Cursive - Mama, I'm Swollen (2009)

Label: Saddle Creek

8. Let Me Up
  9. Mama, I'm Swollen
  10. What Have I Done?
avatar van Norbert
Ik trek deze vocals behoorlijk goed. Ik zou 4* willen geven, ware het niet dat sommige nummers toch een beetje aan de saaie kant zijn. Maar vooral de eerste paar nummers zijn wel erg leuk.

pff Aliiiiiiiiiiiiiiiiiive, I'm stayiiiiiiiiiiing aliiiiiiiiiiiiiive, kicking and screaming!

Begeleidt door cello en gitaar, was dat de schreeuw waar ik Cursive mee leerde kennen, tijdens The Ugly Organ. Die cello was sowieso een perfecte toevoeging. Plus de zang, die lekker uit de bocht vloog, klonk het oprecht.

Dat is er hier helaas niet meer bij. Tam zooitje. Niet waardeloos, gewoon saai. 2.5*

avatar van voskat
Niks saai! Dit is hun beste sinds The Ugly Organ.
Normaal gesproken gaan bij mij de alarmbellen af als mensen het hebben over "een meer volwassen geluid" (kots), maar dit album swingt alle kanten uit.
Tim Kasher z'n stem vliegt nog steeds af en toe uit de bocht, maar het is nu ietsjes meer gedoseerd. Niks mis mee.

In The Now is zelfs ouderwets direct en fel, zoals het een albumopener betaamt.

From The Hips is de Art Is Hard van deze plaat... alleen dan beter. Lekker, dat cynische "Right?!" voordat het nummer in versnelling gaat.

I Couldn't Love You sluit het eerste triootje single-materiaal af.. en daarna komt Donkeys knarsend in actie. Het herhaaldelijk opnieuw opgewonden muziekdoosje werkt perfect en prachtig.

En ook Caveman is weer zo'n typische Cursive nummer waarvan de vrolijke muziek heerlijk samengaat met de sarcastische tekstuele inhoud.

We're Going To Hell is een rustpuntje. Daarna krijgen we Mama, I'm Satan dat het tempo weer omhoog schroeft, maar wel rustig opbouwt naar een onvervalst staaltje duivelsuitdrijving ("I cast you out! I curse you out! I shut you out! I'll kick you out! I'll shove you out!").

Let Me Up brengt meer typisch Cursive bombast. Ook prima.
Mama, I'm Swollen is weer een opbouwer naar een vlotte uitbarsting. Niet mijn favoriete nummer, toch goed.

En dan de afsluiter. Fantastisch. Subtiel, maar heel direct. Je weet halverwege niet of Tim lacht of huilt. Waarschijnlijk allebei.

avatar van Yamato
Ik sluit me voor de volle 100% aan bij ThirdEyeCitizen. Hij haalt me de woorden uit de mond.

avatar van voskat
Dit lijkt me echt zo'n plaat waarbij iedereen over zes maanden nog eens terugkomt op deze pagina om toch maar hun stem naar 3,5 of 4 te verhogen.

avatar van Norbert
haha klopt. toch verhoogd naar 4*