DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004)

Label: Top Notch

1. Intro (0:25)
  2. Eigen Shit (3:31)
  3. Iemand Moet het Doen (3:44)
  4. Spietkong (4:03)

15. Lawness (4:01)
  16. Luister (3:53)
  17. Bun Arrogant (3:57)
  18. Ziel [Skit] (0:48)
  19. Tis Leuk Geweest (4:03)
  20. Tingi Puf (3:15)
avatar van thomzi50
Ik vind Jawat! juist uitermate belabberd voor de dag komen hier. Die gasten zijn (/zien) zo groen dat de hulk lijkt op een oen..

avatar van royals
Ik heb de cd net binnen gekregen. Ik vindt de producties vooral eigenzinnig, beter dan het gemiddelde. De raps kunnen met meestal gestolen worden. Hoe vaak kun je hé pappie zeggen? Eén van mijn 5 beste nederhop platen.

avatar van Dociz
Voor mij met Opgezwolle -Vloeistof en recent Typhoon-Tussen licht en lucht in de top 3 nederhop.

Duvel weet bij mij het juiste gevoel boven te brengen van pure rauwe no-nonsense rap..
Hij verwoord het zelf het meest kernachtig:

Dit is blote voeten shit, gras tussen je tenen.......

Op het einde Shin Chan

avatar van Houn
Jammer dat deze formatie niet meer is,

ik lees hier enkel commentaar over Rein de Vos, maar Rein de Vos spit toch ook wel hard op enkele tracks!

avatar van Shelter
Rein de Vos heeft echt een hate it or love it flow...het is heel erg off beat. Ik dig het wel, maar alleen in combi met duvel duvel.
Verder is duvel duvel gewoon de shit

bowi01
voor mij het meest geluisterde nl hiphop album ooit. opgezwolle ook graaisgedraaid maar op een of andere manier blijft deze plaat naarmate je hem vaker lusitert nog steeds dope.

avatar van Booyo
Shelter schreef:
Rein de Vos heeft echt een hate it or love it flow...

Ik denk eigelijk dat voor DuvelDuvel überhaupt hate it or love it geldt, en ik kan met vreugde zeggen dat het in mijn geval love it is! Beats zijn geweldig, en ja de manier van rappen vind ik persoonlijk fantastisch! Teksten springen van de hak op de tak en zijn verre van serieus, en de beats zijn gewoon van hoog niveau!

Voor mij is dit één van de betere nederhop albums, absoluut 4 sterren waard.

avatar van Shelter
Booyo schreef:

Voor mij is dit één van de betere nederhop albums, absoluut 4 sterren waard.

helemaal mee eens met de hate it or love it van duvel duvel en ook dat dit album een van de betere nederhop albums is...

avatar van dilladawg
Wat begint deze plaat goed zeg, met Eigen Shit en Iemand moet het doen.

avatar van PJC
PJC
ja dit is wel héél erg vet. vind hem veel beter dan puur kultuur. zeer exentriek ding dit en dat dig ik wel. duvel verkoopt hier veel onozele praat maar het is wel héél spitsvondig. hier hou ik van, hiphop die zichzelf een beetje relativeert en met weirde shit komt

avatar van dilladawg
Dubbelspel heeft egt de perfecte intro, shit wat een harde beat.

avatar van Gniuz
Heerlijke plaat van de apen. Ik moet zeggen dat ik vroeger ook zo mijn twijfels had over duvelduvel. Dit kwam vooral door supah, deze man kan echt niet rappen. Zijn flow en zijn teksten zijn echt zwaar onder de maat. Rein de Vos is opzich redelijk maar dat duvel deze twee matige rappers weet te compenseren zegt genoeg. Duvel is origineel en zijn rauwe stem over geweldige beats maakt deze plaat echt een blijvertje. Ik luister hem al sinds 2004 en ik kan er nu alsnog dagen naar luisteren. Dubbelspel is een classic, geniale beat van delic. Ook wat betreft flow komt duvel hier het hardst en nog een pluspunt: je hoort geen supah of rein de vos. Ik ben nog altijd aan het wachten op een album van duvel zonder supah (rein de vos is gelukkig al weg). Dan zou Duvel echt een 5 sterrenplaat kunnen maken.

avatar van tovast
wat een harde track is spietkong zeg.
veel van deze nummers zijn een beetje in de trant van opgeduveld.
ze blijven in je hoofd hangen

avatar van Stapler
Deze gasten rappen volgens vele offbeat. Maar heeft hier niemand van backbeat gehoort?

avatar van maxinator
"Als ik niet wil dat men je vindt, vind niemand je niet".
Ik snap er geen zak van, heb geen zin het te begrijpen, maar fuck it, het klopt.

avatar van deagleking
Ik vraag me echt af wat iedereen zo fantastisch vindt aan de verse van Rein op luister, vind hem vrij triest eigenlijk..

Blonnie B. komt echt belachelijk slecht op Stratenmakers.
Voegt echt niets toe aan het nummer.

avatar van thomzi50
Legendarische verse juist..

avatar van raafmau
Ontiegelijk goed album van de monjet(aap) express niet in meervoud want, duvel zou het eigelijk alleen moeten aanpakken. Supah en rein voegen geen meerwaarde toe aan dit album.
Ik snap persoonlijk niet waarom duvel niet aanklikt bij de fakkelbrigade. Zal wel zo zijn redenen hebben.

Album begint hard tot stratenmakers daarna word het album wat softer met een uitschieter "Lawness" .
En waarom blonnie b een stukje mocht meerappen is voor mij ook een raadsel.

De hoes is leuk bedacht had hem origineel alleen ben de plaat kwijt geraakt ergens met verhuizen echt zonde baal ervan.

Ik blijf toch stiekem hopen op, opgeduveld 2 .

Relax
Stapler schreef:

Dit is echt geen backbeat hoor, dit zijn gewoon lyrics die zonder een beat zijn opgeschreven en nonchalant zijn opgenomen.

avatar van hiphopisntdead
ik vind wie is ut ongeveer het slechtste nummer op deze CD, Kom voornamelijk door de productie, Kubus vind ik een hele slechte producer.

avatar van KILLERBEE99
Een van de eerste CD's die ik ooit gekocht heb. Vet gedaan met die CD die uit die bek komt

avatar van ThingMan
Lelijk! Echt een vet nummer. Slippertje, Klappie. Haha geweldig!

Driekwart van de nummer heb ik niets mee. Dubbelspel vind ik echt te bruut. Ook tis leuk geweest en iemand moet het doen vind ik echt vet. Hou ook niet echt van de stem van supah, vind hem wat vervelend. en ik kan echt NIET begrijpen dat hoijjjj er niet op staat (http://www.youtube.com/watch?v=2QmfeqkyEAw)

avatar van MAS
MAS
Hojjjj staat op Precept. Een soort zoethoudertje dat uitkwam voor Aap-O-Theek. Precept kun je gratis downloaden op www.duvelduvel.com

avatar van deffa2
hiphopisntdead schreef:

???

avatar van niels94
Ik vond hier zeer weinig aan. Ben duidelijk geen fan van het DuvelDuvel kamp, want ik vond Opgeduveld ook al niet al te interessant. Ik vind de beats, in tegenstelling tot velen hier, weinig bijzonder, vaak zelfs vrij saai, met een enkele uitzondering van een aardige beat. Het probleem ligt hem echter vooral bij de MC's. Ik hou niet zo van Duvel, dat is me duidelijk geworden, al heeft hij af en toe een aardige verse en zeker wel eens wat goed gevonden lines (al zijn dat er wel te weinig). Vind zijn flow vooral niet erg goed. Maar hij lijkt op een genie vergeleken met die andere twee, die de beat lijken te negeren en maar wat snel lijken te brabbelen. Verschrikkelijk slechte rappers. Neem dan ook nog twee waardeloze gastartiesten (die verse van Jawat! ) en er is weinig genietbaars.

Het geheel duurt ook veel te lang omdat het ook maar een beetje doorkabbelt, er is verder niets om even afwisseling te bieden, geen sterke hook of een ander type beat. Daarnaast gaat het over het algemeen nergens over, wat in principe geen nadeel hoeft te zijn als de rest maar leuk gebracht wordt, maar in dit geval helpt het het album niet bepaald mee. Weinig bijzondere beats met matige tot verschrikkelijk slechte MC's eroverheen maken dit tot weinig overtuigend hip-hop album.

Een krappe 2,5*

Die verse van Duvel op Lawness

maxinator schreef:
"Als ik niet wil dat men je vindt, vind niemand je niet".

Het zit vol met dit soort teksten en ik vind het geweldig:
"En als ik niks te melden heb ben jij een boskabouter" Prachtig

avatar van Weirdo Wizzy
Niet dat ik veel NL hiphopalbums van voor naar achteren heb geluisterd, maar ik vind deze misschien wel de beste. Heerlijke beats en de losse aanpak van de rappers bevalt me wel. De lyrics gaan vaak nergens heen maar dat stoort me totaal niet; sterker nog, het is juist de charme van deze plaat. Staan ook nog opvullertjes op hoor maar (met name in het eerste gedeelte) geweldige nummers als 'Eigen Shit' en 'Iemand Moet Het Doen'. Naar het einde toe krijgen we dan nog 'Lawness' met een moddervette openingsvers van Duvel zelf (ben sowieso wel blij dat hij het leeuwendeel van de raps voor zijn rekening neemt). En dan nog die outro met die toffe scratches. 'Luister' is ook erg lekker met die beatswitch in het midden van het nummer (en ook best grappig dat hij zijn vervolgens met precies dezelfde vers op de proppen komt).

4 ster

avatar van Weirdo Wizzy
BBB is eigenlijk heel slecht, maar ook weer niet

Zo'n album is het ook voor mij: ik kan er van alles op aanmerken, maar som der delen is een feest om naar te luisteren. En het is ook een heel eigenzinnig album en met twintig nummers pissen ze wel eens naast de pot. En die teksten gaan vaak nergens over (Rein op Tis Leuk Geweest...waar de fuck gaat dat over). Maar de teksten, beats, het hele geheel is wel lekker speels.