The Third Eye Foundation - Little Lost Soul (2000)

Electronic
Label: Domino

1. I've Lost That Loving Feline (4:31)
  2. What Is It with You (4:22)
  3. Stone Cold Said So (6:07)
  4. Half a Tiger (7:10)
  5. Lost (10:55)
  6. Are You Still a Cliché? (1:57)
  7. Godammit You've Got to Be Kind (8:41)
avatar van Carebo
Little Lost Soul is het 4e album van Matt Elliott & zijn project The Third Eye Foundation.
Een nog geen 45 minuten durend, griezelig, spookachtig album.

Het is geen gemakkelijke muziek met al die duistere kanten, donker en verward. Voornamelijk electronica met rondspokende geluiden en wat zang.

De openingstrack (de titel genoemd naar Elliott's overleden kat) is somber en triest.
De volgende drie nummers zijn eng, angstig met niet aardsgezinde, schaarse melodiën, deprimerend en een spookachtige ambient.
De "hoofdbrok" is beslist het nummer "Lost".
Beginnend met akoestische gitaar, welke langzaam overgaat naar zachte strijkers, piano, lichte electronica en hoorn. Een vrouwelijke opera-, midden oosterse zangstem en vervormde vocalen, geven het nummer een nog beklemmender gevoel.
Waar zijn we in terecht gekomen? In een rouwdienst? In een spookhuis? In de hel? Is het zwarte kunst? Of is het een muzikale soundtrack van een verdwaalde geest?
Het volgende nummer borduurt nog een 2 tal minuten verder op die bezwerende muziek in de aanhoudende duisternis.
Het album eindigt tenslotte op een rustige manier met o.a. lichte beats en orgel klanken.

Beluister dit in een donkere ruimte met nog net, het brandend licht van een klein kaarsje, zet koptelefoon op, laat uw gedachten afdwalen en "geniet" van deze "intelligente" huiveringwekkende muziek.
De rillingen zal je voelen, nachtmerries en slapeloze nachten verzekerd!