Dave Swarbrick with Fairport Convention - SwarbAid (1999)

Alternatieve titel: Live at Birmingham Symphony Hall, March 6, 1999

1 stem

Folk / Rock
Label: Woodworm

1. The Bonny Black Hare (6:17)

met Fairport Convention

2. My Heart's in New South Wales (5:57)

met Fairport Convention en PJ Wright

3. Rosie (5:12)

met Fairport Convention en PJ Wright

4. When I Paint My Masterpiece (5:22)

met Fairport Convention, PJ Wright en Anna Ryder

avatar van koho
Op 6 maart 1999 speelde Fairport Convention in de Birmingham Symphony Hall. Hoe ik dat weet? Het staat vermeld op de CD - maar ik was er ook bij
Er was een gastoptreden bestaande uit 4 nummers van hun voormalige violist/boegbeeld Dave Swarbrick; een hoogtepunt van dat concert.
Zes weken later kreeg Swarb een zware longinfectie. De Britse krant Daily Telegraph ging wat verder: zij kwamen op 24 april 1999 met een In Memoriam van een halve pagina. Dave Swarbrick was overleden volgens hen, maar dat was wat voorbarig. Intensive care en jaren aan het zuurstof + invalidenkar waren het gevolg, waarna een longtransplantatie plaatsvond en Swarbrick weer op de been was, zuurstofloos en wel. Het waren zware jaren geweest, maar onkruid vergaat niet zoals men zegt.
Echter, Swarbrick had geen enkele verzekering of wat dan ook om een langdurige afwezigheid van het podium op te kunnen vangen. In juli 1999 organiseerde zijn oude band Fairport Convention een groot concert met o.a. Jethro Tull, Martin Carthy, Richard Thompson en Beverly Craven, ze noemden het SwarbAid. De opbrengst ging naar de kleine violist.
En zo was er ook opeens een SwarbAid CD met opnamen van die bewuste 6e maart 1999; een tijdlang vocaal het laatste wapenfeit van Swarbrick daar hij daarna nooit meer kon zingen (zo dacht iedereen). Echter, daar is hij vorig jaar voorzichtig weer mee begonnen. Uniek voor deze CD is When I Paint My Masterpiece bekend van Bob Dylan en The Band, nooit eerder door Fairport (of Swarbrick) opgenomen.

Nog jarenlang zou Dave Swarbrick kopietjes van zijn In Memoriam signeren voor ieder die dat wilde. The Daily Telegraph liet hem ooit weten daarmee te stoppen (of anders!) maar Swarb's antwoord was "so sue me". Hetgeen ze nooit hebben gedaan.

Toen hij weer regelmatig kon optreden, jaren later, richtte hij een nieuwe band op ... genaamd Lazarus.
4****