Steve Earle - Jerusalem (2002)

Country / Rock
Label: Artemis

1. Ashes to Ashes (4:02)
  2. Amerika V. 6.0 (The Best We Can Do) (4:19)
  3. Conspiracy Theory (4:14)
  4. John Walker's Blues (3:41)
  5. The Kind (2:04)
  6. What's a Simple Man to Do? (2:29)
  7. The Truth (2:21)
  8. Go Amanda (3:34)
  9. I Remember You (2:52)
  10. Shadowland (2:52)
  11. Jerusalem (3:56)
avatar van Zachary Glass
Jerusalem is zeker niet abonimabel, maar we zijn toch beter gewoon van Steve.

Ashes to Ashes zou een goede nummer opgeleverd kunnen hebben, maar het arrangement van dat nummer werkt gewoon voor geen meter.

En eigenlijk is dat nummer een schoolvoorbeeld voor de rest van dit werk - goede ideeën voor de songs, mindere uitwerking. Steve Earle is een bezige bij - hij schrijft songs zoals nonkel René pannenkoeken bakt: in een enorm tempo en met kundige hand.

Alleen: hier bleef de songfee wat achter

Toch nog op de valreep één memorabele song: I Remember You - een excellente luuuuuuuuuuuvsong met Emmylou Harris (die rijgt de samenwerkingen aaneen ).

avatar van fish
Jerusalem bevat wat tegenstellingen inderdaad.
De muziek lijkt soms wat dood te slaan als lauwe prik, maar de teksten staan als bruisende champagne.

Ik vermoed dat good ol' Steve te veel wilde vertellen en de vertelling (de boodschap) boven de presentatie van die vertelling verkoos. Die boodschap is wel ijzersterk en zal velen van ons zeker aanspreken. Vooral ook omdat er een behoorlijke dosis moed in zit.

Dit album kwam in juli 2002 uit en was een reactie op het (rechtse) patrionisme wat als een vloedgolf over het continent was geslagen. Elke vorm van kritiek op Amerika was hoogverraad. Steve probeerde dit te relativeren en stelde juist dat het kritiek kunnen hebben op je eigen land het summun is van democratie, vrijheid en vaderlandslievendheid (kritiek kan tot verbeteringen leiden ten slotte). Helaas, de meeste Amerikanen en de media bezagen dat nog niet zo.

...hey we can build a great wall around the country club to keep the riff-raff out until the slump is through I realize that ain't exactly democratic but it's either them or us and that's the best we can do...

En dan nog John Walker's blues, die kostte hem zowat zijn kop (als Steve een neger was geweest en in het diepe zuiden had gewoond, dan was hij hoogstwaarschijnlijk opgeknoopt aan de hoogste boom). Hij kiest hier de kant van een Amerikaanse tiener die zich bekeerd tot de Islam, echt gebeurd ook, en zo snel na 911 over zoiets zingen, dat leidde tot boycot acties. Heftige boycot acties.

Steve is het eerlijke geweten van Amerika en net zoals in het album wat hierna kwam schroomt hij niet om zijn mening te geven. Alleen dat al, in een tijd waarin protest songs genegeerd worden, vind ik lef. En dat ik zijn mening ook nog eens deel, maakt het fantastisch.

Oh ja, elke vergelijking met The Rising van Springsteen heb ik vermeden, want er is mijn inziens geen vergelijking mogelijk. Iemand die dat wel kan....ik ben benieuwd.

avatar van bertus99
fish schreef:
Jerusalem

Inderdaad, dat is een song die Bush c.s. niet graag zullen horen. Steve Earle verdiept zich in de drijfveren van een jongen die radicaliseert als gevolg van de leegte die hij ziet in de amerikaanse cultuur om zich heen, MTV bijvoorbeeld. Hij herkent zich niet in de cultuur van beroemd zijn als doel op zichzelf. Dan maar radicaal het tegenovergestelde. Amerika is een idioot land in dat opzicht. Je bent of dit of dat, er schijnt zo weinig nuance te bestaan. Religieuzen zijn al heel gauw fanatiek en onverdraagzaam, of ze nu christen of moslim zijn. Volgens mij heeft Earle dat goed gezien

Down_By_Law
Akoestisch klinken nummers als 'Jerusalem' en 'What's A Simple Man To Do' wat beter (aanrader: "Live At Montreux 2005"), maar ook "Jerusalem" is weer een prachtig album. Earle is gewoon altijd goed.

Father McKenzie
Down_By_Law schreef:
Earle is gewoon altijd goed.

Een waarheid als een koe (of twee... ).

Earle is een klasbak, punt.

Hendrik68
Zeker, maar toch is dit 1 van zijn mindere werken. Beetje gezapig op sommige momenten. Teksten mogen dan nog zo goed zijn, de muzikale aankleding is altijd nog belangrijker voor mij en daar schort het aan. Een knaller in de vorm van Johnny Come Lately of Galway Girl mis ik hier. Beetje te somber dit.

Hendrik68
Rond dezelfde tijd vorig jaar schreef ik ook al een weinig vleiend stukje over I feel allright en ook over deze ben ik inmiddels aardig meer te spreken. Wellicht komt het doordat ik de laatste tijd heel erg op zoek ben naar andere artiesten in het genre. Als ik dan Steve Earle weer hoor dan is er in dit deel van de country rock gewoon geen betere te vinden. Zo gezapig als dit eerst op me over kwam hoe lekker ik het nu toch vind klinken.

avatar van spinout
Op mij maakt dit album vooral een krachtige indruk. Ik ben niet weg van z'n stem, maar naar dit album luister ik toch wel graag.

avatar van Poles Apart
"Amerika V. 6.0 (The Best We Can Do)" doet erg denken aan the Stones' "Jumpin' Jack Flash".

avatar van Tonio
Een tikkeltje minder dan de vier hieraan voorafgaande prachtige albums (Train A Comin', I Feel Alright, El Corazòn en Transcendental Blues). Maar nog altijd goed.

Zijn politieke activisme was prijzenswaardig (en zeker in die tijd), maar wellicht is zijn boosheid ten koste gegaan van zaken als de songstructuur en/of de arrangementen.