Respect: Aretha's Influences and Inspiration (2009)

Soul
Label: Ace

1. Otis Redding - Respect (2:08)
  2. Thelma Jones - The House That Jack Built (2:05)
  3. Don Covay & The Goodtimers - See Saw (2:58)
  4. Jean Wells - Sit Down and Cry (3:13)
  5. Ben E. King - Don't Play That Song (You Lied) (2:49)
  6. Brenda Holloway - Every Little Bit Hurts (2:57)
  7. Dinah Washington - Soulville (2:20)
  8. Big Maybelle - Pitiful (2:59)
  9. Bobby Bland - Share Your Love with Me (2:44)
  10. Helen Humes en Buck Clayton's Orchestra - Today I Sing the Blues (2:55)
  11. Johnny Ace en The Beale Streeters - My Song (3:01)
  12. Little Miss Cornshucks - Try a Little Tenderness (3:07)
  13. Jackie Wilson - I'm Wanderin' (2:43)
  14. Percy Mayfield - The River's Invitation (2:54)
  15. Ray Charles - Drown in My Own Tears (3:21)
  16. James Carr - The Dark End of the Street (2:33)
  17. Mary Wheeler - Prove It (2:20)
  18. Wilson Pickett - I'm in Love (2:32)
  19. Howard Tate - Eight Days on the Road (2:40)
  20. Nina Simone - To Be Young, Gifted and Black (2:50)
  21. Bill Withers - Let Me in Your Life (2:43)
  22. Bobby Womack - That's the Way I Feel About 'Cha (5:08)
  23. Dionne Warwick - I Say a Little Prayer (3:10)
  24. Clara Ward - The Day Is Passed and Gone (2:52)
avatar van thelion
Tot nu toe verzamelaar van het Jaar........
Maar ja wat verwacht je dan ook met zo'n tracklist en tsja het word één tonig maar daar bij Ace weten ze wel wat ze doen.......

Mening volgt later...........

avatar van thelion
thelion schreef:
Mening volgt later...........

Iets later dan gepland, maar door het topic Genres >> Soul, Funk en R&B >> Kent / Ace Essentials weer bij dit album terecht gekomen.

Dus beter laat dan nooit;

Als je de tracklist van deze verzamelaar bekijkt denk je in eerste instantie het is wel van alles wat en de samenhang is ver te zoeken. Als je dan naar de titels kijkt denk je hé er zit een soort van patroon / verbindende factor in. Die verbindende factor is Aretha Franklin alle nummers zijn door "The Queen of Soul" gecoverd. Aretha stond niet echt bekend om haar songschrijvers kwaliteiten en ze heeft bij mijn weten ook niet bijster veel zelf geschreven wel aardig wat nummers in co. writership met anderen, maar helemaal zelfstandig heeft ze maar weinig betekend.
Coveren kon ze als de beste door haar kenmerkende stem gaf ze elk nummer een eigen geluid mee het Aretha geluid.
Op deze verzamelaar dus 24 originele opnames, de meeste bekend (neem ik aan) en een paar wat minder bekende, het album is eigenlijk wel een mooi overzicht van de Soul, R&B & Gospel van begin en midden jaren 60, beetje onsamenhangend dat wel, maar aan de andere kant zorgt de diversiteit er wel voor dat het een mooi inkijkje is waar uit Aretha haar nummers koos.
Wat ik wel heel erg jammer vind is dat het geen dubbel album is met op cd 2 dan de versies van Aretha (zal wel met de rechten van Aretha's werk temaken hebben, ik ken maar 1 nummer van Aretha dat op een album van Ace of Kent staat). Zelf heb ik wel een eigen gebrande cd er bij met de uitvoeringen van Aretha. Je hoort dan heel goed dat Aretha de nummers naar haar hand zet alsof het eigen composities betreft.
De originelen doen in de meeste gevallen niets onder voor de versies van Aretha en in dat opzicht is dit dan ook een meer dan gemiddelde verzamelaar van 60 Soul & R&B aangevuld met wat oudere Blues & Gospel.