Passengers - Original Soundtracks 1 (1995)

Ierland
Score / Pop
Label: Island

1. United Colours (5:31)
  2. Slug (4:41)
  3. Your Blue Room (5:28)
  4. Always Forever Now (6:23)
  5. A Different Kind of Blue (2:02)
  6. Beach Sequence (3:31)
  7. Miss Sarajevo (5:40)

met Luciano Pavarotti

8. Ito Okashi (3:25)

met Holi

9. One Minute Warning (4:40)
  10. Corpse (These Chains Are Way Too Long) (3:35)
  11. Elvis Ate America (3:00)

met Howie B

12. Plot 180 (3:41)
  13. Theme from the Swan (3:24)
  14. Theme from Let's Go Native (3:07)
  15. Bottoms (Watashitachi No Ookina Yume) [Zoo Station Remix] * (4:11)
avatar van c-moon
Een leuk experiment van U2 & Brian Eno. Maar meer is het eigenlijk ook niet. Een verzameling soundtracks voor niet bestaande films...

Elvis Ate AMerica (before America Ate him), vind ik wel bijzonder geslaagd. Grappige tekst ook. Verder is Your Blue Room een zeer knappe song, en dat had eigenlijk best ook op een U2-album gepast. Het zou trouwens later opduiken als b-kant op een van de U2 singles.

En Miss Sarajevo is natuurlijk een prachtsong, met zelfde opmerking als voor Your Blue Room: dit had ook op een U2-album gepast. Maar dan zonder Luciano Pavarottie aub !!!

c-moon schreef:

Een verzameling soundtracks voor niet bestaande films...

Aha. Ik zag deze in het verleden heel vaak ergens staan en heb eigenlijk nooit de moeite genomen om te gekeken wat het nu precies was. Op zich leuke initiatieven om voor een niet bestaande film muziek te maken. Is dit ook instrumentaal voor een groot gedeelte?

avatar van c-moon
Hallo Neo, ja er zit veel instrumentaals tussen...
Daar zal ook ENO wel voor iets tussen zitten he..

Always Forever Now is mijn favoriet van het album.

avatar van c-moon
Dat is ook heel knap, S7efan.. en staat als ik mij niet verigs OOK als B-kant op één van de Pop-singles..

avatar van Saldek
Mooi experimenteel werkje. Stoor me alleen aan 'Elvis ate America' en de neurotische afsluiter (na bijna in meditatieve stemming verkerende) '....let's go native' Verder vind ik het album zeer relaxed. 4

neo (crew)
Kom er ook nu pas achter dat echt niet alles voor niet bestaande films is gecomponeerd. Zo is ''Your Blue Room'' van deze film geregisseerd or Antonio en Wenders samen; link

avatar van PUbu
Tsja, eigenlijk een album van Brian Eno, die man is geniaal in muziekbehang of eigenlijk new age. Luister maar naar Low en Heroes van David Bowie en naar zijn Ambient platen etc etc, wel leuk maar je moet er niet naar luisteren. Iedere keer als ik achter windows zit dan hoor ik de door hem gecomponeerde windows-geluidjes, daar moet je dus niet naar luisteren. Deze plaat behalve Miss Serajevo ken ik niet maar die single is uiteraard super, met de uithalen van die dikke. Afentoe kan hij dus wat toegankelijker muziek maken.

neo (crew)
Alsof Eno zo ontoegankelijk is...

avatar van Saldek
Wel, Eno kan behoorlijk eigenzinnig en experimenteel zijn. Toch Eno's muziek begint pas echt te 'stralen' wanneer het zeg maar 'mooi' is. Daar weet 'ie beslist een extra dimensie aan te geven, en ja, zeker dat soort werken van hem zijn beslist toegankelijk te noemen.

EVANSHEWSON
c-moon schreef:

Potdorie die c-moon neemt regelmatig zijn tijd voor een mooie bespreking!

Mooi gezegd. Slug, Your Blue Room, Evis ate America en Miss Sarajevo zijn toch de meest beklijvende tracks, de rest is dromerig en niet slecht, maar zeker niet urgent.
3.5 ***1/2 of ben ik te gul ?

Paus BONO

avatar van TJN
TJN
Dit is toch een hele mooie plaat, een meester bescheiden aan het werk, behoedzaam en beheerst, precies zijn ambient stijl.

iGV
Het is lang wachten op de 2. Jammer. Dit mag wat mij betreft een vervolg krijgen. Heel graag zelfs.

avatar van ohmusica
Dit was bij mij hard toe aan een herontdekking. Het project werd m.i. indertijd door mij wat ondergewaardeerd. Nu vind ik het zeer geslaagd, Ook de productie/geluidskwaliteit mag er zijn.

avatar van beaster1256
miss sarajevo is prachtig maar voor de rest staat er veel muzikaal behang op , voor de liefhebbers !!!

avatar van Kaaasgaaf
Slug is een van mijn favoriete U2-nummers, al is het dus eigenlijk van Passengers.

Beach Sequence is prachtig!!!

avatar van rkdev
Alleen al de moeite waard door Your Blue Room, Miss Sarajevo en Always Forever Now !! Verder een leuk experiment van U2 & Brian Eno (of eigenlijk andersom )

Father McKenzie
Slug, Your Blue Room, Beach Sequence, Miss Sarajevo en zeker ook Elvis Ate America zijn eigenlijk prima U2 songs, de rest is niet slecht, als geheel toch redelijk geslaagd album van U2 die eventjes niet U2 wou zijn, dus "incognito".
best een aardig en in ieder geval sfeervol album met filmmuziek voor nog uit te vinden films; of zoiets.

avatar van hallo!
Een album van een U2 dat nog durfde te experimenteren. Het pakt niet overal even goed uit,maar er staan toch een aantal zeer sterke nummers op en ik hou ook erg veel van de sfeer van het album. Your Blue Room is bijvoorbeeld één van mijn favoriete U2-nummers. Ook Miss Sarajevo, Slug en Elvis ate America met de geweldige tekst zijn zeer geslaagd. 3,5*

avatar van rkdev
Vandaag weer eens beluisterd (ik zit in m'n Nineties U2-periode ) en ik moet zeggen dat ook bij deze plaat het 'rijpen' ervan goed heeft gedaan. Of zal het dan echt aan mijn eigen ouder worden liggen...? Wederom een halve * erbij dus.

Ik blijf bij m'n eerdere mening dat het album alleen al de moeite waard is door Your Blue Room, Miss Sarajevo en Always Forever Now.

Maar ook Slug en Elvis Ate America en zijn erg lekker.

Even extra aandacht voor Plot 180 en Beach Sequence, 2 nummers die mij erg doen denken aan de Unforgettable Fire periode en 4th of July in het bijzonder. Erg mooie dromerige nummers.

Theme from Let's Go Native komt rechtstreeks uit de Achtung Baby periode heb ik het idee. En ik heb het gevoel dat ik iets wat hier op lijkt ook de op gelekte bootlegs van de Berlijn sessies heb staan. Eens even opzoeken.

De rest is niet heel verkeerd, behalve Ito Okashi en Theme from the Swan, die zijn echt vreselijk.

Always Forever Now zat overigens in de film "Heat" !

Tot slot: waarom wordt Radiohead's 'Kid A' zo hoog gewaardeerd, en heeft niemand het over deze plaat? Kan iemand me dat uitleggen...

Dit is echt wel een heel erg interessant album!

Niet om bij elke gelegenheid op te zetten, dankzij Eno's bekende rare geluidjes onder andere.

Maar inderdaad doorstaat het de tand des tijds zeer goed!

Your Blue Room vind ik geniaal . Ik moet 'm weer eens beluisteren voor een totaal oordeel .

Ik vond het wel erg fragmentarisch allemaal . Lang niet meer beluisterd ..... dusss .

avatar van hallo!
Gisteren heb ik deze plaat voor het eerst in lange tijd nog eens geluisterd en ik vond hem beter dan ik mij herinnerde. Het album zit goed in elkaar. Het is echt 1 relaxte trip. Enkel Elvis Ate America en Theme From The Swan passen niet goed in de sfeer. Ik schrok me rot toen het laatste nummer begon nadat ik stilletjesaan aan het wegdromen was.

De meeste nummers stellen niet veel voor als je ze afzonderlijk beluisterd, hoewel er op de eerste helft enkele pareltjes staan, Your Blue Room op kop. Dat is misschien wel uitgegroeid tot mijn favoriete U2 nummer naast The Unforgettable Fire en Zooropa. Bono zingt geweldig en gebruikt voor de laatste keer zijn prachtige kopstem. Ook de strofe die door Adam Clayton gesproken/gezongen wordt is zeer mooi, zeker met het subtiele gitaarwerk van The Edge daaronder.

Ik vind dat dit album eigenlijk echt ondergewaardeerd en te onbekend is. Mensen die U2 altijd maar een saaie, bombastische groep vinden, zouden deze eens moeten beluisteren.

Ik moet bij dit album regelmatig aan Gavin Friday denken.
Boino zingt hier bijna hetzelfde als zijn jeugdvriend.
Alleen zijn de albums van Gavin Friday beter dan dit eenmalig project.

hallo! schreef:
Helemaal met je eens. Als deze plaat door pakweg een band als Radiohead was gemaakt had iedereen op de banken gestaan en geroepen hoe briljant het wel niet allemaal was.

avatar van Poles Apart
Gisteren de CD-maxi van "Staring at the Sun" gedraaid, en daar staat "Your Blue Room" ook op, wat blijft het toch een fenomenaal nummer. Wat jammer toch dat de groep (met Eno) niet wat meer in deze richting verder gegaan is.

avatar van Poles Apart
Mag ook wel eens heruitgegeven worden op vinyl. Vind dit nog altijd een zeer interessante plaat, die me door de jaren heen eigenlijk steeds meer is gaan bevallen.

avatar van luigifort
Vooral Slug, Your Blue Room, Beach Sequence en Miss Sarajevo zijn pareltjes. De rest is zeker ook de moeite waard...