1349 - Revelations of the Black Flame (2009)

Noorwegen
Label: Candlelight

1. Invocation (6:13)
  2. Serpentine Sibilance (4:45)
  3. Horns (3:04)
  4. Maggot Fetus... Teeth Like Thorns (3:46)
  5. Misanthropy (3:33)
  6. Uncreation (6:59)
  7. Set the Controls for the Heart of the Sun (6:13)
  8. Solitude (3:38)
  9. At the Gate... (6:52)
bennerd
Nieuwe 1349 Ze hebben mij nog nooit echt teleurgesteld, ik hoop dat ze dat met deze ook niet doen.

avatar van andnino
Bereid je maar voor van wat ik ervan gehoord heb, gaat op deze het tempo drastisch omlaag en is het veel meer sfeermetal geworden

*dingdong*
(De teleurstelling staat al aan de deur.)

Een rotharde band als 1349 gaat sfeermetal maken? Ach ja, ik zal het sowieso beluisteren, we zien wel.

De plaat is een hele omschakeling met de voorgaande.
Het tempo is inderdaad een stuk omlaag gegaan, bij sommige nummers is het zelfs zo dat er 3 minuten geen drum of gitaar te horen is.
Dit begon mij na een tijdje te vervelen..

Voor mij is het een beetje een tegenvaller..

avatar van Teh_Pwnerer
Ze wouden wat nieuws doen en dat hebben ze gedaan bereid je dus maar voor op nog meer van dit soort albums dit is slechts het begin dus als je er niet van houdt hoef je voorlopig niet de nieuwe albums van 1349 te kopen.
Heb namelijk een interview gelezen met 1349 dus daarom weet ik dat.
Ik vindt het album opzich wel Ok omdat ik wel van wat sfeer muziek houdt.

avatar van andnino
Coole zin, die eerste.

avatar van Von Helsing
1349 staat altijd garant voor een oerkrachtig staaltje Metal en dit album is wederom zeer sterk.

Net gedaan met luisteren en het was allesbehalve wat je zou verwachten van een nieuwe 1349.

Dacht dat er 1 of 2 instrumentale (sfeer)nummers zouden tussen zitten maar dit album staat er gewoon vol van.

Op 2 of 3 nummers na dan, waaronder Maggot Fetus en Uncreation. Diegene die nog iets of wat aan het oudere werk doen denken en die me dus toch nog een beetje kunnen bekoren. De rest doet me erg weinig, misschien komt daar nog wel eens verandering in.

Hoewel niet echt geslaagd toch best grappig om hier een Pink Floyd cover (Set the Controls for the Heart of the Sun) terug te horen.

Zal dit zeker nog wel eens een kans geven maar na een eerste luisterbeurt is dit toch wel enorm teleurstellend...

avatar van essence
Dit is het eerste album van 1349 die mij ter ore komt.
En ook mij doet het allemaal niet veel. Heel veel pogingen tot sfeer, enkel goeie momenten maar toch niet geslaagd over dehele lijn.
Misschien moet ik eens ouder werk van deze band opsnorren, ik denk dat deze me beter zullen liggen.

bennerd
Ik raad je aan Hellfire te gaan luisteren, is heel anders dan dit.

avatar van Don Cappuccino
Vind het echt sonde dat de band deze richting is op gegaan, want Hellfire was echt beestig!!!! En van een cover van een van mijn favoriete Pink Floyd nummers kon ik amper iets van het originele nummer horen. Als je een cover op deze manier doet hoeft het voor mij niet.

avatar van Don Cappuccino
Yes, ik zie dat 1349 weer een black metal album gaat uitbrengen, dit was een beetje een grote teleurstelling

avatar van vork666
Vreemd genoeg vind ik de niet-traditionele nummers op dit album eigenlijk het beste. Uncreation en vooral Maggot Fetus... zeggen mij niet zoveel, terwijl het langzame en doomachtige Serpentine Sibilance en de lekkere ambientachtige nummers Misanthropy en Solitude weer erg lekker zijn.
Het valt te waarderen dat de heren het experiment opzoeken; het resultaat is hier en daar best leuk.

avatar van Eddie
Ik hoor dit album nu voor het eerst, en het is inderdaad wel heel anders dan de paar losse nummers die ik hiervoor kende. Ik weet niet of ik dit echt goed vind, ik denk het eigenlijk wel. Moet alleen ff wennen, maar de opbou is wel heel erg lekker, en dreigend sfeervol.

avatar van essence
Ik doe er maar een halfje bij.
De plaat heeft toch wel zijn sterke momenten. Het is misschien kwestie van hem op de goede momenten te beluisteren.

bennerd
Dit was wel even verschieten, na het knalharde rechtdoorzee-geluid van Hellfire. 1349, de eens oh zo duivels klinkende ramblackmetalband, neemt veel druk van het gaspedaal en voegt sfeerverhogende elementen toe. Nu ik het terugluister valt het allemaal wel veel beter mee dan ik daarvoor dacht, maar de vonk slaat niet helemaal over. Ik luister net iets te weinig black metal om dit geen stof te laten happen, maar ik kan wel genieten van de momenten dat het mijn oren eens passeert.