Aphex Twin - Ventolin Remixes (1995)

Electronic
Label: Warp

1. Ventolin [Wheeze Mix] (7:14)
  2. Ventolin [Carharrack Mix] (2:54)
  3. Ventolin [Probus Mix] (4:16)
  4. Ventolin [Cylob Mix] (5:06)
  5. Ventolin [Deep Gong Mix] (6:21)
  6. Ventolin [Asthma Beats Mix] (1:40)
avatar van John Doe
Nou zeg, wat een uiteenlopende mixen staan hier op dit album. Ze klinken lang niet zo irritant als het cultnummer ''Ventolin'', gelukkig proberen ze niet die kant op te gaan.

Deze EP gaat van start met de langste en meteen één van de beste mixen van Ventolin, de [Wheeze Mix]. Dit nummer bevat nog het meest de originele geluiden van ''Ventolin'', daarmee begint het meteen. De geluiden herhalen zich net als bij het originele ''Ventolin'', dan worden ze licht onderdrukt en komen ze weer op terwijl er zachtjes wat akkoorden op de achtergrond bijkomen. Vervolgens voegt zich een erg mooie melodie bij het al bestaande schouwspel Op het eind komen de Ventolin-geluiden uit hun voormalige jasje, dit klinkt ook heel goed.

Het nummer erna is een stuk minder. Het begint wel perfect voor het nummer en er komt een niet zo vrolijke melodie in, maar verder zit er geen ontwikkeling in deze track. Aardig nummer, niet meer.

Het nummer erna is beter. Vrolijkere melodiën, maar het is ook écht mooier. De overgangen zijn erg mooi. Er klinken constant galmende achtergrond noten en akkoorden die het geluid erg vol maken. Deze krijgen even vrij spel tot de lichte beat met de mooie ratelende hi-hats er weer inkomt.

De [Cyclob Mix] erna is ook heel goed en past goed bij het vorige nummer. Het bevat prachtige akkoorden die in een strakke maat elkaar opvolgen en op gegeven moment heel mooi harder en indrukwekkender worden. Het nummer vouwt zich rustig open met wat opvullende melodietjes en het ontpopt zich tot een harmonieus nummer. Misschien nog wel iets beter dan z'n voorganger voor mij.

De [Deep Gong Mix] begint heel saai, maar het vreemde herhaaldelijke snaargeluid hoort ook een saaie sfeer op te roepen lijkt wel. Er worden wat geluiden op een leuke plek in de beats bijgevoegd en er vinden wat transformaties van beats plaats tegen het einde. Niet veelzeggende mix, ook niet écht slecht.

In de laatste track wordt een beetje getuned en geklooid met de geluiden erin terwijl de beat gewoon doorloopt, het is echter te kort om zich te ontwikkelen.

Op deze EP staan écht 5 verschillende nummers met als gelijkenis dat ze elk een sterk herhalend patroon in zich hebben (zoals bij het originele ''Ventolin'' het geval is). Ik zou omdat de nummers zo veschillen best een hoog cijfer kunnen uitdelen voor een album/EP met mixen van éénzelfde nummer. Er staan ook drie érg goede Mixen op, tóch halen de andere drie nummers, die veelal korter zijn het geheel aardig omlaag, waardoor ik op een 3,5* uitkom.