Daan - Manhay (2009)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Exes (3:53)
  2. Your Eyes (4:39)
  3. Brand New Truth (3:56)
  4. Icon (2:54)
  5. Friendly Fire (4:55)
  6. Crawling from the Wreck (4:41)
  7. Bad Boy, Bad Girl (4:34)
  8. Radio Silence (3:56)
  9. A Great Retrieve (4:16)
  10. Decisions (3:23)
  11. Beauty Calls Collect (3:13)
  12. The Stealing Kind (4:28)
  13. La Gueule du Loup * (2:56)
  14. Rodeo Existentialism * (4:39)
avatar van midnight boom
Ken het omdat ik ook DAAN heet.
is wel leuke muziek hoor.

avatar van Ploppesteksel
Ben benieuwd. Exes vind ik niet echt bijzonder.

Father McKenzie
Op basis van 2 behoorlijk goede cd's die ik van deze artiest al had, nam ik deze ook maar mee, omdat de prijs zéér ok was (12 €).
Vanavond beluister ik deze, en dan kom ik wel met mijn bevindingen. Van Daan verwacht ik toch altijd iets speciaals. Erg getalenteerde vent is dat!

avatar van i.Ron S.
Father McKenzie schreef:

Ook een kartonnen hoesje?
Want dan heb ik teveel betaald.
Vrij goed album en het eerste dat ik van Daan heb aangezien het meer een rockalbum is.
Misschien veel stijlen door elkaar wat het iets moeilijker maakt om het echt aangenaam te vinden, maar dat kan dan ook weer interessant zijn want de nummers zijn allemaal heel verschillend.
Alleen het einde valt mij tegen, er had nog iets steviger tussengemogen.
Het zal nog wat moeten groeien, momenteel geef ik het een 3,5.
Wel knap dus in deze zwakke muziekperiode(vind ik persoonlijk).

Father McKenzie
Een typisch geval van 3.5 ster vind ik. Sommige nummers kunnen me echt beklijven (Brand New Truth en Icon, ook wel Friendly Fire), maar nadien zakt het wat in en kabbelt de rest te makkelijk voorbij, ik ga hem nog wat vaker beluisteren, het is geen slecht album, maar toch iets te vrijblijvend, vind ik.

avatar van Pittaman
Zalig nummer, Icon, er staan nog een reeks pareltjes in. Weer verdomd speciale boel, en dat maakt het zo interessant. Je weet niet uit welk hout Daan gesneden is... Het lijkt wel triplex!

avatar van Pittaman
Ik geef hem een 3,5 => 3,0 voor de muziek en nog 0,5 extra voor het buiten de lijntjes kleuren.

avatar van muziekobsessie
Ongelofelijk dat ik deze release heb gemist, nergens iets over gelezen ofzo. Gelukkig heeft Daan nu de disco achter de rug, vind dit toch een mooie plaat waar Icon als een nieuwe soort Ring of Fire een kroeghit kan worden. En de hoezen zijn altijd zo gaaf, altijd digipacks, en hij is ontwerper van beroep. debuut Profools blijft voor mij wel de beste.

avatar van Pittaman
Ik ben van gedacht veranderd, veel van die nummers staan mooi op zichzelf, ik zie minder en minder de uitschieters en meer en meer consequent goeie muziek, catchy én origineel... beetje melig én grappig.

3,5 voor de muziek en 0,5 voor creativiteit => 4,0

avatar van muziekobsessie
Gebeurt me niet vaak, echter we hebben hier een rasechte groeiplaat. hij wordt beter, beter en veel beter....Grappig dat jij dat ook hebt Pittaman

avatar van Pittaman
Die hoezen steken mij trouwens wel wat tegen.

Maar inderdaad, een gigantische groeiplaat... je moet het tijd geven.

avatar van Pittaman
Ondertussen begrijp ik het functionele ontwerp van die soort hoezen wel. Op zich geen slecht gedacht: "laten we van het boekje en de hoes direct ook het doosje maken".

Niet dom, maar toch geweldig onstapelbaar

Dat compleet in de kantlijn

avatar van stef212
Na de documentaire in Belpop op Canvas toch maar eens geprobeerd, en het is me enorm bevallen. Zeer leuke plaat van het multitalent Daan.

Father McKenzie
Daan won gisteren 4 MIA's, dat zijn de Music Industry Awards, die op één met een grote televisieshow worden uitgereikt.
Terecht voor dit mooie album van een artiest die voor mijn part best nog wat meer internationaal succus mag krijgen, klasse heeft hij in overvloed.

avatar van LucM
Inderdaad een sterk album van Daan waarin hij zijn talent bewijst. Afwisselend, stijlvol en in de ingetogen nummers komt zijn stem goed tot recht. Icon vind ik één van de beste songs van Belgische makelij die ik dit jaar heb gehoord maar Brand New Truth en Beauty Calls Collect doen er niet voor onder, duidelijk een groeiplaat dat nog regelmatig gedraaid wordt.

avatar van Lennonlover
Gisteren 4 MIA's gekregen. Toffe muziek, toffe man met veel talent. Exes kende ik niet omdat ik nooit naar de radio luister en deze plaat heb ik vorig jaar aan me laten voorbij gaan. Het heeft me evenwel aangezet deze plaat te gaan kopen. Iets voor volgende week...

avatar van AOVV
Gisteren deze plaat eens gecheckt, en het is een prima popplaat, Daan is weer een andere weg ingeslagen zonder pinken, hij bepaalt zelf z'n heel eigen koers. Prijsnummer is zonder twijfel 'Icon', dat iets wegheeft van, jawel, mijn favoriete psychobilly-band Nekromantix. Het lijkt een vreemde associatie, en het komt me nog steeds vreemd voor, maar het kwam in me op toen ik het nummer afspeelde. Een eervolle vermelding voor 'Your Eyes', met mondharmonica op de achtergrond. Ook 'Exes', 'Friendly Fire', 'Brand New Truth' en 'The Stealing Kid' zijn goeie nummers. 'Crawling From The Wreck' en 'A Great Retrieve' kunnen er ook nog mee door, de overige nummers zijn vrij matig, met als dieptepunt toch wel 'Radio Silence'.

De balans is echter positief voor Daan, hopelijk komt hij met z'n volgende plaat weer verrassend uit te hoek.

3 sterren

Father McKenzie
Er zouden wat méér users deze magnifieke spookjesachtige muziek mogen ontdekken, ik vind 39 stemmen aan de lage kant voor zo'n mooie gevarieerde popplaat.
Friendly Fire, Icon, Exes, Beauty Calls Collect en A Great Retriever zijn mijn favo's, maar er staat echt niets ondermaats op.
Zoals LucM al kwam te zeggen; een prachtige groeiplaat!

avatar van Lennonlover
Exes is gewoon hoe popmuziek moet zijn. Subliem nummer. De plaat heb ik net gaan kopen. Ben erg benieuwd naar de rest.

avatar van berwt
Sterk album na 2x luisteren. Dat belooft als dat werkelijk een groeiplaat is.

avatar van barrett
Father McKenzie schreef:
Zoals LucM al kwam te zeggen; een prachtige groeiplaat!

Ondertussen al/maar 40 stemmen voor dit album dat is idd wat van de lage kant. Daan is hier blijkbaar toch een miskent artiest :s. Jammer als je weet hoeveel mensen er hier muziek uit de Antwerpse Scene kunnen smaken.

avatar van SirNoodle
ik vond Daan voor dit album altijd een beetje het type-voorbeeld van de korte-stukjes-populariteit. swedish designer drugs of housewife bvb: geweldige soundbite van minuutje, geweldige hook in die nummers, maar op zijn geheel altijd wat saai. En om dan een heel album uit te zitten, dan werd dat nog wat erger...

Maar met deze is dat compleet anders, het klinkt voor mij veel voller en interessanter, echt een heel goed album. Icon is een icoon van een nummer, en er staat heel wat moois op (friendly fire is hier al een aantal keer vernoemd).

toch maar weer eens die oude daan-platen ook wat herbeluisteren

avatar van da_Pato
Deze man moet meer 'Icon'-achtige platen maken..... beter dan de electronische surrogaat-pop. Give us that Semi-Johnny Cash Sound!!!

Zoeff
Icon is inderdaad een mooie plaat, ik trek dit vele malen beter dan de oude Daan-electro-hitjes als Swedish Designer Drugs (waar ik hem voor dit album alleen van kende). Mooie stem heeft de beste man.

Zoeff schreef:

Dan moet je zijn debuut profools is proberen, die is geheel electro-vrij en eigenlijk nog beter dan Manhay

avatar van pdonidvie
Daan heeft een ongelooflijke stem. Lekker bassig. Ik ben best fan, maar dan vooral van zijn singletjes. Op één van zijn concerten kan ik 80 procent meebrullen. Een album van hem beluisteren was bij mij nooit echt opgekomen. Ik weet dat hij graag experimenteert en flirt met kitsch en dat is gewoon mijn ding niet.

Het concept -als ik me niet vergis- bij dit album was om het zo simpel mogelijk te doen. Dus de kitsch wat achterwege laten, alsook de elektronica. Single 'Icon' had me dan ook zeer nieuwsgierig gemaakt en ik heb hem op Vinyl gekocht.

Daan heeft me overtuigd, dit album staat vol met toppers. Maar 'Icon' is wel degelijk de grote uitschieter. Toch, buiten de talloze pareltjes, zijn er enkele draken die hij eraf had mogen laten. Ik ben geen draakliefhebber, dus ik begin rustig met drie sterren. En we zien wel welke sterren de toekomst nog achter houdt.