Cecil Payne - Zodiac (1973)

Jazz
Label: Strata-East

1. Martin Luther King, Jr. (7:00)
  2. Girl, You Got a Home (10:50)
  3. Slide Hampton (4:25)
  4. Follow Me (7:07)
  5. Flying Fish (12:19)
Soledad
Met: Kenny Dorham (trompet), Cecil Payne (bariton sax, alto sax), Wynton Kelly (piano), Wilbur Ware (bas), Albert "Tootie" Heath (drums)

Cecil Payne... Als ik heel eerlijk ben kende ik hem nauwelijks. Van een enkele opname met Trane en op sommige bebopopnames uit de jaren '40. Legendarisch is hij dus niet. Toch trok deze plaat mijn aandacht want:
1. Strata-East...
2. Knappe band zo met Heath, Kelly en Dorham.

Alleen zijn de platen en cd's van dit label nogal duur en zeldzaam, zo ook deze. Maar in 2017 kwam de reissue op 'Pure Pleasure Records' en wat een zegen is dat zeg. Het is een label dat met toestemming van Strata herpubliceerd. Dat betekent dat de hoes en LP nagenoeg identitiek worden gehouden. En zo ligt er dan voor 25 euro een Strata East in volledige nieuwstaat te draaien op de draaitafel.

Deze plaat is heel anders dan wat je verwacht van Strata-East. Dus geen freejazz, geen funk, geen spirituele shizzle. Eigenlijk gewoon een keurig nette bop-plaat, maar dan wel ééntje die de jaren '50 al ver gepasseerd is. De opener Martin Luther King Jr. is ook gelijk het hoogtepunt van de plaat. Wat een prachtige ode aan deze enorme inspirator en held van mij. Met name de beginsolo van Dorham is erg mooi en bezield. Daarnaast blinkt Wynton Kelly uit (beiden zouden niet veel later overlijden). En Payne zelf? Die speelt een hele aardige partij. Nergens wereldschokkend maar wel gewoon lekker. Alle overige nummers swingen lekker en de rol van Albert Heath (broertje van Percy en Jimmy) mag zeker niet onbenoemd blijven. Zijn energie tilt de plaat nog net iets verder.

In zijn totaliteit niet wereldschokkend maar wel lekker en interessant genoeg om op plaat te hebben.