Axess - Voices of Dawn (2008)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Spheric

1. Beyond the Stars (7:20)
  2. Zeit (12:07)
  3. The Return of Nibiru (11:59)
  4. Roppongi Hills (6:13)
  5. Stonehenge (10:12)
  6. Endless Dreams (8:19)
  7. Voices of Dawn (11:30)
avatar van Gerards Dream
Wat direct in het oog springt bij dit vierde album van Axess is het meer dan schitterende hoesontwerp. Een deel van Stonhenge op een warme rode achtergrond. Ja en dan Axess zelf is muziek project van Axel Stupplich en Duitser die is geboren in 1967 en die houdt van de muziek van Tangerine Dream, Kitaro en Jean Michel Jarre.

Het vierde album begint met de track Beyond the Stars na wat speelse klanken volgt een best ernstig stuk muziek waar iets droefs in zit. Het roept bij mij althans een gevoel van weemoed op. Statige ritmes en een gevoel van vroeger was alles beter. Dan is daar ineens een stem die iets filosofisch heeft te melden, wat voor mij niet had gehoeven want de muziek roept al voldoende op. Zeit begint ergens in de diepte en blijft daar een tijd in hangen, waardoor het een soort knipoog is naar het album Zeit van Tangerine Dream. Gedurende het stuk komt er met beleid leven in de brouwerij. Muziek om met de ogen dicht te beluisteren, om dan vervolgens een voorstelling te maken hoe het leven is ontstaan. Even een korte pauze, wat een gevoel geeft de kosmos te worden ingetrokken, waarna de reis wordt voortgezet.

The Return of Nibiru begint met het geluid van belletjes op een zware lage toon wat best sfeervol is te noemen. Heel langzaam komt er stukje bij beetje wat bij en wordt er gewerkt aan een heerlijke drive. Letterlijk vliegen de brokstukken uit de ruimte aan me voorbij. Even ben ik bang dat het richting House gaat, maar die angst is te voorbarig. Wel wordt het tempo wat opgeschroefd tegen het einde waardoor ik bij de les wordt gehouden. Wel is het jammer dat het stuk geen echt eind heeft. Behoorlijk sfeer vol is het begin van Roppongi Hils. Het doet me wat denken of en inheems volk langzaam met de dag begint. Bepaalde rituelen worden gevolgt en hierdoor komt er een zekere balans in het verhaal.

De ring van stenen die Stonehenge is roept de nodige vragen op. Hoe zijn die stenen daar gekomen en is het waar dat het iets te maken heeft met de zonopkomst van eeuwen geleden? Hoe dan ook begint de track met die naam sfeer vol en roept een gevoel op van vroeg in de morgen. De eerste zonnestrale vallen op de grootte lange rotsblokken die naarmate de dag vordert steeds groter lijken te worden. Muziek met een duidelijk verhaal waar het heerlijk op wegdrijven is naar vervlogen tijden. Met speelse tonen begint Endless Dreams. Het roept daarmee een beeld op van nog wat vliegen zien voordat er in slaap wordt gevallen. Gaande het stuk lijkt het wel of ik steeds verder van mezelf kom te staan. Het is moeilijk om het in een paar worden te omschrijven.

En dan is daar de laatste track ineens. Voices of Dawn begint wat kosmisch. Gevoelsmatig ben ik ergens ver in het universum terecht gekomen. Langzaam drijf ik door ruimte en tijd. Zodra er heel subtiel een bas is te horen vormt dit voor mij het begin van de dag. Er wordt me alle tijd gegeven om rustig wakker te worden en te genieten van de wonderlijke omgeving. Dit is prima muziek die wat doet denken aan wat er midden jaren zeventig van de vorige eeuw werd gemaakt.

En daarmee komt er op een mooie wijze een einde aan het vierde album van Axess. Een album wat bij mij langzaam aan het groeien is, want ik begin er steeds meer in te horen. Daarnaast heb ik ook het idee dat Axess steeds beter weet om te gaan met zijn spullen. Kortom; een behoorlijk album dus dit Voices of Dawn.