Adam Ant - Friend Or Foe (1982)

Label: CBS

1. Friend Or Foe (3:23)
  2. Something Girls (3:52)
  3. Place in the Country (2:50)
  4. Desperate But Not Serious (4:15)
  5. Here Comes the Grump (3:37)
  6. Hello I Love You (2:40)
  7. Goody Two Shoes (3:29)
  8. Crackpot History and the Right to Lie (2:45)
  9. Made of Money (3:31)
  10. Cajun Twisters (2:59)
  11. Try This for Sighs (3:04)
  12. Man Called Marco (3:31)
  13. Goody Two Shoes [Single Mix] * (3:22)
  14. Coup D'Etat * (3:12)
  15. Goody Two Shoes [Demo] * (3:12)
  16. Here Comes the Grump [Demo] * (2:27)
  17. Little Italy [Demo] * (2:19)
  18. Made of Money [Demo] * (2:50)
  19. Place in the Country [Demo] * (3:02)
  20. And So You Shall [Demo] * (3:40)
  21. Yellowbeard [Demo] * (2:27)
  22. I Know They Know [Demo] * (3:51)
  23. Gargoyles Are Go [Demo] * (2:23)
  24. Good Sex Rumples the Clothing * (3:01)
Achteraf gezien natuurlijk best een lullig jaren '80 bandje, maar ik smulde er toen wel van, en als ik er zo op terug kijk dan staan er toch leuke hits op dit album (wat ik tot in den treure heb moeten horen omdat mijn zus er helemaal gek van was ). 4 Sterren: waarom ook niet ?!

Adam Ant op de top van z'n kunnen, en ook op de top van z'n roem. Een album vol fantastische nummers die ik zelfs nog beter vond klinken dan in de tijd samen met de Ants. Het is een beetje overgoten met een rock'n roll sausje. Dit swingt nog steeds de pan uit, al is het allang niet meer van deze tijd.

avatar van Saldek
Eerste solo-album van mister Ant. Al is er geen spat meer over van alle latex, leer, S.M., sex, zweepjes en punk, ik moet kwijt dat dit een zeer energiek album is. Genialiteit is niet meer te vinden helaas, maar dit album is zo levendig dat als je zelfs in een dip zit en om welke reden dan ook geroepen voelt dit album op te zetten, dat je je best eens weer lekker kan gaan voelen. Dit album swingt, is vrolijk en je moet je zeker niet verbazen als met dit album geheel buiten macht je voeten beginnen te bewegen. Sappig, fris en lekker album. Best wel gedateerd, maar de energie die het heeft is voor mij tijdloos.

p.s.: zelfs het nummer 'Hello I love you', origineel van The Doors is echt zo slecht nog niet.

avatar van Aazhyd
De originele CD heeft 12 tracks, de rest zijn bonus tracks, waarvan Coup D'Etat het interessants is.

Uitstekend album met zeer energieke en aanstekelijke nummers.
De cover van Hello I Love You is best te pruimen, maar wel het minste nummer van de CD, als je het mij vraagt.

In zijn teksten reflecteert Ant vooral op het grote succes (When you get a number 1, the only way is down).

avatar van Fairy Feller
...gek is dat. Ik heb de 3 Ants LP's en vind t schitterend, maar vind dit helemaal nix. Kan er moeilijk een vinger op leggen, misschien TE vrolijk ?...ik weet het niet. Heb m ook pas veel later aangeschaft en heb ik er minder een gevoel bij, zoals ik die wel heb bij de Ants....

avatar van Saldek
Heb onlangs de cd gekocht (had eerst alleen de L.P.) vanwege de extra's die erop staan.
Die extra's hebben voor mij niet veel toe te voegen. Demo's als 'Place in the Country' waarin de basis wordt gegeven en nog alle richtingen uit kan gaan qau song, vind ik wel leuk, maar dat is het wel.
Maar ja, eindelijk heb ik dan een reden gevonden om deze ook op cd te hebben.

avatar van Aazhyd
De single versie van Goody Two Shoes is ook erg de moeite waard. Voor de rest zijn de demo's leuk om een keer gehoord te hebben.

avatar van noisecommando
Aazhyd schreef:
Uitstekend album met zeer energieke en aanstekelijke nummers.

Laatst weer is beluisterd en wat mij hierin vooral opvalt is dat deze plaat het bipolaire gedrag van Adam Ant mooi weergeeft. De teksten zijn waarschijnlijk geschreven in de depressieve fase terwijl de muziek is opgenomen in de manische fase.
Rare gedachte misschien voor de rest heeft deze plaat zoals de meeste platen van Adam Ant de tand des tijd niet zo best doorstaan. Die blazerssectie klinkt af en toe pijnlijk vals en het drumgeluid klinkt wel erg blikkerig. Vergelijk de single versie van Goody Two Shoes maar is met de elpee versie. (oke de single is nog door Chris "Merrick" Hughes ingespeeld...maar toch).

Natuurlijk is de 4,5 vooral gebaseerd op (jeugd) sentimentele waarde. Het luistert lekker weg, nodigt uit tot meezingen. Soms zitten er in de teksten spitsvondige grappen zoals bij "Cajun Twisters", waar gerefereerd wordt aan het sprookje Roodkapje, maar soms ook tenenkrommend zoals in "Crackpot History"

Maar "Friend or Foe" is tekstueel vooral een mooi document over het verval van bijna ieder tiener pop idool waarvan de houdbaarheidsdatum nooit langer dan 2 jaar kan zijn, maar deze plaat heeft niet voor een revolutie in de popmuziek gezorgd danwel een referentiepunt in de huidige (Engelse) popmuziek.

Voor de rest is het bonusmateriaal op de remaster (2 platen voor de prijs 1) is buiten de single versie van Goody Two Shoes inderdaad niet de moeite waard

avatar van Erwin.c
Jaaaa, vijf sterren!!!
Waarom, ik vind dit zo verdomd leuk, energiek en fris klinken.
Tijdloos....nee maar ik ga graag terug in de tijd.....
Friend Or Foe vijf sterren, kan er niks aan doen...

avatar van DjFrankie
Ik denk met plezier aan dit album terug, dus dan kan het ook niet slecht zijn

avatar van frolunda
Matig album waarvan eigenlijk alleen de singles nog de moeite waard zijn (made of money ging ook nog wel).De rest is niet veel soeps met de tenenkrommende slechte cover van Hello i love you als dieptepunt.Ik werd op een gegeven moment helemaal tureluurs van al dat getoeter.