Discovery - LP (2009)

5. So Insane
  6. Swing Tree
  7. Carby

met Ezra Koenig

8. I Want You Back (In Discovery)
  9. It's Not My Fault (It's My Fault)
  10. Slang Tang
FatBottomedGirl
Discovery is een samenwerkingsverband van Rostam Batmanglij van Vampire Weekend met Wes Miles van Ra Ra Riot. Ook Ezra Koenig doet een bijdrage op hun album.

Voorproefjes op wat komen gaat zijn te beluisteren op hun myspace.

avatar van Yamato
Ben hier erg benieuwd naar. Hij is al gelekt maar ik wacht wel tot de cd uitkomt.

avatar van Yamato
Oke, ik heb er ondertussen toch stiekem naar geluisterd en het is best wel een lekker plaatje. Heel zomers en eigenlijk zit het allemaal best wel goed in elkaar. Ik geef hem 3,5* maar er zit absoluut groeipotentie in.

avatar van NERD
Album heet "LP" niet "Discovery" voor zover ik weet?

HEEL goed album, lekker experimenteel, beetje vreemd, heerlijk zomers en aanstekelijk.

Voor mij is dit een waarschijnlijke winnaar van album van de zomer 2009!

Favoriete nummers, "So Insane" wat inderdaad een apart nummer is en me een beetje doet denken aan Prince op een zomertrip, en "Can You Discover" wat zowaar een mix van R&B, Reggae en Dance (ja, echt) tot een aanstekelijk nummer maakt. Alle nummers zijn overigens zwaar catchy en aanstekelijk...

JustaRascal
Ik hoor vocoders, lelijke beats en niet heel veel Vampire Weekend of Ra Ra Riot. Misschien is dit even wennen, maar een vocoder is toch oh zo fout.

avatar van NERD
JustaRascal schreef:

Ben ik het op zich wel mee eens, bijvoorbeeld Kanye of Akon ofzo.

Maar dat vind ik nou juist zo sterk bij deze plaat. Ik heb niet persé het idee dat ze alles anders willen doen, misschien in tegendeel zelfs. Het is eigenlijk een ophoping van allerlei herkenbare geluiden, maar toch alles bij elkaar klinkt het erg anders en toch aanstekelijk.

Smaken verschillen natuurlijk!

avatar van midnight boom
Dit is erg sterk.

elrayo
Orange Shirt klinkt in ieder geval erg leuk, ben benieuwd naar de rest!

JustaRascal
Erg sterk.. Dan raad ik je ook even aan om naar het nieuwe album van T-pain te luisteren.

NERD schreef:
Ben ik het op zich wel mee eens, bijvoorbeeld Kanye of Akon ofzo.

Ik vind Kanye West nou juist een van de weinig artiesten die de vocoder wél goed heeft gebruikt. Omdat hij de vocoder in zijn voordeel gebruikt. Het typische vocodergeluid is bij hem onderdeel van de muziek en niet alleen een middel om zijn slechte zangstem te vermommen.

Ik vind het eigenlijk allemaal stiekem nog best wel leuk, dit nieuwe zijprojectje... Het luistert uitermate fijn weg, en heeft met "I Wanna Be Your Boyfriend" en "So Insane" twee kleine hitjes in zich. Zal onder de invloed van het warme weer de komende week wel vaker aanstaan

avatar van Zwammer
De eerste paar berichten hier zijn inderdaad wel erg negatief. Het is gewoon een lekker zomers plaatje geworden met minder gitaren dan verwacht.
Uitschieters zijn wat mij betreft So Insane en Can You Discover?

JustaRascal
Ik ga het nog een keer proberen, mis ik iets?

tuktak
misschien eerst je vooroordeel omtrent het gebruik van vocoders maar eens aan de kant schoppen.

JustaRascal
Vooroordeel: "Een oordeel over een persoon of groep met verzonnen informatie of zonder voldoende informatie over die persoon of groep. Het is een ongegronde mening."

Ik heb genoeg artiesten de vocoder horen vekrachten. Het is gewoon jammer dat deze lui zich er ook aan wanen.

avatar van Yamato
Ja, dat is dus een vooroordeel. Op basis van het gebruik van de vocoder door andere artiesten keur je het gebruik van de vocoder door deze artiest af. Het schoolvoorbeeld van een vooroordeel zo lijkt het.

JustaRascal
Nee, ik heb aandachtig naar dit album geluisterd, ik weet dus precies wat ik afkeur.

avatar van Yamato
Ja, omdat je bij het horen van een vocoder al afknapt, ik zeg niet dat het zo is maar volgens jouw argumentatie lijkt dat sterk zo.

avatar van KampF
So Insane

Lekker simpel vaak, maar veel 'daadkracht'. Kan groeien tot 4* straks!

Yamato schreef:

Gedeeltelijk wel zo, maar ik vind de `beats´ op dit album ook niet erg sterk.

elrayo
Inderdaad een leuk album, soms wat irritant, maar over het algemeen een aangenaam album met een heerlijke 80's vibe!

elrayo
Catchy is denk ik het juiste woord voor dit album. Ongelofelijk aanstekelijke nummers, draai hem minstens eens per dag! Halve ster erbij.

avatar van Chronos85
Eindelijk weer eens serieus te nemen zomermuziek op m'n Ipod! Het luistert naar de naam Discovery. Ik ben hierdoor ook weer helemaal in de Vampire Weekend stemming gekomen. Ben erg benieuwd naar het Lowlands-optreden.

Van.. Vampire Weekend?

avatar van Chronos85
Even voor de goede orde Rostam Batmanglij van Vampire Weekend is één van de leden van Discovery. Ezra Koenig, een ander lid van VW, speelt op het nummer Carby. Ik vind het stemgeluid van Batmanglij gewoon erg zomers klinken. Dat vond ik al bij Vampire Weekend en nu ook bij Discovery.

Ra Ra Riot ken ik niet, maar Vampire Weekend hoor je er wel heel duidelijk in terug. En ergens is het ook wel een beetje Merriweather Post Pavillion-light. Klinkt allemaal leuk, maar omdat fatsoenlijke liedjes uitblijven en de houdbaarheidsdatum daarom te wensen overlaat geen al te hoog cijfer van deze kant.

avatar van Opschuiven
Oh JustaRascal denk niet stoer te doen met je "vocoder" terwijl dat duidelijk iets anders is dan "auto-tune", wat op dit album gebruikt word (en door jouw grote vriend T-Pain). Sorry maar dit stoorde me even

Goed album maar vind dan toch stiekem het nummer met Ezra Koening het leukst.

Eli
Ik vind het een goed album

avatar van gherdt
Toen ik dit zaterdag op zette alhier voor een groepje getrouwen werd ik al snel met pek en veren afgevoerd, hoe voorspelbaar kunnen vrienden soms zijn! Ik kan dit verslavende zomerplaatje al 3 weken niet meer uit m´n kop krijgen. Natuurlijk is dit kitscherige glijkmuziek met een knipoog maar het spelplezier spat er vanaf en elk nummer blijft meedogenloos in m´n kop hangen. Instant happiness met weinig eeuwigheidswaarde, dat dan weer wel. Maar op het moment word ik er buitengewoon gelukkig van. Favorieten: Osaka Loop Line, Carby....ach allemaal eigenlijks!

avatar van Chronos85
Ja, ik herken dat wel een beetje, gherdt, van dat soort reacties...
Ik vind alleen de Jackson 5 cover I Want You Back en het vervolg mindere nummers. De rest past prima op de gemiddelde zomernamiddag/vooravond. Weinig stemmen trouwens...

die osaka loop line is geslaagd. met ene van vampire weekend en dus kwaliteit..

'Discovery klinkt een beetje gay' las ik ergens. Gay als in vrolijk? Ja dat kan wel kloppen met dit album alhoewel ik albums ken waar ik die term beter bij vind passen. Gay als in homo? Tja, Rostam Batmanglij is uit de kast maar of dat het nu is. Het zal wel een etiketje zijn en etiketjes zijn er om te beamen of te ontkrachten.
Ik ga het allebei niet doen. Ik kende Discovery niet totdat ik er achter kwam dat het een project was van Vampire Weekend bandlid Rostam Batmanglij, en aangezien ik dat een zeer leuk bandje vind moest Discovery er aan geloven.
In zulke gevallen check ik eerst meestal de MySpace pagina's van artiesten en eerlijk gezegd werd ik niet zo warm van wat ik daar hoorde.
Toch loont het wel eens de moeite om even door te zetten en de dingen in z'n geheel te beluisteren en zo was LP een feit voor mij. Aah, die zwarte schijf waar mijn muziekliefde ooit mee van start is gegaan. Het gebodene heeft niet zo veel op met hetgeen waar ik toen naar luisterde ook al zie ik termen als jaren '80 voorbij komen.
Over I Wanna Be Your Boyfriend had ik al eens gehoord (Batmanglij hoopte stiekem dat het een gay-anthem zou worden, wat niet gelukt is). Dat nummer kende ik dus al langer en heeft me nooit echt weten te boeien.
Laat ik maar zwijgen over de cover van I Want You Back. Die vocoder.... brrrrr.
Al met al gaat dat ook wel een beetje op voor het hele album; ik hoor duidelijk liever Vampire Weekend maar heel eerlijk is het niet om het met elkaar te vergelijken alhoewel de invloed van Batmanglij bij die band wel duidelijk wordt als je sommige nummers hier terughoort.
LP is wel aardig voor mij maar verder ook niet.... 'leuk projectje erbij' en zo komt het op mij ook over.

avatar van -SprayIt-
Ik beken. Ik was het. Haha, geen etiket, vond het een beetje bumpy en zoetsappig.

vandaag om 12:55 uur