Funeral Diner - The Underdark (2005)

Rock / Punk
Label: Alone

1. Decline (4:12)
  2. Collapsing (5:57)
  3. We Become Buried (5:49)
  4. It Is Good That We Never Met (8:57)
  5. Two Houses (3:57)
  6. What Was Said (3:20)
  7. Regardless We Fall (6:05)
  8. We All Have Blood on Our Hands (5:49)
avatar van Gajarigon
Leuke screamo! Van veraf wel wat te vergelijken met City of Caterpillar, vooral omdat ze ook met volwaardige nummers werken. Mede dankzij het goeie drumwerk (It is Good That We Never Met ) doet het muzikaal aan Gospel denken, maar de screams zijn wel iets ruwer hier. Dat is dan ook meteen mijn voornaamste probleem met The Underdark - de vocalen zijn eentonig, en er spreekt niet echt kracht uit. Wat ze wel uitstekend doen is dynamiek in de muziek verwerken. De spanning naar een uitbarsting wordt steeds zorgvuldig opgebouwd. De productie is niet geweldig maar kan er wel mee door, en door een verstandige instrumentatie bij de kalmere stukken komen ze er goed mee weg. Flirt met de 4*.

avatar van niels94
Deze band heeft een split met screamogrootheid (op deze site dan, met dank aan sxesven) Raein en viel me onder andere daardoor op. Opvallend is dat de aanpak van deze band anders is dan die van de traditionele screamobands. Geen korte, chaotische nummers waar soms kop en staart compleet lijken te ontbreken (wat wat mij betreft niet negatief hoeft te zijn) maar juist goed uitgewerkte nummers met een mooie opbouw en een duidelijke structuur. Daardoor is het vergelijkbaar met de muziek van Gospel en in mindere mate Circle Takes the Square. Het maakt deze screamo relatief toegankelijk naar mijn mening, ik zou dit iemand aanraden die een kijkje in de screamo wil nemen maar die korte uitspattingen niet kan waarderen. Prima gitaar-, drum- en baswerk en fijne screams. Gewoon een prima plaatje.

avatar van kobe bryant fan
Sterke plaat met intense vocalen, sterke en moi opbouwende songs, snijdende riffs en een heerlijk donker sfeertje. Ik hou vooral van dit soort Screamo met dus de volwaardige en het liefst ook lange nummers. En deze plaat mag zich wat mij betreft al één van de betere platen uit dit soort Screamo noemen. 4*