Skenkie - 't Proefmonster (2007)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Intro (1:01)
  2. Fase 1 (1:35)

met Shock-n-Surprise

3. Contact Advertentie (4:06)
  4. Stront aan de Knikker (1:54)

met Per.verz

5. Individualiteit (3:01)
  6. Meisje (2:11)

met Macro

7. Conclusie (2:51)

met Kareemineel

8. Janet (4:21)
  9. Bedorven Talenten (1:54)

met Shine

10. Proef op de Som (1:07)
  11. Liefje (2:32)
  12. Hersendood (3:12)

met Shine

13. Kijk (2:42)
  14. Bronzen Bruiloft (2:59)
  15. Rebound (2:43)

met Jrenzy en Riagg

16. Nixnut (3:29)

met Overlast

17. Positiviteit (2:54)
  18. Haters (3:05)

met Juiceisdunaam

19. Goeiesmorguz (2:32)
  20. Kannie met of Zonder (16:36)

met Terilekst

Eerste bericht! Weer een bevestiging hoe underground deze shit nog is. De oorzaak is al even duidelijk. Zodra een rapper namelijk écht iets te vertellen heeft, haakt het grote publiek af. De meeste puberale wijzertjes die zich rapliefhebber noemen willen toch liever 50 cent/ lil wayne achtig show gedrag, overdreven stoerdoenerij, en bitches and money als algemene onderwerpen. Gedrag wat ook bij nederlandse rappers hoogtij viert. Vaak blijft hun muziek beperk tot een soort half gecopieerd Amerikaans gedrag, met allemaal onzinkreten die nouwelijks rijmen.

lekkere profesionele en pakkende beats, en eerlijke, realistische, soms humoristische, en harde teksten, maken dit album tot een uitzondering op de hierboven beschreven regel.
Ik was dan ook zeer aangenaam verrast toen ik dit album hoorde, er is nog hoop voor de nederlandse rap. Niet alle nummers vind ik even goed, maar er is geen enkel rap-album dat 100% goed is.

Janet vind ik qua muziek en tekst het beste nummer, het gaat over een meisje wat misbruikt word. Het stevent af op een dramatische climax. Het verhaal is erg indringend vertelt, en de opbouw en de ondergang worden geweldig beschreven. Zeer bijzonder nummer, ook qua onderwerp uniek te noemen. De gave om een verhaal op deze wijze in een nummer te verwerken, is een bewijs van groot talent. Misschien word dat ooit nog wel eens door het grote publiek erkend/ontdekt.

avatar van MAS
MAS
Hij is inmiddels wel een stuk minder underground door 101barz e.d. Maar echt bekend is hij niet. Ik woon vlak bij Eindhoven dus bij ons in de groep wordt er al enige tijd naar hem geluisterd en is hij erg populair. Hij is erg goed in het spelen met woorden en verhalen vertellen kan hij inderdaad ook. Een MC die het echte hihhop-gevoel zeer hoog heeft zitten.

avatar van Jacktherapper
83Utreg! drink een vredig koppie thee, dan kom je er overheen. Geen enkel rap album kan 100% goed zijn? What ya yappin' 'bout?
Luister 3 tapes van gmff achter elkaar, ?Error(Het Vraagteken) - Mijn Familie, Coma Abstract - Neo-Sapien, A.I. - Beats & Bars.. dan hebben we het even over neerlandse hiphop, 100% in orde.

On-topic: die Haters joint is wel een hele dope.

Jacktherapper schreef:

On-topic: die Haters joint is wel een hele dope.

Klopt dat zeg ik ook: zelfs de bete rap albums kunnen niet 100% goed zijn.

Voor de rest, jij vind het blijkbaar dik in orde met de NL hiphop, ik niet, ik blijf bij wat ik eerder schreef. Namelijk dat het treurig gesteld is. Na Osdorp Posse zijn er maar weinig die naast een hoop grootspraak en tof doen, ook inhoud in hun teksten hebben.

En sorry ik drink geen thee.

avatar van MAS
MAS
Dat is een erg bekrompen kijk op de Nederlandse scene. Er zijn genoeg rappers met inhoud. Luister bijvoorbeeld eens Typhoon, Manu, Raymzter of Engel. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden opnoemen. En grootspraak en tof doen hoort ook gewoon een beetje bij hiphop.

hoort er ook bij, maar het moet niet de basis zijn.
En misschien heb je wel gelijk, en zijn er talloze goede rappers die ik een kans moet geven, maar ja ik loop nog met al die jaren 90 dogma's natuurlijk.

avatar van BZN
BZN
skenkie is wel een dope mc uit Nederland, tenminste eentje die het echt hiphop houd. vind dit niet echt een super album maar staan wel dope dingen op..

Hoe kan het dat Skenkie nog geen bekende rapper is?

avatar van Boermetkiespijn
Onwijs fijne flow, luistert lekker weg! Professionele en relaxte beats.
Heb me bijna bezeken bij "Contact Advertentie"!

Veel tracks zijn in mijn beleving te kort, dan baal ik als het alweer voorbij is. Toch zal dat ongetwijfeld ook juist de kracht zijn van Skenkie's tracks: hij geeft je geen tijd om verveeld te raken...