S.P.E.C.T.R.E - The Microfilm Album (2001)

Denemarken
Label: Alternate

1. Operation S.I.S (S.P.E.C.T.R.E in Space)
  2. The Satellite Affair
  3. The Underwater Lab
  4. Car Chase
  5. House Search
  6. The Rooftop Incident
  7. Theme from the Return of Dr. Seven
avatar van Doc
Doc
Deze plaat ontdekte ik een jaar of 5 na de release van "The Director's Cut" van Fantomas. Je weet wel..... 1 van de vele zijprojecten van Mike Patton.
De leadzanger van Faith no More, en het brein achter Mr. Bungle.
En dat noem ik niet voor niets, aangezien dit Microfilm Album van S.P.E.C.T.R.E mij sterk aan "The Director's Cut" doet denken.
Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dan ook dat het 1 van de vele zijprojecten van Mike Patton betrof.
Een voorbarige conclusie, want enige bestudering van de hoes leerde mij dat deze band uit Denemarken komt, en dat ene Manoj Ramdas de band heeft opgericht in plaats van Mike Patton.

Maar goed.... de vergelijking van dit album met de meest toegankelijke plaat van Fantomas maakte ik al snel vanwege de vaak doldwaze combinatie van surf en metal, maar vooral vanwege het filmische gehalte. Het klinkt geregeld als een soundtrack van een imaginaire (actie)film.
Om S.P.E.C.T.R.E te beschouwen als een kloon van eerder genoemde band, zou echter te weinig eer zijn voor deze Deense band. De surfrock op dit Microfilm Album ligt wat meer op de voorgrond. Het is een tikkeltje minder experimenteel, maar daardoor ligt het ook lekkerder in het gehoor, en rockt het nog net even een streepje harder.
Het is toegankelijker, maar zeker niet minder spannend. Het is wel jammer dat deze plaat zo snel weer voorbij is. 7 nummers is wel erg weinig voor iets wat betiteld wordt als "album". Tja..... ze hebben blijkbaar een korte speelduur, die microfilms.

Gelukkig kan ik melden dat de band nog steeds bestaat en na een stilte van 6 jaar in 2008 een nieuwe plaat heeft uitgebracht onder de naam "Spektr". Deze plaat heet B/W Vs. Technicolor en is uitgekomen op het Nederlandse Tocado label.
Behalve deze naamsverandering is ook de bezetting sterk gewijzigd.
Oprichter Manoj Ramdas is als enige nog over van de oorspronkelijke bezetting, en dat heeft ook zo zijn invloed gehad op het geluid van de band.

Dit Microfilm album is in ieder geval zeer aan te raden voor surf-, metal-, en filmfreaks. En natuurlijk voor een ieder die Mike Patton / Fantomas / Mr Bungle kunnen waarderen is dit verplichte luisterkost. Geniale plaat, en een plaats in mijn top 10.

avatar van Doc
Doc
De geheel vernieuwde S.P.E.C.T.R.E, oftewel "Spektr" staat er inmiddels ook op:

Spektr - B / W Vs. Technicolor (2008)