Ron Boots - Current (1997)

1 stem

Electronic
Label: Groove Unlimited

1. Current Part I (16:08)
  2. Ambiguity (9:22)
  3. Alignment (9:02)
  4. Below Paradise (Current Part II) (9:20)
  5. Close Call (11:30)
  6. Reciprocal (10:32)
  7. Smiles (5:16)
avatar van Gerards Dream
Dat artiesten of componisten niet altijd over inspiratie beschikken is van alle dag. Niet alles van Bach of Mozart is even mooi. Bij Ron Boots is dat niet anders. Van de albums die ik tot nu heb gehoord is dit de mindere.

Met iets wat volgens mij een knipoog is naar de kosmische muziek begint Current Part I. Een prima begin dus, totdat daar na verloop van tijd dit iets te lang door gaat. Toch komt er wat verandering in wat in het begin nog niet lekker is te noemen. Gelukkig komt daar enige verandering in, waardoor de laatste minuten van Current Part I toch nog genietbaar zijn. Ambiguity begint erg rustige met lange aanhoudende tonen en doen me denken of ik in een tropisch bos ben. Als daar langzaam maar zeker meer ritme inkomt wordt het tropische bos verruild voor de drukte van de stad. Aan alle kanten vliegt het verkeer om me heen terwijl er toch iets van de tropische sfeer blijft hangen.

Alignment begint wat duister en geeft mij het gevoel of de dag op het punt staat om te beginnen. Langzaam komt er beweging in de zaak om tenslotte te genieten van een mooi uitzicht over een wijdse vlakte. Below Paradise (Current Part II) daarentegen is minder subtiel. Al van meet af aan is te horen dat er wat stevigs op komst, maar dat is schijn. Close Call begint met leuke toontjes die aan communicatie doen denken. Echt opgang komen doet deze compositie niet. Het blijft wat hangen in hetzelfde cirkeltje. Tot nu toe heb ik nog niets flamboyants gehoord of iets wat je van het is.

Alle hoop is dus gevestigd op de laatste twee tracks. Met klanken die aan onweer doen denken begint Reciprocal, waarna een mooi sfeerbeeld volgt. Het geeft mij een gevoel van in een gebied te zijn die bestaat uit vlakten die tot de horizon reiken. Erg mooi dus en is Boots op zijn best. Smiles is een wat vreemde overgang te noemen op de vorige track. Up-tempo en terug naar de realiteit. Wat wellicht beter is maar ik had nog veel liever in de sfeer van Reciprocal willen blijven hangen.

Hiermee komt naar mijn idee een einde aan een album waar geen duidelijke lijn is in te bekennen. Hetgeen jammer is, want Boots heeft wel bewezen dit te kunnen. Wellicht een dipje of zoiets of even geen inspiratie Bach en Mozart zouden dit ongetwijfeld ook hebben gehad.