Los Lobos - ... and a Time to Dance (1983)

Rock / Roots
Label: Warner Bros.

1. Let's Say Goodnight (2:35)
  2. Walking Song (2:52)
  3. Anselma (3:10)
  4. Come on Let's Go (2:14)
  5. How Much Can I Do? (2:22)
  6. Why Do You Do (2:40)
  7. Ay Te Dejo en San Antonio (2:35)
avatar van heartofsoul
Dit was mijn eerste kennismaking met Los Lobos, nadat ik Come on let's go bij de VPRO had gehoord. Ik was onmiddellijk verkocht, want dit mini-album is zeer aanstekelijk en opbeurend.
Alle leuke dames die ik sindsdien heb leren kennen, vonden dit ook erg fijn - een album met louter feestmuziek.

kistenkuif
Heerlijk feestelijk epeetje. Kort voordien zag en hoorde ik Los Lobos live in de Exit, Rotterdam. Vanaf dat moment was ik om door hun muzikaal vakmanschap en speelvreugde. Vergeet overigens La Bamba als filmhitje want dat is bepaald niet representatief voor hun werk en ook niet door hen geschreven. (Het is een traditional uit de streek van Vera Cruz en al eerder bekend door versies van Richie Valens en Trini Lopez.)

avatar van rafke pafke
Come on let's go op deze EP is nochtans ook een cover van Ritchie Valens. Voor de soundtrack van "La Bamba" zouden ze dit nummer jaren later nog eens opnieuw opnemen in een lichtjes gewijzigde versie.

Die invloed van fifties rock n roll zat toch wel degelijk in hun werk. Wat volgens mij ook de reden is dat ze gevraagd werden voor de soundtrack van La Bamba.

Persoonlijk hou ik ook erg van de Los Lobos-songs die hun rock n roll en blues invloeden laten horen. De songs die sterk naar Mexicaanse folk neigen spreken me veel minder aan.

Na 'La Pistola Y El Corazon' grijs te hebben gedraaid is dit het 2e album van Los Lobos dat ik beluister en naar ik heb opgezocht hun eerste echte EP. Wat mij opvalt op dit album is de grote invloed van jaren 50 Rock and Roll ('Let's Say Goodnight','Walking Song, How Much Can I Do? ' en 'Why Do You Do') en het muzikale vakmanschap waarmee ze deze muziekstijl in hun eigen chicanorock hebben verweven. Op dit album staat nog een cover van Richie Valens namelijk 'Come On Let's Go'. En als echte Limburger herken ik hier weer twee nummers die Rowwen Hèze heeft gecoverd namelijk 'Anselma' (wat in hun bewerking een grote hit is geweest namelijk 'Bestel Mar') en 'Ay Te Dejo en San Antonio' bij ons bekend als 'Kroenenberg'. Heerlijk album om op te dansen!