Paladin - Paladin (1971)

Label: Bronze

1. Bad Times (6:44)
  2. Carry Me Home (3:19)
  3. Dance of the Cobra (7:37)
  4. Third World (3:51)
  5. Fill Up Your Heart (5:32)
  6. Flying High (4:57)
  7. The Fakir (4:36)
avatar van wizard
Paladin was een band bestaand uit de ex-Terry Reid Bandleden Pete Solley (toetsen) en Keith Webb (drums), aangevuld met zanger Lou Stonebridge, Derek Foley (gitaar) en Peter Beckett (bas).
Het openingsnummer verklapt al een beetje welke kant het opgaat: een hammondorgeltje, met daarover heen een latijns-amerikaans drumritme. Doet me een beetje denken aan Santana.
Voor de rest de nodige toetsen- en gitaarsolo's. De vocalen tussendoor doen me denken aan een LP die mijn vader vroeger veel draaide, maar ben vergeten welke :S.
Afsluiter The Fakir doet wat meer Arabisch aan, en is voor mij daardoor een beetje een buitenbeentje op dit album.

3.5*. Het zit leuk in elkaar, veel stijlen, maar niet echt iets wat ik heel graag beluister. Hou het toch liever bij andere genres.

Ozric Spacefolk
In een notendop:

Uitstekende zang.
Goed gitaar en orgelpartijen en -solo's.
Stuwende ritmes.

Ingredienten voor een lekker symfonische rockplaat, zou je denken.

Ik vind dat de band teveel stijlen door elkaar mixt, en het niet voor elkaar krijgt een echt goede song te schrijven...
Om wat vergelijkingen te noemen: Uriah Heep, Deep Purple, Atomic Rooster...