Eluveitie - Evocation I - The Arcane Dominion (2009)

Zwitserland
Folk / Rock
Label: Nuclear Blast

1. Sacrapos (At First Glance) (2:01)
  2. Brictom (4:22)
  3. A Girls Oath (1:18)
  4. The Arcane Dominion (5:43)
  5. Within the Grove (1:52)
  6. The Cauldron of Renascence (2:05)
  7. Nata (4:02)
  8. Omnos (3:48)
  9. Carnutian Forest (3:17)
  10. Dessumíís Luge (3:28)
  11. Gobanno (3:15)
  12. Voveso in Mori (4:09)
  13. Memento (3:20)
  14. Ne Regv Na (5:07)
  15. Sacrapos (The Disparaging Last Gaze) (2:43)
  16. Slania (Folk Medley) * (1:53)
  17. Omnos [Early Metal Version] * (3:49)
avatar van Devoo
Een nieuwe Eluveitie! Wordt deze keer volledig acoustisch, met gastbijdragen van onder andere de zanger van Primordial!

avatar van horrorfreak7
Ik hoop dat het Omnos het slechtste nummer is van het album, want dat nummer is gewoon vreselijk in mijn ogen..

avatar van laurensio
Hier kijk ik naar uit! Omnos vind ik mooi klinken maar het mist toch een beetje power (lees: geweldige schreeuwstem van de mannelijke zanger van Eluveitie).
Dus ik ben het grotendeels met Horrorfreak7 eens. Ik hoop dat we toch wat ruigere stukken krijgen, ruig + akoestisch kan nog wat moois opleveren

avatar van Devoo
Ik vrees dat een grunt op deze plaat niet zal voorkomen.

Bar weinig grunts en een grote rol qua zang voor de twee dames. Op een normaal Eluveitie album was dat misschien een domper geweest, maar hier vind ik het wel in het totaalplaatje passen eigenlijk. Vooral The Cauldron of Renascence vind ik echt gaaf, lekker vrolijk

"Evocation I - The Arcane Dominion" is het eerste deel uit een tweedelige serie
Het is een volledig acoustisch album, dus als je alleen maar metal verwacht raad ik het je af om deze aan te schaffen (Geen zorgen, er komt nog een metal CD aan )

Wat gelijk opvalt is dat "Chrigel Glanzmann" (de man die normaal gesproken de meeste nummers zingt) in dit album veel meer bezig is met het bespelen van instrumenten (Lees: Bagpipes, Long-Necked Lutes, Thin & Low Whistles en nog meer van die leuke dingen), alhoewel hij bij het nummer "Nata" wel vrolijk mag zingen
"Anna Murphy" (Hurdy-Gurdy speelster) en "Meri Tadic" (Violist) komen kwa zang erg veel aan bod
Op het nummer "Sacrapos" na zijn alle nummers door deze twee vrouwen in het celtisch gezongen

Ik zelf ben echter van mening dat Eluveitie met dit 'project' zichzelf heeft overtroffen
Celtisch vind ik persoonlijk een erg mooie taal, het kwam in hun eerdere albums ook aan bod, maar niet zoals je het hier in terug vind. Als je het nummer "Dessumiis Luge" heb gehoord begrijp je mischien wat ik bedoel
De ietwat rudtigere sfeer, aparte instrumenten, vooral de strijkinstrumenten, mooie celtische zang, de 2000 jaar oude nummers/teksten maken dit album voor mij een absolute topper

Voor mij is dit momenteel het beste album van dit jaar, en ik koop zekers ook het volgende deel zodra hij aanwezig is

avatar van andnino
Dit bevalt mij wel. Het akoestische valt bij mij veel beter dan die futloze folkmetal. Erg sfeervol en ingetogen. Misschien niet alles voor sommige liefhebbers, nu eens wel voor mij.

avatar van andnino
Het voordeel van een digitaal exemplaar is dat je sommige nummers in de prullenbak kunt dumpen. Dit heb ik gedaan met alle nummers behalve Brictom, Carnutian Forest, Nata en Omnos. Zodoende luister ik zo af en toe met groot plezier naar deze vier nummers. De rest vind ik simpelweg niet boeiend genoeg.

avatar van Rinus
Een zeer aardig folk album, dat een stuk beter is dan het andere reguiere werk van de band, Dat werk wordt voraal vocaal de das omgedaan door het nutteloze gegrunt van de voorman. Hier is dat dus eigenlijk niet aanwezig, en dat veraangenaamt het album stukken. en is het tot het eind aan toe te beluisteren.

avatar van Lau1986
Een prachtig folk album waar totaal geen metal op te horen is. De band laat horen dat uitstekend te kunnen. Prachtige folk nummers met veel melodie en gevoel gespeeld. Dit was eigenlijk een positieve verrassing. Leuk!