Satyricon - The Shadowthrone (1995)

Noorwegen
Label: Moonfog

1. Hvite Krists Dod (8:28)
  2. In the Mist by the Hills (8:01)
  3. Woods to Eternity (6:14)
  4. Vikingland (5:15)
  5. Dominions of Satyricon (9:25)
  6. The King of the Shadowthrone (6:14)
  7. I en Svart Kiste (5:24)
avatar van Edwynn
Na het al niet misselijke Dark Medieval Times kwam Satyricon wat mij betreft in 1995 al met haar absolute meesterwerk.
The Shadowthrone bestaat uit 6 tracks en een ambient outro. Het voelt allemaal aan als één nummer.

Als geopend wordt met Hvite Krists Dod denk je de eerste minuten van doen te hebben met een doodgewoon mid-tempo black metalnummer met wat synthesizertoevoegingen, maar gaandeweg ontvouwt zich een episch meesterwerk die je meeneemt langs vele tempo- en sfeerwisselingen. Soms is het agressief, soms majestueus en plechtig, compleet met kalme intermezzo's en vikinzangen. Alleen het eerste al nummer zit mee.

Wanneer de heroïsche riffs van het 2e nummer In The Mist By The Hills starten, weet je eigenlijk al dat het net zo goed gaat worden. Hoogtepunten noemen is dan ook zinloos. Elke track is even sterk.

The Shadowthrone is een adembenemende tocht van hoogtepunt naar hoogtepunt. De op sterke wijze ingepaste viking elementen geven de bottenbrekende gekte voortdurend een plechtstatige ondertoon.

Alles is tot in de puntjes verzorgd. Er wordt heel sterk gemusiceerd en de productie is transparant doch niet overdreven netjes gemaakt.

Een diepe buiging voor dit indrukwekkende werkstuk. Satyricon claimt hier met recht de schaduwtroon en zou er nog lang op zitten.

Een geweldige remaster is er uitgebracht op vinyl dit jaar(2021)WEERGALOOS goed gedaan.
Vandaar een dikke 4.5