "aquired taste" is, je moet er serieus aan wennen en bij sommigen ( zoals ik ) went het nooit.

avatar van Dibbel
Deze LP onlangs in prachtige nieuwstaat op een boekenbeurs (!) kunnen kopen voor 1 Euro.
Wist niet dat de grote voorjaar-1973 hit Hé Kom Aan, reeds uit 1968 stamde.
Dit zijn prachtige liedjes vind ik, nu ik het voor het eerst draai.
Een late ontdekking, maar gelukkig nog niet te laat.
Waardering volgt later.