Opeth - Lamentations (2003)

Alternatieve titel: Live at Shepherd's Bush Empire 2003

Zweden
Label: Koch

1. Introduction (1:25)
  2. Windowpane (9:15)
  3. In My Time of Need (6:37)
  4. Death Whispered a Lullaby (7:11)
  5. Closure (9:45)
  6. Hope Leaves (6:11)
  7. To Rid the Disease (7:11)
  8. Ending Credits (4:22)
  9. Harvest (6:15)
  10. Weakness (6:05)
  11. Master's Apprentices (10:34)
  12. The Drapery Falls (10:56)
  13. Deliverance (12:38)
  14. The Leper Affinity (11:02)
  15. A Fair Judgement (11:37)
avatar van Kronos
Toen ik zaterdag even de nieuwe van Mastodon ging kopen, lag ook de nieuwe van Queensrÿche er al en alsof dat nog niet genoeg was zag ik ook deze dubbele live van Opeth liggen.

Nu heb ik natuurlijk al de schitterende live registratie The Roundhouse Tapes, maar even goed kijken en meteen was duidelijk dat deze daar een perfecte aanvulling op zou kunnen zijn.

Het eerste deel van deze opname bestaat uit het gehele album Damnation, met tussen de twee laatste nummers in het mooie Harvest van Black Waterpark. De intieme sfeer blijft hier dus de hele tijd gehandhaafd.

Op het tweede schijfje staan enkel nummers van Deliverance en Blackwater Park. Op The Roundhouse Tapes staat veel te weinig van dat album en er was één nummer in het bijzonder dat ik toch wel erg miste, The Leper Affinity, en hoera, een grandioze live versie ervan op deze. The Drapery Falls is ook niet mis natuurlijk. Wat opvalt is dat de sologitaarpartij er veel nadrukkelijker in is gemixt dan op het studioalbum.

Dat er slechts van deze drie albums nummers op staan heeft te maken met rechten, heb ik ergens gelezen. Maar dat is natuurlijk geen gemis, juist omdat ze het zo goed uitgekiend hebben om later op The Roundhouse Tapes andere nummers, waaronder ook oud werk, te spelen. Alleen het nummer Windowpane heb je dubbel bij aanschaf van beide albums.

Dat dit album nog niet op MusicMeter stond komt waarschijnlijk doordat het enkel import te verkrijgen is. Ik had niet gedacht dat mij de eer zo snel zou vallen een Opeth toe te kunnen voegen.

Eigenlijk wilde ik meteen 5* geven, maar ik zal nog een paar luisterbeurten wachten om een finale score te geven.

Mikael Akerfeldt is ook hier weer een genoegen om te horen tussen de nummers in. Kurkdroog. De grunts klinken hier ook echt heel goed. Even dacht ik naar Bloodbath live te zitten luisteren, bij het begin van Master's Apprentices.

Wat mij betreft, een absolute must voor wie verder alles al van Opeth heeft maar ook een heel interessant album voor wie er nog helemaal niets van heeft en kennis wil maken met beide kanten van deze bende bijzondere Zweden.

avatar van kramerdude
Wel jammer dat het blijft bij de cd's die ze uit gegeven hebben op het sony label. Ik geloof dat het puur label gezeik is dat er geen ouder werk op te vinden is wat ik erg jammer vind. Hier zijn de echte opeth nummers namelijk heerlijk rauw en beuken hard. Gemiste kans, maargoed dat Damnation een geweldig album is en het groot en deels goed maakt!

avatar van Kronos
Zoals ik al schreef dus.

Maar een gemiste kans zou ik het niet noemen.

Want inmiddels hebben we natuurlijk ook The Roundhouse Tapes.

avatar van CTK
CTK
De Roundhouse tapes heb ik nog niet in mijn bezit.

Van Lamentations heb ik de DVD-versie en idd, het is gewoonweg subliem.

Die dvd is inderdaad geweldig! Ik ga meteen weer ff kijken!!

De beste Periode van de band.kijk en luister naar deze versie van Closure, ! pure magie. met name dankzij .Martin Lopez

Ik zag laatst een versie van Closure met ' axe' achter de drums, dat deed pijn aan mijn oren, hij maakt het nummer helemaal kapot met zijn geram.

avatar van rock-rick
Is dit ooit op cd uitgebracht, ik kan online alleen maar dvd's vinden.

avatar van Kronos
Ook op cd verschenen, rock-rick.

KOC-CD-4189

avatar van rock-rick
Is hij als cd nog niet uitgebracht in Nederland?

avatar van Kronos
Alleen als import verkrijgbaar denk ik. Mijn exemplaar is in ieder geval Made in U.S.A.

Kronos schreef:

Heb je dan ook dat irritante parental advisory plaatje op de hoes. Ik vind de hoes te mooi om dat akelige plaatje erop te hebben zitten (Ik weet het, ik ben kieskeurig, maar ik geef gewoon veel om de hoes).

avatar van Kronos
Dat staat er inderdaad op. Niet leuk, maar mij gaat het in de eerste plaats toch om de muziek. En deze hoes is nu ook weer niet zo geweldig vind ik. Bovendien is die op de dvd in het groter te zien zonder die onnozele boodschap. Voor de cd is er geen andere keuze volgens mij. Het cd-boekje stelt verder ook weinig voor. Gewoon zo'n dubbel gevouwen papiertje.

Kronos schreef:

Dan ga ik denk ik toch maar voor de dvd, toch bedankt voor de info. Of staat er nog iets van een speciale editie van Lamentations in de planning?

Niet dat ik weet.

De dvd is zeker de moeite, met als extra ook nog The Making of 'Deliverance' and 'Damnation' erop.

Niet dat ik weet.

Dat wordt hem dan denk ik maar hoor. Op zich heb ik geen probleem met een dvd, maar ik zet een dvd minder snel even op.

avatar van Kronos
Ik heb graag beide, omdat ik om gewoon muziek te beluisteren het liefst voor mijn stereo-installatie zit.

Kronos schreef:
En deze hoes is nu ook weer niet zo geweldig vind ik.

Ik vind de hoes wel erg mooi hoor, in ieder geval zeker de mooiste van Opeth. Uiteraard gaat het mij ook om de muziek, maar zo'n irritant plaatje erop kan mij echt heel erg irriteren.

avatar van Kronos
Ik heb er ook wel een hekel aan maar op deze valt het door het zwart/wit en de grootte amper op. En ik zou er geen album voor laten liggen als het niet anders verkrijgbaar is.

De mooiste hoezen van Opeth vind ik vooral van de drie eerste albums. Ghost Reveries en Watershed zijn ook wel de moeite. De rest, zoals ook van Lamentations, vind ik wat te typisch artwork voor de muziek waar die van Opeth in de winkels tussen te vinden is.

avatar van rock-rick
Morningrise is de mooiste vind ik en deze is inderdaad best standaard, maar toch weet hij me te fascineren.

avatar van Kronos
Nog een keertje over de hoezen, mijn favoriet is die van My arms, Your Hearse.

Een mysterieus en duister natuurbeeld dat de sfeer van de muziek goed weergeeft.

Berichten over de beste live cd's/dvd's van Opeth verplaatst naar Opeth

avatar van Kronos
Al dat gepraat van Mikael (in het eerste deel) haalt dat beetje vaart in het toch al niet te snelle tempo er helemaal uit.

Op de dvd hindert het niet zo, maar op de cd vind ik het echt wel een minpunt.

avatar van RuudC
Wat ik nog het meest irritante vind, is al dat gekrijs uit het publiek. Net zoiets als gepraat in het publiek tijdens een mooi, intiem concert.