Christian Kleine - Real Ghosts (2004)

Duitsland
Electronic
Label: City Centre Offices

1. Home (5:27)
  2. Stations (5:08)
  3. Like the Clouds, Like the Sky (4:36)
  4. Ghostwriting (2:23)
  5. R Last (2:38)
  6. Handsome Used (5:57)
  7. Shifts of Wood (5:39)
  8. That's Why You Came (5:31)
  9. Tastetouch (5:24)
  10. Disappearing Objects (5:01)
avatar van Onderhond
Af en toe is het de moment om een Kleine album op te zetten. Na de film, wanneer je rustig nog een surfje pleegt, nog even vriendelijk goeiendag zegt tegen de mensen, om daarna lekker je bedje in te kruipen. Beetje jammer dat Real Ghosts niet het perfecte album daarvoor is.

Reden. Enkele valse elementen. Zo'n track als "Home" begint bijvoorbeeld perfect, met een zeer chill pianomelodietje, alleen komen er later een hoop nogal idiote samples bij. Geen idee waarom hier zo'n ordinaire gitaar bijgepropt moet worden. Kills the mood. "Stations" is een stuk beter, begint met een prachtige wave, en voegt kalme ritmes toe. Jammer dat het daarna weer net te donker en kil wordt. "Like The Clouds .." is een wat ritmischere track, hoewel vooral naar het einde toe toch ook enkele mooie melodieën in de kluts gegooid worden. Aardig trackje, maar niet fenomenaal. "Ghostwriting" is redelijk kut, met vreselijke gitaarstukken. Geen idee wat ik hiermee moet op zo'n album. "R Last" is wel weer een heel stuk beter. Lekker rustig nummertje. Beetje simpel, maar goed te doen.

"Handsome Used" is de eerste echter topper op dit album. Mooie melodieën en zeer aangename ritmes. Eindelijk wat ik van een Kleine verwacht. Vanaf dan wordt het album een stukje beter, al blijft het verre van geniaal. "Shifts Of Wood" is een aardige track. Degelijk, maar ook net iets te kil en dor klinkend. "That's Why You Came" klinkt net wat lekkerder, maar ook hier duiken na verloop van tijd enkele vervelende samples op. "Tastetouch" is het beste nummer van het album, maar ook hier blijft de genialiteit ver uit de buurt. Mooie, chille track. Het album sluit af met Disappearing Objects". Op zich een degelijke afsluiter, maar eigenlijk is het kalf al lang verdronken. Tracks als deze zouden de filler moeten zijn, niet de toppers.

Kan er niet veel meer van maken dan 2*. Enkele mooie, chille, maar nogal karakterloze tracks, en verder veel onzin. Jammer, zal nog even langer moeten opblijven, en wat Proem opzetten denk ik.

avatar van Goodfella
Onzin herken ik niet zo, maar echt bijzonder is het inderdaad niet. Beetje een doordeweekse, 13 in een dozijn CCO release dit. 't ligt allemaal lekker in het gehoor, maar het is nergens zo uitgesproken mooi of knus als veel andere releases bij dit label. 3*