Frank Morgan - Frank Morgan (1955)

Jazz
Label: GNP

1. Bernie's Tune (5:30)
  2. My Old Flame (4:40)
  3. I'll Remember April (4:20)
  4. Neil's Blues (5:00)
  5. The Champ (4:48)
  6. Chooch (3:30)
  7. The Nearness of You (5:10)
  8. Whippet (4:25)
  9. Milt's Tune (4:32)
  10. Get Happy (3:57)
  11. Cresecendo Blues (6:04)
  12. "Huh! " (6:32)
  13. Autumn Leaves (3:38)
  14. Well, You Needn't (6:17)
  15. B.T. (3:58)
avatar van spoon
De nieuwe 'Bird werd Frank Morgan ook wel genoemd en het is overduidelijk waarom dat zo is. Hij heeft een zelfde soort diepe en intense saxsound als Charlie Parker. Helaas was het drugsgebruik ook een overeenkomst en vandaar dat Frank Morgan pas in de jaren 80 weer albums heeft opgenomen. Aantal nummers op dit enige album uit zijn vroege cariere hebben een exotisch ritme (calypso?) en een aantal hebben begeleiding van een suf klinkend orgeltje. Komt wat onsamenhangend over

Uiteraard komt de vraag op hoe de carrière van Frank zich had ontwikkeld als hij wat minder met drugs en wat meer met de muziek tot zich had genomen... De albums die ik uit zijn latere carrière heb gehoord doen je niet van je stoel vallen en zijn een beetje standaard en zoetsappig. Zijn prachtige toon blijft dan gelukkig weer wel.

Tussen deze LP uit 1955 en zijn tweede album uit 1985 Easy Living zit een gat van 30 jaar. Voor zijn verslaving ging Morgan op het dievenpad en belandde daardoor vaak in de gevangenis. Pas in de jaren 80 kreeg hij zijn leven iets op orde, hoewel hij verslaafd bleef. Er volgden nog ongeveer 20 cd's, waarvan ik alleen City Nights in mijn bezit heb. In 2007 stierf Morgan, bijna 74 jaar oud.