Faun - Totem (2007)

5. Tinta (4:58)
  6. Unicorne (4:27)
  7. Karuna (3:25)
  8. Gaia (6:25)
  9. Zeit nach dem Sturm (6:04)
  10. Der Stille Grund (3:09)
avatar van Arrie
Toch jammer dat een album dat zo sterk begint toch zo tegenvalt. Want eerlijk is eerlijk, Rad is gewoon een ijzersterke opener, en ook 2 Falken is nog prima. Daarna wordt het helaas allemaal stukken minder.
Maargoed, Faun. Faun is een Duitse band die zogenaamde pagan folk maakt. Dat zal dan wel wat met paganisme te maken heeft, wat neerkomt op heidense religies. In het Westen gaat dat dan vaak om Germaanse of Keltische religies, en het genre sluit ook vooral aan bij die culturen. Pagan folk is een genre waarin er veelal wordt teruggegrepen naar de middeleeuwen, waarbij er oude instrumenten worden gebruikt en ook getracht wordt om een middeleeuwse sfeer in de muziek te uiten. Ook wordt er in de teksten vaak naar verwezen en begreep ik dat in bijv. Unicorne een of andere oud-Franse tekst wordt gezongen.

Het komt er dus op neer dat dit folk is waarbij sfeer erg belangrijk is. Dit klinkt mezelf erg fijn in de oren, want ik hou van sfeer en van folk. Faun balanceert met hun muziek echter dikwijls op het randje tussen sfeervol en kitscherig. Ze gaan er mijns inziens helaas net te vaak overheen. Een aantal nummers zijn helaas net te clichématig uitgevoerd. We nemen een akoestisch gitaardeuntje, zingen er overheen, en hup, natuurlijk wat strijkers erbij. Dit is vaak erg mooi, als de zang zijn emotie goed over weet te brengen en de liedjes op zich ook nog eens mooi zijn. Een mooie tekst helpt daar ook bij, maar met dit geforceerde middeleeuwse gedoe heb ik vaak niet veel. De vrouw heeft best een mooie stem, maar de stem van de man kan ik niet veel mee. En de liedjes zijn vaak net wat te oninteressant. Daarbij doet de muziek in mijn oren te vaak gewoon als kitsch aan, en vind ik het te geforceerd.

Hoe dan ook, dat betekent niet dat het een slecht album is. Het meeste zit ergens tussen matig en aardig in, met een paar uitschieters. Zeit Nach dem Sturm zit net aan de goede kant van de grens tussen sfeervol en kitscherig, en weet me dus wel te overtuigen. Er wordt daar een prachtige donkere sfeer neergezet, waarbij de zang wel goed werkt in het nummer, in dit geval sterke samenzang. Een mooi duister nummer om je in te verliezen.

Het album opent ook nog eens met twee sterke nummers, Rad en 2 Falken zijn fijne nummers met een wat hoger tempo dan de rest van het album, waarbij 2 Falken het meest pakkende liedje van het album is. Onder de sfeervolle instrumentatie gaat eigenlijk gewoon een aanstekelijk liedje schuil. Deze combinatie werkt goed. Rad is voor mij het hoogtepunt, omdat daar de donkere sfeer het allerbest naar voren komt. Ze hebben het namelijk perfect gecombineerd met een zekere spanning. Daarbij is er in de instrumentatie een hoop moois te ontdekken, en heeft het repeterende van het nummer iets betoverends. Prachtig nummer, dat Rad, jammer dat de rest van het album het dus vervolgens niet helemaal waarmaakt. Als ik de balans opmaak, kom ik dan ook maar uit op een schamele drie sterren.

Ik was overigens nog bijna geneigd om uiteindelijk nog een halve punt lager te gaan door dat laatste nummer. Acapella kan best mooi zijn, maar dit kwam op me over als zo'n koortje tijdens kerstmis dat Stille Nacht zingt.

avatar van Rinus
De vfeel op dit album is een beetje anders dan op de andere Faun albums. Beetje meer experimenteler, beetje minder "middeleeuws" gevoel. Dat werkt berst wel goed, eigenlijk. Mooi geproduceerd.