Teena Marie - Congo Square (2009)

1 stem

15. Soldier

met Shirley Murdock

16. The Rose N' Thorn
avatar van Angelo
Breng je in juni 2009 nog een album uit bij Stax, ben je in 2011 al niet meer onder ons. Tragisch natuurlijk dat deze zangeres op relatief zo’n jonge leeftijd is overleden. Hoewel ze in haar thuisland Amerika één van de meest succesvolle blanke artiesten van Motown was, was ze daarbuiten niet echt bekend. In Nederland heeft ze dan ook geen enkele hit gescoord. Zelf dacht ik haar te kennen van de geweldige ‘It feels like I’m in love’ en ‘Who’s that lady with my man’, maar ik kon geen bewijs vinden dat zij die nummers zong, dus moest ik al snel concluderen dat die nummers van een andere zangeres bleken te zijn, namelijk Kelly Marie.
Enfin, toch maar besloten om eens wat werk van Teena Marie te beluisteren. Ik twijfelde om te beginnen met een album uit haar begin-periode, of haar laatste album. Het is dus ‘Congo square’ (wat haar laatste album ooit bleek te zijn), geworden. Haar stem heeft wel wat speciaals eigenlijk, ze heeft een mooie klankkleur. De muziek daarentegen is niet mijn ding. Ik houd niet zo van R&B/nu-soul/urban soul. Geen enkel nummer wist mij dan ook echt te overtuigen, alleen ‘Marry me’, ‘Harlem blues’ en ‘Congo square’ hebben wel z’n charme. Er staan naar mijn idee ook (veel) teveel nummers op dit album, de eerste vijf hadden makkelijk geschrapt kunnen worden, want het eerste gedeelte is ronduit zwak te noemen. Het is -voor mij- dan ook moeilijk m'n aandacht erbij te houden.
Toch vind ik het jammer dat Stax (als label) zo te grabbel wordt gegooid. Sinds de herstart van dat label hebben ze -met alle respect- gewoon slechte albums uitgebracht, die nergens lijken op de Stax van vroeger. Persoonlijk vind ik dan ook dat het huidige Daptone de Stax van toen is.