Carter Burwell & Don Davis - A Goofy Movie (1995)

Score
Label: Walt Disney

1. I 2 I (4:03)
  2. After Today (2:23)
  3. Stand Out (3:02)
  4. On the Open Road (3:03)
  5. Lester's Possum Park (1:27)
  6. Nobody Else But You (2:37)
  7. Opening Fanfare-Max's Dream (1:51)
  8. Deep Sludge (2:05)
  9. Bigfoot (2:16)
  10. Hi Dad Soup (1:33)
  11. Runaway Car (2:19)
  12. Junction (0:47)
  13. The Waterfall! -The Truth (3:10)
neo
Burwell werd gevraagd voor dit animatie project en had zelf al zijn twijfels. Dat is logisch met iemand die praktisch geen ervaring op dit gebied heeft. Het probleem lag voor een groot gedeelte bij Disney zelf die hem er wel voor aanzagen om met zijn gevestigde stijl en naam een extra iets aan de traditie toe te voegen (van hoe een animatie score voor een gemiddelde Disney film moet klinken). Vooral de ''doldwaze'' zouden naar verwachting van Burwell niveau moeten worden. En dat is waar de maatschappij de controle verloor en zich blijkbaar vergiste, want de componist wist echt niet erom mee om te gaan. Overigens was zo'n beetje het enige project wat op animatie leek Raising Arizona. Dan wel met slechts een banjo en een aanvullend instrument, wat eigenlijk geen eens meer dan ''iets'' genoemd mag worden, maar wel werkt.

Sommige zaken waren geen probleem; zo zit er een moralistisch element in de film tussen Max en Goofy, wat Burwell vertaalde in passende dramatische kant. Het moeilijke gedeelte was dus het meer cartoon achtige gedeelte, waarvoor Don Davis als reddende engel te hulp schoot. De stukken van Burwell schenen onlogisch en Davis onderzocht ze en paste die aan wanneer dat nodig was.
Ervaring ontbrak bij hem juist weer niet met aardig wat Tiny Toons ervaring onder andere. Dat resulteerde in iets wat Burwell niet kon. Dus toen de ''vervanging'' rond was verlieten enkele mensen die helemaal met Burwell's score gewend waren het project. Naar schatting zal zo'n beetje 40 % op zijn minst door Davis zijn over gedaan als ik het zo inschat.

avatar van JohnWilliams
Toch vindt ik het knap dat Burwell ja zei tegen Disney. Ik zou het moeilijk vinden vooral omdat Disney een aparte stijl heeft. Maar ik moet zeggen dat wat ik hiervan gehoord heb (alles behalve track 12 kan ik me niet meer herrineren) dat het best wel een goede Score is. Mijn Waardering is dan ook niks minder dan 4*.

music_kaza
A Goofy Movie wist in bijna alle opzichten de serie waar het op gebaseerd is te overwinnen. De muziek past perfect bij de combinatie "klunzigge Goofy en stoere Max". Zorgde voor een prachtige avond en meerdere malen luisteren.