Basic Channel - BCD (1995)

Duitsland
Dance
Label: Basic Channel

1. Q Loop (5:28)
  2. E2e4 Basic Reshape (6:08)
  3. Mutism (5:57)
  4. Quadrant Dub I [Edit] (6:57)
  5. Radiance II [Edit] (9:21)
  6. Lyot Remix [Edit] (6:28)
  7. Presence [Edit] (8:17)
  8. Q1.1 [Edit] (1:03)
  9. Q1.2 (4:58)
  10. Radiance I (7:57)
  11. Radiance III [Edit] (3:48)
avatar van T.O.
Onder deze walmen van gepiep, echo's en sferische geluiden is ook nog een laagje techno te ontdekken .

Bij vlagen erg mooi, maar het haalt het voorlopig bij lange na niet bij de plaat van Scion.

JonnieBrasco
In hetzelfde genre, toch een soort combinatie van ambient, dub, techno, minimal en experimental, en uit hezelfde jaar, vind ik het vergelijkbare Freefloater van de Higher Intelligence Agency wel een stuk enerverender.

Staat genoteerd.

En misschien dat Scion dan iets voor jou is.

avatar van John Doe
JonnieBrasco schreef:
Okee, die ken ik ook wel. Basic Channel neemt me meer mee de diepte in en neem ik wat serieuzer.

bro
hoe zou je dit genre noemen? iets specifieker dan 'dance'.
Minimal music? Bijzondere muziek iig

thejazzscène
bro schreef:
hoe zou je dit genre noemen? iets specifieker dan 'dance'.
Minimal music? Bijzondere muziek iig

Dub techno voor de vrienden.

avatar van levenvergeten
Erg tof album. Doet me enigszins denken aan hedendaagse artiesten als Pantha du Prince en Efdemin.

avatar van Gyzzz
Is deze cd bij jullie ook zo ongelofelijk zacht opgenomen? Terwijl ik de meeste albums op mijn installatie op volume 10 luister, moet ik hem hier op iets van 24 zetten voor even hard geluid..

Een hele mooie verzameling tracks natuurlijk wel Had hem al een hele tijd geleden gekocht, maar om een of andere vreemde reden was dat gekke volume een reden om hem even uit het oog te verliezen.

edit: beetje overdreven, hij wordt wel iets harder. Maar het blijft apart.

avatar van John Doe
Valt me ook op nu je het zegt. Heb een flac rip, maar dat is dezelfde output als de cd. 'buy vinyl!' staat op de achterkant van deze cd (en dat heb ik genoeg gedaan bij deze groep, om deze te mogen downloaden). Als je de audio bekijkt, valt te zien dat de opnames dynamisch zijn en de pieken wel hoog komen, ook in het eerste nummer. Ze werkten in hun muziek vaak veel met dynamiek, wat deze muziek ook mooier maakt dan menig andere dubtechno. Meer toewijding voor subtiele variatie per minuut. Meer kneding van geluid. Bepaalde passages komen stukken minder direct op je af. Net als zeegolven in een niet stormachtige situatie heeft de muziek een aangename flow waarbij niet alles constant over je heenspoelt. En soms zit je ook even in een eb-situatie. 'Enforcement' is een mooie 12'' track waar de meeste geluiden wel hard op je af komen, af en toe is dat wel fijn. Die is veel geschikter voor technopubliek en de twee 'Trak' tracks ook. Hier zijn die weggelaten. 13 jaar later op BCD2 zijn ze wel op cd gezet, in die tijd werd er ook véél meer met cd's gedraaid dan in 1995 natuurlijk. Deze BCD is meer een compilatie van thuisluistermateriaal.

avatar van RogerV
Een mooie verzameling klassieke technotracks bij elkaar. Alleen daarom al een hebbedingetje. Goed ongepolijste muziek uit een tijd dat alles nieuw was.

Overigens staan er ook wel wat slappe tracks op. Daarom toch maar 4 sterren.

avatar van Paap_Floyd
Q-loop is wel meer dan geniaal. Die lange versie joh! Basic Channel - Q-Loop (Full Length) - YouTube