Kero One - Early Believers (2009)

Label: Plug

1. Welcome to the Bay (4:59)
  2. When the Sunshine Comes (4:29)

met Ben Westbeech

3. Keep Pushin' (4:32)
  4. Lets Just Be Friends (5:08)

met Tuomo

5. Bossa Soundcheck (4:08)
  6. Love and Happiness (6:18)

met Tuomo

7. Stay on the Grind (4:50)

met Ohmega Watts

8. A Song for Sabrina (4:42)
  9. This Life Ain't Mine (5:25)
  10. I Never Thought That We (5:31)
  11. Goodbye Forever (6:10)

met Ben Westbeech

12. On and On (4:29)
avatar van Aghora
Ik kan ook niet meer wachten, nog een maandje te gaan. De hoes is wel errug beneden de maat, hopelijk is de muziek van hogere kwaliteit. Ben ook benieuwd naar de bijdrage van Ohmega Watts.

Rhythm & Poetry schreef:
Hier kijk ik erg naar uit
Ik ook!

Ben benieuwd wat hier uit komt. Vorige album was fenomenaal.
Als hier nummers opstaan die soortgelijk zijn aan toppers als ''In All the Wrong Places'' gaat het weer fantastisch worden.

avatar van Reijersen
Ben Westbeech op feature Erg relaxte zanger. Het eerste album is mij ook zeer goed bevallen. Dus ook ik ben benieuwd naar dit nieuwe werk.

avatar van jelmer19
Op zijn Myspace is overigens al een stukje van ''When the Sunshine Comes'' met Ben Westbeech te beluisteren. Leuk nummertje
''Welcome to the Bay'''is daar ook al te beluisteren!

Rene1979
Ben benieuwd Windmills vond ik vet

Rene1979
Ga hem vanmiddag luisteren...

RedLightCityBoy
Aah, deze plaat klinkt weer erg goed!

P-DawG
Klinkt inderdaad weer erg goed, met een heel andere vibe dan zijn vorige album !

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb er nu een luisterbeurt opzitten en heb nog gemengde gevoelens. Veel van dit album klinkt lekker en het lijkt mij een fijne plaat voor in de zomer. Maat aan de andere kant vind ik Early Believers duidelijk minder dan zijn voorganger, daar was het voornamelijk heerlijk soulvol hier is het voornamelijk catchy en zelfs wat poppy. Met name het eerste gedeelte van de cd, zelfs de autotune komt er aan te pas en dat vind ik toch wel jammer.

Toch heb ik er zeker van genoten en ga ik dit nog vaak beluisteren er staan namelijk enkele heerlijke track op waaronder het jazzvolle A Song for Sabrina en de sterke openingstrack.

Beste album tot nu toe!
Sorry Rob ik vind dit zo zomer's en heerlijk dus mijn gevoelens zijn alleen maar positief

avatar van jelmer19
Nu 1 keer beluisterd maar hij is wel minder dan zijn debuut plaat. Minder constant vooral. Zomers is het idd wel

avatar van Rhythm & Poetry
Ik zet het album voorlopig op 3,5*. Wel wil ik deze origineel in bezit hebben aangezien dit een heerlijke plaat is voor bij de BBQ (ik krijg helemaal zin in de zomer).

Rene1979
Nou ik hou het bij een 4.5 ouwe 3.5 stemmer!

P-DawG
zelfs de autotune komt er aan te pas en dat vind ik toch wel jammer.

Bij Keep Pushin wordt inderdaad de autotune gebruikt, maar waar dat normaal erg overheersend is, vind ik dat het hier juist precies goed en subtiel gebruikt wordt. Het zijn bij verre na geen T-Pain taferelen die je hier op kan verwachten..

Let's Just be Friends is tot nog toe het enige zwakke nummer dat ik heb kunnen ontdekken.

Rene1979
Lets just be friends vind ik juist wel een lekker nummer net als de rest:)

Zeertjuh
When the Sunshine Comes, is echt een heerlijk nummer

avatar van Chuck Taylor
Was niet echt te spreken over zijn voorgaande album, maar Ben Westbeech doet hier twee keer mee zie ik, toch maar even beluisteren.

avatar van Osiris Apis
Ik vind het album te poppy soul. Jammer dat het niet meer jazzy is.

avatar van FunkyMonk
Nice, Westbeech als feature. Ik vind zn solo werk ook erg de moeite; Kero One kan er soms ook wel door. Moet hier maar eens achter...

Rene1979
Ik luister dit album echt vaak met het zonnetje van tegenwoordig...

avatar van Rhythm & Poetry
Toch maar 4*, de laatste dagen staat dit album vrijwel constant op en dan krijg ik al helemaal de zomer in mijn bol.

RedLightCityBoy
De zomer komt er gelukkig weer aan en dan is een nieuwe Kero One plaat erg fijn. Weer komt hij met een ontzettend pakkende plaat die er als pap in gaat. Het is fris, luchtig, zwoel en erg catchy. De nummers blijven goed in je hoofd zitten en de gastbijdrages zorgen hier voor een hele fijne toevoeging. Waar het op de vorige plaat zo nu en dan redelijk eentonig werd, zit hier veel meer afwisseling in die voor veelzijdigheid zorgt. Zo doen er op deze plaat fijne R&B zangers/zangeressen mee die het erg verdienstelijk doen. Productioneel gezien is het inderdaad iets meer soul/pop dan jazzy. Niet dat het daardoor slechter is, maar de sound is toch nog wel iets toegankelijker voor een breder publiek, denk ik. De raps zijn hier eigenlijk vrij sterk.
De teksten en flow passen gewoon goed bij de zwoele producties. Lyricaal is het niet erg hoogstaand, maar bij dit soort platen heb ik daar totaal geen moeite mee.
Kero's stem vind ik met name erg fijn, lekker licht en hij rolt zijn rhymes lekker luchtig uit. Het openingsnummer is toch wel classic. Heerlijke productie (door King Most) en dat refrein is gewoon geweldig fijn. Al met al weer een fijne reeks nummers, niet al te veel afwisseling (wat toch wel jammer is) maar desondanks gewoon weer een erg mooi album. De plaat kan in de toekomst zeker groeien, laat de zomer maar komen!

Rene1979
Kan niet wachten tot hij in me kast staat!
@R&P is dit nou toch een van je eerste 4*

tuktak
uitermate suf en vrij matig vervolg op een briljant debuut. de producties zijn zeer veilig en een beetje saai. veel van hetzelfde, en nergens verrassend. potentie heeft kero one nog steeds genoeg, maar het succes van de vorige plaat weegt blijkbaar zwaar.

Rene1979
Vanmorgen in de auto geluisterd...
Daar luister ik altijd het lekkerst naar muziek.

Ik voel mij genoodzaakt hem toch een halfje te verlagen.
Dit ivm met het feit dat het 12 nummers zijn waarvan 2 instrumentals. De andere 10 nummers zijn wel van het hoge Kero One nivo...Lekker fris en vernieuwend....(zomers)

Maar ik vind het simpelweg iets te kort.

avatar van Rhythm & Poetry
Early Believers is het tweede studioalbum van producer/rapper Kero One. In 2005 bracht hij al Windmills of the Soul uit, dit leverde hem aanzien in met name met Azië op. Dit is niet heel opvallend, aangezien de roots van het multi talent (hij runt namelijk ook nog eens zijn eigen label Plug) in Korea liggen. Nu is het tijd om ook de westerse landen te veroveren en de kans dat dit hem gaat lukken is aanwezig; eerder dit jaar sprak will.i.am al lovende woorden over Kero One.

Welcome to the Bay is de eerste single van het album, en dit lijkt een juiste keuze te zijn, zeker met mooi weer in aantocht. De catchy klanken van het keyboard, ondersteund door simpele maar lekker vlotte tikjes op het drumtoestel; die het relaxte tempo bepalen, maken dit tot een zomers nummer. Daarnaast rapt Kero One op een aangename manier over zijn thuishaven San Francisco (The Bay is een gebied in San Francisco) en voelt ook de gastbijdrage van zangeres Jaqueline Marie prima aan. De toon voor een fraai zomers project is al direct gezet.

Het vervolg liegt er ook niet om: Kero One zijn flow is weliswaar niet heel bijzonder, zijn lage stemgeluid kent weinig variatie en hij rapt elk nummer in hetzelfde tempo, maar het is erg goed aan te horen. Daarnaast sluiten de vele luchtige onderwerpen prima aan bij de zomerse thematiek van Early Believers. Dat de onderwerpen daardoor niet veel verder komen dan liefde en geluk (neem bijvoorbeeld de track Love and Happiness) is absoluut geen probleem. Kero One benaderd zijn onderwerpen op een luchtige manier, dit levert een aantal leuke quotables op, zoals: “It seems like it took forever for that sun to shine//Counting down the days in the back of a mind” (When the Sunshine Comes), “Let’s be friends, but don’t try to bother me//I’m single: free is my philosophy.” (Lets Just Be Friends) en “When I’m listening to this beat, I complete my rhymes for black folks, brown, yellow, vanilla” (I Never Thought That We).

Ondertussen blijven ook de producties van een constant hoog niveau, de diversiteit is op Early Believers nadrukkelijk aanwezig. Latin, jazz en soulinvloeden komen samen en zorgen voor een zwoel en bovendien dansbaar geheel. Zo laat Kero One op de nummers Keep Pushin en het instrumentale A Song for Sabrina zien wat hij in huis heeft. Drums, sambaballen, blazers en gitaren vormen een krachtige compositie, door de veelzijdigheid is het een hoogtepunt op de plaat.

Het zonnetje begint te schijnen, buiten wordt het een graadje warmer. Heerlijk weer voor een terrasje en barbecue; het enige wat nog ontbreekt is een fijn zomers muziekje. En voor dat laatste heeft Kero One gezorgd. Early Believers mag wat dat betreft in een adem genoemd worden met zomerklassiekers Homebase (DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince) en A Long Hot Summer (Masta Ace).

Bron: www.hiphopleeft.nl

avatar van Rhythm & Poetry
Ik had eigenlijk wel verwacht dat ik dit zou verlagen naar 3,5*. Ik had de plaat al een hele tijd niet beluisterd en dus vond ik het niet echt 4* waard. Maar nu staat Early Believers toch weer op en wederom geniet ik, het is weliswaar iets te poppy voor Kero One maar het vermaakt me nog altijd. Lekkere feel good (gedachten op nul) hiphop, zoals het vaker gemaakt mag worden.

raffael77
tuktak schreef: