Sickboy - Shake Hands with a Clenched Fist (2004)

Belgiƫ
Electronic / Avant-Garde
Label: Tigerbeat6

1. One O Three . Nine (4:50)
  2. The Return of Mister Lee (3:46)
  3. Fist Up in the Air (3:20)
  4. Owleygirl * (3:22)
  5. Steal It with Style * (3:18)
  6. Bohemian Crapsody * (3:13)
  7. March of the Antifa * (3:21)
  8. Partyhard * (2:56)
  9. You Make Me Sick * (4:09)
  10. Tashtang * (3:41)
  11. Folk Riddim Wars * (3:41)
  12. Viva el Party * (3:20)
  13. The Suprise Remedy * (2:18)
  14. Intense Demonic Attacks * (3:07)
avatar van Onderhond
Eigenlijk erg dat ik als Belg amper op de hoogte ben van dit soort projecten. Een grootschalige inhaalactie in in ieder geval ingezet

avatar van Goodfella
Echt best is het niet hoor, hehe. Denk meer in termen als Knifehandchop, alleen sampled Sickboy wel duizend keer meer uit allerlei populaire shite. Technohead, Queen, veel r&b.. niets blijft bespaard. Wel zo'n beetje de leukste slechte cd die ik de laatste tijd heb gehoord, en andersom.

Tijdje geleden een optreden van 'm gezien in de OCCII en dat was muzikaal wel een stuk sterker/serieuzer dan dit schijfje.

avatar van Onderhond
Welke versie is dit eigenlijk ? Heb hier een EP met 5 As en 5 Bs.

Intense Demonic Attacks staat hier bijvoorbeeld niet gelist, een Owleygirl heb ik dan weer niet (wel op een andere EP). Wat uitleg Goodfella ?

Ok, hou je vast.

Dit is de cd die bij Tigerbeat6 is uitgebracht. Jij hebt denk ik de gedigitaliseerde plaat ( ) van het Mirex label.

Dus als we hier Intense Demonic Attacks als bonustrack toevoegen zijn we weer compleet! Zet 'm maar onderaan, ofzo.. want de volgorde tussen cd en plaat is toch anders.

Succes

avatar van Onderhond
Nog een voorstel voor de cover ? Want eigenlijk past die van de CD dan net iets beter.

We slapen er nog wel een nachtje over

avatar van Goodfella
CD cover is beter ja, maar die was nog niet te vinden toen ik 'm toegevoegde.

Laat het allemaal aan jou over morgen, welterusten

avatar van Onderhond
Na de EP enkele keren doorgeluisterd te hebben stel ik het volgende voor. We houden gewoon de EP, en nemen de tracks van het album op als "extra tracks". Want dat zijn ze toch wel heel duidelijk. Wat extra nummers erbij gegooid zodat ze genoeg hadden voor een heel album.

Ik begin daarom ook maar met een review van de EP. Ik had al wel wat van Sickboy gehoord toen ik naar deze op zoek ging, maar nooit viel alles op z'n plaats. Geen slechte artiest, maar niet iemand die echt wat kon bijbrengen (4.5*-5*) zeg maar. Met "Shake Hands ..." heeft Sickboy een EP vast die dat wel doet. Ik ben het dan ook niet eens met Goodfella als hij zegt bij End - Sound Of Disaster dat dat de nieuwe Sickboy had moeten zijn. Waar End nog deels hulde brengt, neem Sickboy gewoon alles in de zeik, en hoe. Elke sample lijkt wel ergens anders vandaan te komen, en passeert de revue meestal niet langer dan 10-15 seconden. "Shake Hands ..." is parodie, anarchie en diefstal verwikkeld tot een geniaal pakket carnavalbreakcore.

"One O Three NME" opent dit EPtje. Op zich nog een braaf trackje, met (voor mij dan) wat onbekendere samples. Herken wel enkele Chris Tucker samples, maar verder eigenlijk nog een redelijk normale track. Hier en daar ook enkele 80s snippets te herkennen, Road Runner die enkele keren voorbijkomt en lekker breakcore geratel. "The Return Of Mister Lee" sampled gulzig uit (enkele?) films, al herken ik er eerlijk gezegd niet zoveel in. Lekker gebeuk wel weer, met veel hectische en stevig bewerkte voice samples. "Fist Up In The Air" gaat lopen met een vreselijk cheesy nummer (sorry, naam is mij onbekend), maar't klinkt enorm 80s of boyband achtig. Verder in de track wordt er uit wat stevigere nummers gesampled, om daarna echt alles stevig door elkaar te haspelen. Ook te herkennen is dat overbekende sampletje uit Squarepusher - Come On My Selector. "Steal It With Style" kruipt naar de 90s, met give it to me baby, ahah ahah en samples uit een melig hithouse nummertje (naam weer onbekend). Alle samples vakkundig de nek om gewrongen en zo gemixed dat je moeite hebt om te volgen wat er nu net voorbij kwam. Zeer coole track, die het sterkste gedeelte van de EP enkel inluid. "Bohemian Crapsody" is de eerste track die echte voluit gaat. Queen door de mangel, veel blijft er niet van over. Extreme ritmewisselingen, samples die je van links en recht rond de oren vliegen. Klassiekers verkracht, ritmische chaos en een overdosis humor. Indrukwekkend .

De B-Kant opent even sterk als A afsloot. Bronnen wisten mij te vertellen dat deze gebaseerd is op Andrew WK - Party Hard. Zag bij dat album dat Starbright Boy dat wel een leuke track vond. Moet je deze maar eens proberen zou ik zeggen. Pitch omhoog, verhakkelde ritmes, stevige basses eronder en uhm ... gaan! Ultieme track om tijdens één of ander fout avondje te spelen. Ook "You Make Me Sick" blijft op niveau, met een bekende wind me up (The Prodigy ?) sample, één of ander fout mellow melodietje, een Daft Punk intermezzo en een Knifehandchop-achtige voice sample. Dit alles spat uit mekaar in een geniaal einde. Beeld jezelf een soort Scooter op 300% in, and then some. "Folk Riddim Wars" sleurt er een Middeleeuws deuntje bij. Tegelijkertijd schattig en enorm debiel, maar dat kan best op deze EP. Hier en daar ook enkele vaag herkenbare popsamples/deuntjes, maar niks dat ik zo direct kan plaatsen. "The Surprise Remedy" gaat te leen bij The Prodigy (we've got the remedy), James Brown Is Dead en een compleet overstuurde Scooter (daar lijkt het toch op) en mixed dit weer tot een chaotisch geheel, deprived van enige vorm van structuur. "Intense Demonic Attacks" is de enige track die wat steviger en harder doorbeukt, zonder een overdaad aan geleend materiaal. Verder ook wel een zeer goeie track.

Een EP die ik absoluut niks minder dan 5 kan toebedelen, al is aanraden niet zo evident. Ik ben iemand die altijd wel de humor van Rob Gee ingezien heb, zo ook het hele gabber gebeuren. Sickboy gaat veel verder, en is muzikaal ook een stuk beter, maar blijft wel uitermate debiel. Deze EP straalt een zekere levensvreugde, relativatie en frisheid uit die ik een beetje kwijt was geraakt (door het hele darkcore gebeuren denk ik). Daarom, 5* dus.

Om deze review af te maken, ook nog een woordje over de bijvoegsels op het album. Opvallend toch wel dat deze tracks eerder naar het "serieuzere" werk van Sickboy neigen, en zo nogal een vreemd contrast creeëren. "Owleygirl" is ongetwijfeld de beste van de toegevoegde tracks, maar voor wat meer uitleg wacht ik nog even tot ik het covertje gevonden heb van de Owleygirl EP. "March Of The Antifa" is een stuk kalmer, gebaseerd op een nogal vreemd orkestmelodietje. Geen al te beste track, al is ie eigenlijk wel grappig. "Tashtang" begint ook redelijk rustig, maar weet verder wel hectisch te worden. Cool trackje. "Viva El Party" hoort eigenlijk wel weer bij de EP, en leent bij oa Vive La Fête en waarschijnlijk nog een resem nummers die ik niet kan herkennen. Leuke track, maar niet het niveau van het voorgaande.

Vandaar dus dat ik gewoon 5* neerpoot voor de EP, en het album simpelweg negeer.

avatar van tovenaar
Onderhond schreef:
maar blijft wel uitermate debiel.

Misschien vind je dit dan ook wel wat .

Verder is het inderdaad wat Goodfella zegt:
Goodfella schreef:

Tja, we zullen dit maar gewoon "samplecore" noemen he . Grappig knip- en plakwerk waar volgens mij stiekem best veel tijd in is gaan zitten. Erg grappig om een keer te horen, maar dit gaat nooit van z'n leven voor een langer tijdje of aan 1 stuk door in mijn CD-speler zitten. Heb de CD al een tijd liggen hier, maar ik heb hem nog nooit in 1 ruk afgeluisterd. Ga ik volgens mij ook nooit doen, dit is typisch zo'n CD waar je af en toe een trackje van wil horen om te kunnen lachen. Gelukkig maakt Sickboy het ons niet zo moeilijk door uit zijn tracks te laten blijken dat we dit niet zo serieus hoeven te nemen. Een CD die vooral op de lachspieren werkt, maar op z'n tijd is dat (inderdaad O-Dog) ook nodig.

avatar van Onderhond
Tja, bij mij raast ie nu al de hele avond voorbij. Zal wat in te halen hebben denk ik

avatar van starbright boy
Die versie van Party hard is erg grappig.

5*! Wonderlijk.

Tof dat je dit zo goed vindt hoor, maar ik vind Sickboy's muziek hier regelmatig net zo cheesy als al die pruttel die 'ie afzeikt. Het doel heiligt de middelen zeg maar .

..en zo is 't. En dat doet 'ie goed ook.

ps. hier een leuk livesetje van deze vriendelijke Belg

avatar van Onderhond

Uiteraard, maar da's eigenlijk ook nodig om dit soort muziek te doen werken. Maak de nummers wat serieuzer, en de charme is er zo af.

Da's het probleem met die "fun tracks" in de darkcorescene momenteel. Zo'n "Tochwelleuk" track is eigenlijk gewoon vervelend, en mist zijn doel volledig vind ik. De zelfspot/relativatie is er wat uit, en dat heb ik toch steeds een sterk punt gevonden aan die hele scene. Dat ze niet enkel commerciële troep verkrachten, maar ook zichzelf af en toe een hak zetten.

Zal wel wat aan ons gevoel van humor liggen. Jij prefereert een Tarantino (Kill Bill), doe mij maar een Miike (Katakuri's).

avatar van Yak
Yak
Uit het 'cd's die aandacht verdienen'-topic gevist. En ik heb me ziek gelachen, dank aan degene die 'm daar heeft toegevoegd.

Dit valt absoluut niet serieus te nemen, en van enige muzikaliteit is dan ook geen sprake, maar zoals Queen, Offspring, INXS, kortom 'bands you love to hate' door de hakselmachine worden gegooid is echt hilarisch. Sickboy jast er in in iets meer dan een half uur enkele tientallen verknipte, omhoog gepitchte, stotterende nummers doorheen, en net wanneer je denkt 'o o o, maar dat is.. eh.. AC/DC!' heeft hij de volgende sample alweer in het nummer geflikkerd. Vooral bij 'Fist Up In The Air', 'Bohemian Crapsody' en 'Partyhard' lig ik echt krom.

Goed gelachen, maar wat blijft er nu helemaal van over? Muzikaal gezien weinig. Deze brij aan geluid is niet veel meer dan een grap, maar wel een erg leuke. 3,5*

Yak: da's gaarne gedaan

avatar van BoordAppel
Hier thuis zijn ze inmiddels helemaal gek geworden maar ik vind het wel geinig. Die shitload aan samples zorgt voor een energiek geheel en het is altijd grappig als je weer een sample van een seconde herkent. Wel geinig dus, niet meer, niet minder.

avatar van Onderhond
Verdacht hoge stem heb ik hier. Niet dat ik dit het summum van muziek vind, wel het beste wat ooit in het genre gemaakt is. Luister er in ieder geval nog zeer geregeld naar

avatar van aslan
aslan (crew)
ik had nooit gedacht dat iets dat met queen te maken had me ooit zou kunnen doen glimlachen...

Overlaatst kreeg ik van iemand het nummer 'nomadic hunters', ook van sickboy. Ah, 't is nen belg dan nog zie ik. Da's pas geschifte muziek ze. I like it.