Gridlock - 5.25 (1999)

Label: Pendragon

1. Halo (5:06)
  2. II (4:06)
  3. Metro (4:33)
  4. Burn [Live 1997] (6:02)
  5. Retina [Live 1997] (3:12)
  6. S > R (2:06)
  7. Burn [Aghast View Rmx] (5:31)
  8. Scrape [Live 1999] (4:34)
  9. Sever [Live 1998] (5:49)
  10. 5.25 (10:06)
  11. Edit364 (6:05)
  12. Program 41 (7:34)
avatar van Onderhond
5.25 is in essentie een soort van aanvullend Gridlock album, met live mixes, demo's, edits en enkele nieuwe tracks. Samenraapseltje dus, maar wel een interessant. De kloof industrial - ambient wordt ook mooi uitgediept, al ligt dat vooral aan de evolutie die de heren van Gridlock zelf maakten in de tussentijd (album overspant een jaar of 2/3 denk ik).

"Halo (Frozen Demo)" opent 5.25, en zit nog duidelijk volop in de industrial sfeer. Demonische voice sample, industrialbasses, wat leuk geklooi met lichtgedistorte samples en stevige achtergrondwaves. Prachtige opener. "II" is een wat vreemde track, vooral ritmisch dan. Rustig trackje, schattig melodietje, maar overladen met enkele stevige, stomerige waves. "Metro" is wat conventioneler, misschien iets te zelfs. Klinkt net iets te plat, en die vervormde voice sample verveelt hier ook wat. De live mix van "Burn" klinkt uitermate lekker, maar Burn blijft dan ook een steengoede track. Mooie waves, stevige basses en een lekker kalm maar drammend ritme. Ook de live versie van "Retina" klinkt lekker, maar "Retina" is dan ook het eerste Gridlock nummer dat ik ooit hoorde, dus er zal wel sprake zijn van een zekere bias .

"S>R" (doet me steeds denken aan Somatic Responses) is een nieuw nummer, en bouwt iets nadrukkelijker op de ambient waves. Hoewel er nog steeds zeer aanwezige distorted basses zijn. Up next is een nogal happy remix van "Burn" (van Aghast View, ook wel bekend geloof ik). Leuke break van het steviger, gedistort Gridlock gedoe. De live mix van "Scrape" is de topper van dit album. Echt geniale intro, afgesloten door een leuk voice sample en opgevolgd door een fantastisch mooie ambient wave. Verder in het nummer worden er nog enkele stevige ritmesalvo's gelanceerd, die de track afmaken. Ook "Sever" live klinkt enorm sexy. Knallende bass over een zachte ambient wave die bij momenten lelijk huishoudt (uiteraard die bass dan). Gridlock 'live' is volgens mij echt de moeite als ik het zo hoor. "5.25" is een nieuw trackje dat zich misschien wat moeilijk plaats in het normale Gridlock oeuvre, maar best knap is. Wat meer richting IDM misschien, met wat meer gepingel en iets meer de nadruk op ritmische elementen, maar toch nog steeds met die duidelijke Gridlock stempel. "Edit364" is een voorloper van 364:277 die zo'n twee jaar later zou schitteren op het Trace album. En afsluiten doet dit album met Program 41, waar Gridlock zich echt in de downtempo/ambient sferen begeeft en alle ritmische elementen achter zich laat. Beetje jammer dat ze hier niet met hun typische waves werken, maar voor wat warmere waves kiezen, maar slecht is het zeker niet.

Boeiend album dus, al evenaart het toch niet de genialiteit van het studioalbums. Enkele prachtige live mixes, maar vooral de eerste tracks houden dit album van een 4.5*. Ik vind het wel leuke nummers, maar ik prefereer toch de nieuwere Gridlock, zonder dat demonisch gebrul. 4*

avatar van -SprayIt-
Mag bijna wel Electronic/Metal bij dit album.

avatar van VanDeGriend
Ik heb zowaar een exemplaartje kunnen bemachtigen. Veel nog uit de industrial periode maar ook al dingen die later op Trace terecht kwamen of er op hadden kunnen staan. Ik zou het als "album" dan ook tussen Further en Trace willen plaatsen.

avatar van -SprayIt-
5.25 was released 1 Jan 1999, Further 6 Apr 1999. Het is een verzamelaar he, dus staan tracks op van The Synthetic Form en live uitvoeringen van Further.

avatar van VanDeGriend
[/wijsneusmodus aan]Ja dat weet ik Bedoel dat het qua stijl/sfeer tussen die twee in zit. En Edit364 is wel degelijk, zij het in een wat andere vorm allicht, op Trace terecht gekomen [/wijsneusmodus uit]

avatar van -SprayIt-
Wist wel dat je het wel wist, maar even ter verduidelijking hier. Jij bent geen wijsneus, muziekguru eerder. Gefeliciteerd met je aanwinst van een exemplaar!