Dollar Brand Duo - Good News from Africa (1974)

Zuid-Afrika
Jazz / Wereld
Label: Enja

1. Ntsikana's Bell (6:03)
  2. Msunduza (4:36)
  3. Good News / Swazi / Waya-Wa-Egoli (7:25)
  4. Adhan and Allah-O-Akbar (4:10)
  5. The Pilgrim (9:44)
  6. Moniebah / The Pilgrim (11:55)
Soledad (moderator)
Ja deze plaat is goed! Dyani en Dollar Brand, beiden Zuid-Afrikaans, brengen een mengpot aan muziek ten gehore. Beide zaten hier volop in de freejazz fase. Die invloed is wel te horen maar de plaat is behoorlijk toegankelijk. Verder hoor je duidelijk Afrikaanse maar vooral al ook Arabische invloeden. Daarbij wordt er regelmatig gechant en in dit geval draagt het echt bij aan de muziek, die een sport spiritueel tintje krijgt. Tenslotte zijn beide heren zo goed op elkaar ingespeeld: alles klopt exact en dat leidt tot een zeer intieme plaat. Een ware aanrader en voor mij de plaat van Ibrahim in de jaren 70.

avatar van Ataloona
Bijzonder mooie spirituele plaat inderdaad. Abdullah Ibrahim gooit er majestueuze pianosolos tegenaan en Dyani's basspel is hier op de top van zijn kunnen, wat een virtuositeit! Ben ook verrast dat ik de composities met de chants misschien nog wel het mooist vind, buiten de afsluiter natuurlijk. De opener is bijvoorbeeld van onaardse schoonheid. Ook fijn om eens te horen is Abdullah Ibrahim's fluitspel, komt niet vaak voor dacht ik zo. In duet met Dyani's diepe basspel verzaakt de plaat nooit de aandacht van de luisteraar vast te houden. Ook knap om bij de chants en bijvoorbeeld bij het gebed Adhan and Allah-O-Akbar niet kazig en quasi-spiritueel uit de hoek te komen, maar écht geïnspireerd. Grootse mystieke plaat met een titel die perfect past bij de prachtige muziek. Net wanneer je denkt het beste gehoord te hebben van Dollar Brand, komt Good News from Africa om de hoek kijken. Voorlopig een 4/5, maar dit kan niet anders dan uitgroeien tot een favoriet.

avatar van judgepaddy
Allah-O-Akbar met gospel begeleiding.

Soledad (moderator)
Mag ik de liefhebbers van deze plaat even verwijzen naar deze:

Abdullah Ibrahim / Johnny Dyani - Echoes from Africa (1979)

Om een gekke reden minder bekend hier maar minstens net zo goed (misschien zelfs wel beter). Ga het luisteren!

avatar van Ataloona
Die staat reeds in mijn digitale bibliotheek (zoals vele Dollar Brand platen), maar nog niet eerder aan toegekomen. Wellicht vandaag eens opleggen. Prima moment met het zonnige weer en alles.

Soledad (moderator)
Doen Dave! Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Het weer leent zich er inderdaad uitstekend voor