Donnie Darko (2001)

Score / Pop
Label: Sanctuary

1. INXS - Never Tear Us Apart (3:04)
  2. Tears for Fears - Head over Heals (4:16)
  3. The Church - Under the Milky Way (4:58)
  4. Sam Bauer en Gerard Bauer - Lucid Memory (0:46)
  5. Gerard Bauer en Mike Bauer - Lucid Assembly (0:52)
  6. Giulio Caccini en Paul Pritchard - Ave Maria (2:57)
  7. Steve Baker en Carmen Daye - For Whom the Bell Tolls (3:12)
  8. Quito Colayco en Tony Hertz - Show Me (Pt. 1) (2:05)
  9. Duran Duran - Notorious (4:00)
  10. Oingo Boingo - Stay (3:38)
  11. Joy Division - Love Will Tear Us Apart (3:23)
  12. Echo & The Bunnymen - The Killing Moon (5:55)
  13. Gary Jules - Mad World * (3:03)
  14. Michael Andrews - Carpathian Ridge * (1:35)
  15. Michael Andrews - The Tangent Universe * (1:50)
  16. Michael Andrews - The Artifact & Living * (2:30)
  17. Michael Andrews - Middlesex Times * (1:41)
  18. Michael Andrews - Manipulated Living * (2:08)
  19. Michael Andrews - Philosophy of Time Travel * (2:02)
  20. Michael Andrews - Liquid Spear Waltz * (1:32)
  21. Michael Andrews - Gretchen Ross * (1:51)
  22. Michael Andrews - Burn It to the Ground * (1:58)
  23. Michael Andrews - Slipping Away * (1:17)
  24. Michael Andrews - Rosie Darko * (1:25)
  25. Michael Andrews - Cellar Door * (1:03)
  26. Michael Andrews - Ensurance Trap * (3:12)
  27. Michael Andrews - Waltz in the 4th Dimension * (2:46)
  28. Michael Andrews - Time Travel * (3:01)
  29. Michael Andrews - Did You Know Him? * (1:47)
  30. Michael Andrews - Mad World * (3:07)

met Gary Jules

31. Michael Andrews - Mad World [Alternate Mix] * (3:40)

met Gary Jules

avatar van T.O.
Ik neem aan dat Disc 2 geen track is?

En waarom stoppen die tijden ineens?

Op de versie die ik heb staan geen songs, alleen de score. Komt nu er nu toch een volledige soundtrack of is dit een foutje?

Nope, het is geen foutje, dit is inderdaad een hele nieuwe release.

Het zit namelijk zo: Donnie Darko is oorspronkelijk eigenlijk een heel low-budget film, waarbij de regisseur enorm veel moeite heeft moeten doen voor het verkrijgen van de rechten van de songs wardoor hij ook sommige nummers gewoon niet kon krijgen wegens gebrek aan budget. De film heeft inmiddels echter zo'n cultstatus dat het budget wat is opgeschroeft en er ook geld voor is om de nummers op een soundtrack te gooien.

Deze versie is nu gelijktijdig uitgekomen met de DVD release van de Director's Cut (en heeft dan ook alle nummers die in deze versie zitten, inclusief het vervangende nummer van de openingsscene war inmiddels wel geld voor is voor de rechten) en bevat 2 CD's. CD 1 is deze nieuwe soundtrack, CD 2 is precies dezelfde eerder uitgebrachtte score. Hoesje is nu ook veel mooier overigens, als je t mij vraagt

score-freak schreef:

Dat wist ik allemaal al. had gewoon geen zin om het verhaal te typen. Maar goed, de mensen die het niet wisten danken je zeker voor je bijdrage .

Maar goed. Dat gaat dan weer geld kosten. Ik weet nog dat de soundtrack in beperkte oplage beschikbaar was en dat ik er iets van 27euro heb voor betaald een paar jaar geleden... Ik wil toch die andere nummers ook op cd hebben, dus dat wordt weer sparen...

Andere muziek bij de openingsscene? Jammer, ik vond dat nummer van Echo daarbij juist zo mooi. Toen ik in de bioscoop zat kon de film bij mij toen al niet meer stuk.

Helemaal gelijk!!! Spijtig dat ze het verandert hebben.

De echte opening is natuurlijk als hij wakker wordt op het asfalt (met Carpathian Ridge). Pas als hij zijn fiets terugvindt en opstapt, begint Echo.

neo (crew)
Kortom disc 1 is heiligschennis, net als het einde van disc 2

herman schreef:

Helemaal juist. Pietje precies .

Hehe, nou dank je.

Overigens vind ik disc 1 verre van heiligschennis!

"KORTOM disc 1 is heiligschennis"? :-s

Nee, alleen de film, over de CD hadden ze t niet, disc 1 zelf bevat ook nog gewoon het nummer in kwestie, dus dat zit wel goed.

Maare...Mad World heiligschennis?? Dat nummer past juist perfect bij de film, het is dan ook met dezelfde piano en componist uitgevoerd als de rest van de score (ok, ik weet dat het een coer is van Tears for Fears), en sluit daardoor perfect aan op de film qua geluid. Bovendien heeft het een geweldige tekst, die ook aansluit op de inhoud van de film. (tis daarnaast imho ook eens een heel mooi gevoelig nummer, maar dat is dan weer heel persoonlijk).

Maar vind je het origineel van Mad World zo goed dan, dat je deze versie heiligschennis vind...? Ik vind die versie namelijk helemaal niks....:-)

neo (crew)
Een regel die haast altijd opgaat bij mij is: score is goed songs zijn slecht

Vanaf wanneer is deze te koop?, en klopt dat 2001 wel?
Stemmen de mensen die op de eerdere versie gestemd hebben automatisch ook op deze?

En horen die sterretjes van de nummers die niet op elke albumversie aanwezig zijn niet bij het bovenste rijtje te staan, aangezien de nummers van disc 2 eigenlijk het originele album is?
Daarnaast kom je als je bij Moviemeter op de link klinkt bij die andere versie terecht en niet bij deze, misschien dat er ergens bij gezet moet worden dat er ook een tweede versie van is?

avatar van Jordy
Als ik het goed begrijp hoort dit album helemaal niet 2x op de site? Gewoon één keer, met de verschillen met een sterretje gemarkeerd?

Is misschien wel het handigst idd. En als ik het goed begrijp krijgen bijna alle nummers een sterretje?

Lost Highway
Prachtige muziek bij één van de meest sublieme films ooit gemaakt. Muziek en verhaal gaan hand in hand bij deze film.

Favoriete film ook wordt ondersteunt door deze onzettend goed 80's soundtrack. Ik heb maar een aantal woorden: Ne-ne-ne-Notorious

Zigstar
Mooie soundtrack bij een van de beste films ooit gemaakt. De filmmuziek van Michael Andrews vind ik nog het best.

avatar van misja82
Als je een shot eighties muziek nodig hebt (om wat voor reden dan ook) is dit een perfecte plaat ervoor. De eerste 3 nummers geven gelijk een heerlijke kick, meestal skip ik dan door naar nummer 9 om zo de rush een perfect einde te geven door het briljante "the killing moon".
Heerlijk.

avatar van swoon
Deze moet ik toch echt eens kopen. Schande dat ik dit nog niet in bezit heb, lievelingsfilm én supersoundtrack.

yorgos.dalman
De muziek van Michael Andrews is heerlijk duister, ingetogen en bij vlagen melancholisch. Past goed in elke (dark) ambient collectie.

Voor de liefhebbers van ambient-achtige soundtracks raad ik ook de volgende albums aan:

- Sex, lies and videotape (Cliff martinez)
- Solaris/Mirror/Stalker (Eduard Artemjev)
- Blood simple (Carter Burwell)
- Mulholland Dr. (Angelo Badalamenti)
- Crash (Howard Shore - het betreft hier de David Cronenberg film uiteraard)

avatar van tbouwh
Een greep uit mijn recensie van de film:

Afsluiten wil ik met de soundtrack: ik heb namelijk zelden of nooit een film gezien waarin de gebruikte nummers qua lyrics zo naadloos bij het plot aansloten. De opening is al een audiovisueel genot met INXS' Never Tear us Apart, maar het paradoxale verband met Love Will Tear us Apart deed me helemaal genieten. Dan Tears for Fears (alleen de bandnaam al), dat Mad World stiekem speciaal voor Donnie Darko heeft geschreven.
the dreams in which i'm dying are the best I ever had
Dat galmde nog wel een tijdje na in m'n hoofd...

avatar van tbouwh
herman schreef:

Ik heb de DC gezien, en daarin wordt dus INXS gebruikt. Ook niet mis, vond ik persoonlijk Ik zal nog eens kijken naar (een deel van) de originele versie voor Echo & The Bunnymen. Edit: volgens mij wordt het nummer in de DC verderop in de film ook gebruikt, zij het dan minder prominent.

Inmiddels heb ik de DC ook wel eens gezien (en de reguliere versie een paar weken geleden nog in Eye). Vond INXS toch minder, maar het is ook maar net wat je gewend bent en als eerste ziet wellicht. Maar juist door de film ben ik dat nummer van Tears for Fears gaan waarderen (en ook die van The Church en Duran Duran).