Martigan - Vision (2009)

Duitsland
Label: Floh Dur

1. Boatman's Vision (23:12)

met Florian Saupp

2. Craze This Town (6:46)
  3. Snapshots (2:23)
  4. Touch in Time (7:56)
  5. A Great Concern (1:03)
  6. Much More (6:50)
  7. Red & Green (10:56)
  8. The Contract (20:11)
avatar van Soul Dreamer
Het beste neo prog album van de laatste jaren, als ik dit album nog wat vaker beluisterd heb zal ik er wat meer over zeggen, nu (na nog maar 1 maal geluisterd te hebben) kan ik al zeggen dat dit album zeker in mijn top 10 van 2009 terecht komt...

avatar van Svendra
Sterk album met mooie melodieën en ruime afwisseling.
Martigan kende ik nog niet, ik vind dat hier vaardig en integer gemusiceerd wordt, zonder hinderlijk effectbejag.

avatar van Papartis
Na een eerste luisterbeurt blij verrast.
Prima Album. Later meer.

avatar van Soul Dreamer
Opgewaardeerd van 4,5 naar 5..Dit is het beste neo prog album sinds Marbles van Marillion. De stem van de zanger is fantastisch, soms Peter Gabriel, vaak David Cousins (Strawbs) en de muziek verveelt geen minuut. 79 minuten van puur luisterplezier.

avatar van Svendra
En na een aantal luisterbeurten verhoog ik hem ook met 0,5*.

Dit is echte neo-prog, nauwelijks beïnvloed door jazz of modernismen. Vision moet het niet van vernieuwing hebben, maar dat doet niets af aan de absolute, klassieke schoonheid ervan. De nummers worden geweldig opgebouwd en het album is van begin tot eind doordrenkt van schitterende harmonieën. De sfeer is prettig ingetogen.

Vergeleken met IQ-Frequency, i.m.o. geen slecht album, vind ik Vision een stuk rijker en spannender. Pas halverwege The Contract zakt het bij mij iets in, maar dat is dus pas na ruim 70 minuten.

Ik moest wel wennen aan zanger Kai Marckwordt. Zijn stemgeluid is niet écht fraai, maar zijn boeiende manier van zingen (Touch in Time, Much More) maakt veel goed.

PS: Op Progarchives is Vision naar een torenhoge waardering gestegen: 4,66.

avatar van Papartis
Na lange tijd dit album weer eens opgezet. En het is hier al vaker gezegd en ik ben het hier ook helemaal mee eens, een prachtig, puur Neo-prog album met goede zang en mooie melodielijnen. Weinig "gepiel" gelukkig. En goed geproduceerd.
Ik heb de Flac versie ook. Echt prima geluid. Mooi zuiver.

Een album dat zeker meer aandacht verdiend.

avatar van Brunniepoo
Dit is ook een van mijn beste ontdekkingen van de afgelopen tijd, wat een mooi album, met, inderdaad, een fantastische zanger, die mij dan weer erg veel aan Mark Trueack (Unitopia) doet denken.

Iemand ook bekend met eerder werk van Martigan?

Ozric Spacefolk
Zang doet me denken aan Unitopia. Muziek heeft wat weg van IQ. De gitarist van Martigan is wel lekker heftig. Een aantal lekker stevige solo's en riffs.

De drummer doet veel Rush-trucjes. Maar doet ook wel denken aan die nieuwe drummer van Pendragon.

De muziek is erg magistraal, uitgesponnen en theatraal. De zanger lijkt (net als bij Unitopia) zo weggelopen uit een musical.