Dan Baird - Love Songs for the Hearing Impaired (1991)

Label: Def

1. The One I Am (3:57)
  2. Julie + Lucky (4:57)
  3. I Love You Period (4:24)
  4. Look at What You Started (5:10)
  5. Seriously Gone (2:52)
  6. Pick Up the Knife (4:29)
  7. Knocked Up (3:08)
  8. Baby Talk (3:54)
  9. Lost Highway (3:49)
  10. Dixie Beauxderaunt (4:42)
avatar van Tribal Gathering
Dan Baird, de frontman van het redelijk in de marge acterende Georgia Satellites brengt voor het eerst een redelijk goed solo-album uit.
Als je zijn band een beetje kent dan ken je ook zijn solowerk. Van dik hout zaagt men planken oftewel oerdegelijke (hard)rock.

Een keer trad hij (althans in Nederland) uit de schaduw. Track nummer 3 bereikte hier zowaar de twaalfde plaats in de hitparade. I Love You Period heeft dan ook een onvergetelijk refrein.

I love you period
Do you love me questionmark
Please, Please exxclamation point
I want to hold you in parentheses

Zou iemand de goede man ooit hebben vertelt dat daar gewoon leestekens voor zijn. Het blijft natuurlijk wel een lekker liedje. Dat geldt eigenlijk ook wel voor de rest van het album. Binnen het genre is het redelijk gevarieerd. Je hebt in ieder geval niet het idee dat je naar 10 maal hetzelfde nummer aan het luisteren bent.

Ik had het album even teruggezet naar 2,5 ster maar dat is eigenlijk gewoon te weinig. Terug naar de 3 sterren.

avatar van Dibbel
Erg lage waardering voor deze toch echt wel goede plaat.
Dan Baird ging nadat hij de Georgia Satellites had verlaten vrolijk verder, met de nadruk op vrolijk.
Deze southern hardrockende boogieende partyplaat is daar het bewijs van.
Alom aanwezige scheurende slidegitaar en boogiewoogiepiano.
Geproduceerd door Rick Rubin en de bekende grungeproducer Brendan O' Brien die hier ook gitaar en toetsen speelt.
Beklijvende nummers die je na een paar keer luisteren meebrult.
I Love You Period is de bekende hit, maar het lekkerste feestnummer is Look At What You Started. Ook The One I Am, Dixie Beauderaunt en Lost Highway zijn van die gasintrappers.
Baby Talk klinkt enigszins als Creedence.
Het ietwat donkerdere Pick Up The Knife is met gemak het beste nummer van de plaat.
Hij heeft vorig jaar nog opgetreden in Nederland, maar ik heb dat helaas helemaal gemist op een of andere manier.
4 sterren.

avatar van vielip
Ik heb dit album ook in huis. Heb het echter al tijden niet geluisterd dus een score hang ik er nog niet aan. Kan me echter herinneren dat ik het een heel aardig album vond. In ieder geval niks minder dan het Georgia Satellites spul. Zal 'm eerdaags weer eens opzetten om een beoordeling te geven.