Cane and Able - Relating a Message to You (1972)

Frankrijk
Funk / Soul
Label: Epic

1. Be Free (3:25)
  2. Sweet Burn (5:00)
  3. Maria (3:40)
  4. No Time (3:15)
  5. Mass of Confusion (6:17)
  6. Keep on Moving (6:48)
  7. Relating a Message to You (4:05)
  8. Stoned Groove (4:15)
  9. Gemma Morett (4:12)
avatar van Angelo
1972 bleek een productief jaar voor Cane & Able te zijn. Maar liefst twee albums werden uitgebracht, waarmee ze overigens niet het gehoopte succes verwierven. Hoe het na deze twee albums met hen afliep is mij niet bekend, professionele opnamen zijn nooit meer verschenen. Op het andere album lieten ze al horen te beschikken over genoeg muzikaliteit, want de twee Wilson Pickett covers bleken bijna net zo mooi te zijn als de originelen. De Pickett covers hebben ze ditmaal achterwege gelaten.

Op dit album staat –voor zover ik weet– alleen maar eigen materiaal. Ook ditmaal funken de heren er weer lekker op los, zoals te horen op de opener Be free of op Mass of confusion dat zelfs een beetje psychedelisch / rockachtig aanvoelt. Toch staan er in tegenstelling van het andere album ook hier en daar een nummer op met een wat lomer sfeertje, waarbij vooral de soul (en soms zelfs een vleugje jazz) meer centraal staan. Iets wat al duidelijk wordt bij het tweede nummer Sweet burn of op Relating a message to you. Tussenwegen worden er ook geboden zoals bijvoorbeeld met het derde nummer Maria. Tot op zekere hoogte is het best funky, maar écht bombastisch wordt het niet. Mijn favoriet is het vierde nummer, No time. Het nummer beschikt aanvankelijk over een heerlijke groove en ontpopt zich even later tot een regelrechte floorfiller, en mede door de strijkers en blazers op de achtergrond heeft het ook nog een soort van vroeg disco-sfeertje over zich (terwijl dat genre in 1972 nog niet in zicht was).

Ik vind het andere album net een tikkeltje beter en energieker. Op instrumentaal gebied steken beide albums prima in elkaar (bovengemiddeld goed zelfs), en ook de vocalen zijn hier wederom degelijk. Prima funk uit Parijs, Frankrijk. Dit album werd overigens opgenomen tussen juni en oktober dat jaar.