The Black Dog - Further Vexations (2009)

Electronic
Label: Soma

1. Biomantric L-if-e (5:14)
  2. 0093 (4:35)
  3. Phil: Because Ov, Indeed (0:47)
  4. You're Only SQL (4:57)
  5. We Are Haunted (4:01)
  6. CCTV Nation (4:59)
  7. Stempel (4:35)
  8. Northern Electronic Soul (Part 1) (2:54)
  9. Northern Electronic Soul (Part 2) (3:24)
  10. Northern Electronic Soul (Part 3) (4:52)
  11. Skin Clock (6:03)
  12. Dada Mindstab (5:11)
  13. Tunnels Ov Set (5:12)
  14. Later Vexations (6:24)
  15. Kissing Someone Else's D.O.G (5:24)
avatar van John Doe
Uitstekend album weer. Nog wat dansbaarder dan de vorige. Echt goed gemaakte emotionele techno met een niet te complex palet van geluiden. Nummers lopen mooi in elkaar over. Een subtiel gevoel heeft het ook weer. Elk album van ze (op Temple of Transparant Balls na) is voor mij ook een voorbeeld van een groeiplaat. Dus ik weet al bijna dat het nu weer zal gaan groeien en wacht maar met stemmen. Wordt minimaal een 4* denk ik en ik vind het een fikse aanrader.

link naar .m3u met samples

Tekst over het album:

Further Vexations is our artistic response to 21st century rat on your neighbour smokefree Britain. It is an attempt to capture and express our emotional frustrations, and the trials and tribulations of living in an un-democratic surveillance society. The seeds of nihilist despair and apathy are well and truly sown amongst the citizens of Airstrip One. We’ve helplessly watched with mounting horror, while the government trashed the country, signed away its sovereignty to Brussels (with a flourish of a specially minted silver pen), sold off precious national industries and assets at next to bargain basement prices, and indulged itself with two utterly pointless wars which it couldn’t afford. We were promised a vote. A referendum. A chance to change things but an unelected politician chancellor man decided not to bother. To say we are pissed off about it, would be an understatement.

avatar van luc011190
Je maakt me weereens benieuwd, JD

thejazzscène
Inderdaad erg subtiele techno is dit. The Black Dog houdt alles fijn en luchtig want gaat eerder gedetailleerd werken in de percussie dan in de melodie. Daardoor blijft alles braaf genoeg zodat het dansbare pad nog steeds bewandeld wordt.

Het is gelaagde atmosferische muziek die meer ontroert dan imponeert. Misschien is het palet aan geluiden niet heel groot doch blijft alles origineel. Dof wisselt af met scherp, lage tonen worden gecombineerd met hoge tonen. Lange geluidsgolven wisselen met een kort tikkende percussie. Deze muziek bevat alvast prachtige stukken die de samenhang van dit album enkel bevorderen.

avatar van aphexfreak
The Black Dog roept bij mij altijd een nostalgie gevoel op.
Ook bij dit album moet ik weer denken aan mijn eerste schreden in de IDM scene.
Het klinkt vertrouwd en oldskool maar toch ook weer nieuw en fris.
Gewoon zoals The Black Dog dat zo goed kan.
Hele fijne muziek, heel fijn album.
Live zijn ze trouwens ook heel erg leuk, vorig jaar nog gezien in Het Paard Van Troje bij X State New Forms.

avatar van John Doe
Leuk, ik moet ze nog een keer live zien. En inderdaad doen hun laatste albums aan vervlogen tijden denken van early Warp en oude techno.

Het is wel mooi hoe het albums tjokvol waardige melodieën zit. Nadeel wat dan om de hoek komt kijken is dat je te weinig tijd krijgt om het te verwerken. Van nummer 7 t/m 10 wordt wel lekker wat meer de diepte in gegaan met mooi uitgesmeerde muziek. Goed rustpunt in het album. De muziek is steeds gereduceerd tot duidelijke melodieen en ritmes. Best minimalistisch en een duidelijke aanpak wat dat betreft. Persoonlijk val ik er wel erg voor als bij dit soort muziek wat meer diversiteit/experiment zit in de geluiden(manipulatie). Dan hou je misschien minder snel van alle nummers, maar zitten er wel meer 'ideeën' in, wat op de lange termijn fijn kan werken. Ook hou je de nummers dan meer uit elkaar. Daarom vind ik het album Silenced ook nog het beste van de drie albums die de hervormde groep de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Een vriend van me die dat album al kende begon het ook ineens mooi te vinden toen ik het laatst nog eens draaide. Heeft toch wat meer tijd nodig dan deze denk ik. Maar dit is zeker een heel goed lesje in muziek maken. 4* is het in ieder geval dik waard, maar neigt nog steeds ook naar meer.

The Black Dog - Further Vexations on Vimeo
Met mooie visuals erbij voor degene die een voorproefje willen van dit album!

Stempel vind ik een heel mooi nummer. Scherp tokkelende/ tikkende percussie met daarachter de oh zo trage melodieuze en melancholische baslijn. Héérlijk ontroerend! Ik ga hiermee echt de wolken in.

avatar van luc011190
Stempel is inderdaad wel heel erg mooi, jazzscene. Klinkt als mijn ding. Voorlopig hoogtepuntje, rest van de plaat ook prima. Beginnen met ene dikke 3,5*

avatar van Mjuman
Nu viermaal gedraaid en hij komt goed binnen; leuk label ook, nog een paar andere dingen bij hen besteld (schappelijke prijzen). Dada Mindstab vind ik ook een fijn nummer. Moest qua sfeer regelmatig denken aan Biosphere - Microgravity.

avatar van John Doe
Leuk dat 'ie bevalt. Mijn favorieten zijn nummer 10, 13 en 15.

avatar van Visnet
Moet John Doe hier nog voor bedanken, ben er pas laat aan begonnen, maar draai hem nu regelmatig, erg fijn! Vind Radio Scarecrow net iets beter, denk ik. Tijd om de rest ook eens uit te pluizen. Later Vexations is trouwens een prachtig nummertje..

avatar van John Doe
Geen dank. Later Vexations vind ik ook erg mooi ja, maar de gehele plaat is dat wel. Halfje erbij ook (zoals verwacht). Heeft op de autobahn in de United States mooie momenten opgeleverd. Vooral de eerste helft van ''Northern Electronic Soul [Part 3]'' klonk subliem in de avond tijdens het autorijden.
Visnet schreef:
Tijd om de rest ook eens uit te pluizen.
De eerste twee albums van The Black Dog (met in plaats van de gebroerders Dust, het Plaid duo in de gelederen) zijn helemaal geweldig, maar hebben hun tijd nodig, tenminste, dat gold voor mij.

thejazzscène
Wat blijft dit toch een mooie plaat zeg! Dit noem ik nu eens een plaat waar je andere horizonten mee kunt verkennen. Heel diepgaand en emotioneel.