Eyeless in Gaza - All Under the Leaves, the Leaves of Life (1996)

Avant-Garde
Label: A-Scale

1. Monstrous Joy (5:29)
  2. Marionette (1:16)
  3. Struck Like Jacob Marley (6:03)
  4. Morning (3:36)
  5. Fracture Track (5:41)
  6. The Leaves of Life (Seven Virgins) (4:47)
  7. Answer Song and Dance (4:55)
  8. Passing and Distant View (3:56)
  9. Damning Yourself Broken (3:37)
  10. Three Ships (11:37)
  11. As Was (2:19)
avatar van waltzinblack
Onopgemerkt pareltje!

Een bijzonder goed album van Martyn Bates en Peter Becker. Eyeless in Gaza in topvorm met de zo herkenbare afwisselende sound. Noise aan de ene kant dark folk aan de andere kant. Martyn Bates met zijn o zo herkenbare uithalen, maar soms o zo gevoelig. Prachtige begeleiding waarbij weer van alles uit de kast wordt gehaald. Het meer dan 11 minuten durende 'Three ships' vind ik persoonlijk het hoogtepunt van deze plaat. Prachtige melancholische start, gevoelig gezongen en daarna een prachtige soundcollage. Werkelijk schitterend.
Wat ook schitterend is, het boekwerkje gemaakt door het onofficiële derde groepslid, Elizabeth S. Bij andere platen speelt ze nog wel eens mee, maar hier is ze mede verantwoordelijk voor het artwork. Dat is in één woord geweldig. De voorkant van het hoesje is al bijzonder apart, de rest zeker net zo. Onopgemerkt pareltje is al genoemd. Na meer dan 4 jaar ben ik de tweede die hier iets over schrijft, 5 stemmen nu. Hopelijk struinen mensen musicmeter af om juist iets nieuws te ontdekken. Hier is een kans !