Ferre Grignard - Ring, Ring, I've Got to Sing (1966)

Belgiƫ
Blues / Rock
Label: Philips

1. Drunken Sailor (2:36)
  2. Diggin' My Potatoes (2:37)
  3. On the Bowery (4:07)
  4. Ring Ring, I've Got to Sing (3:52)
  5. We Want War (2:40)
  6. A Worried Man (4:10)
  7. Hash Bamboo Shuffle 1702 (3:36)
  8. The Zoo (1:15)
  9. My Crucified Jesus (2:17)
  10. She's Gone (4:30)
  11. Maureen (2:48)
  12. Sexy Mary Brown (1:52)
avatar van heicro
Ben ik als Hollander de eerste hier? Dit was een muzikant waar onze Zuiderburen toch trots op mochten zijn?
Het fantastische 'Ring Ring, I've Got to Sing' en 'Drunken Sailor' kende ik al, maar het blijkt dat deze Antwerpenaar nog meer juweeltjes heeft gemaakt. Zoals 'My Crucified Jesus' 'Maureen' en 'vooral 'She's Gone'.

avatar van metalfist
Toen ik tijdens mijn studententijd regelmatig in De Muze in Antwerpen vertoefde, viel me daar altijd die grote poster van een bebrilde en bebaarde man op. Dankzij een aflevering van Belpop (een door Canvas geproduceerde documentairereeks over Belgische muziek) kon ik eindelijk een naam op het gezicht plakken: Ferre Grignard! Hij bleek onlosmakelijk verbonden te zijn met De Muze (hij was er huisartiest) en hij intrigeerde me vanaf de eerste seconde. Toen eens op goed geluk zijn debuutplaat opgezocht en nu vele jaren later nog eens terug opnieuw beginnen draaien. Het is alvast verbazingwekkend hoeveel er nog van de nummers is blijven hangen. Drunken Sailor en Ring Ring, I've Got to Sing zijn de twee bekendste nummers uit zijn oeuvre, maar onder andere Diggin' My Potatoes en Maureen zijn heerlijk swingend en memorabel. In ieder geval een debuutplaat om U tegen te zeggen en er is eigenlijk maar één echt minder nummer: On the Bowery. Het zwakste nummer op de plaat maar zelfs dat is nog van een vrij degelijk niveau, het duurt me gewoon iets te lang. Het succes was echter wel van korte duur. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, gooide Grignard met zijn geld en zat hij na het onverwachte succes al snel terug aan de grond om daarna nog een paar platen te maken die nooit echt meer hetzelfde succes hadden. Een aantal jaar geleden verscheen trouwens een "Integraal" boxset met alle albums en nog wat extra's in. Ik heb die nooit aangeschaft en daar heb ik nu toch spijt van..

avatar van Kronos
metalfist schreef:
Ik heb die nooit aangeschaft en daar heb ik nu toch spijt van..

Op Discogs vind je nog wel nieuwe exemplaren.

Ik heb gisteren de aflevering van Belpop gezien. Dat hij ook schilderde wist ik niet. Misschien jammer dat hij dat niet zijn hele leven heeft gedaan want dat werk beviel mij beter dan zijn muziek, die ik al wel kende.

avatar van teus
Deze uitvoering van Drunken Sailor is Super!
I.M.O. een Belgisch TopClassic aller tijden