Groundation - We Free Again (2004)

Reggae / Jazz
Label: Young Tree

1. Praising (6:06)
  2. Dem Rise (7:16)
  3. Suffer the Right (5:25)
  4. Music Is the Most High (7:00)
  5. Wish Them Well (5:55)
  6. We Free Again (6:15)
  7. Smile (6:37)
  8. Fourth Dimension (4:17)
  9. Feel Jah (4:43)
  10. Cultural Wars Part I (2:09)
  11. Cultural Wars Part II (3:08)
  12. Cultural Wars Part III (2:03)
  13. Cultural Wars Part IV (5:02)
  14. The Seventh Seal (6:11)
avatar van Murdoc023
Weer een geweldig plaatje van misschien wel de beste reggae band die ik ken. Kenmerkende tempowisselingen, saxofoon en natuurlijk geweldige vocalen. De tempowisselingen komen nog het best tot hun recht in het nummer Music is the Most High.

avatar van CKafca
mee eens

avatar van vork666
Eigenlijk net zo goed (=geniaal, magnifiek, briljant) als de voorloper Hebron Gate en hoe dan ook nog net iets experimenteler. Eclectische rootsreggae van de bovenste plank.
Intens melancholisch (Smile, The Seventh Seal), meditatief en bezwerend (Dem Rise), door en door energiek (Cultural Wars, Music Is The Most High). Ook de wat conventionelere reggaenummers komen overal zowel qua groove als qua emotie als qua muzikale puntjes op de I zonder verdere kritiek door de test.
De uitschieter is inderdaad Music Is The Most High: na minutenlange spanningsopbouw (die live nóg beter uit de verf komt) met solo's en vocaal stuntwerk van zanger Stafford volgt als vanuit het niets een tempo-omschakeling annex ontlading zonder weerga. Om kippenvel van te krijgen.

avatar van Madjack71
Lastig kiezen tussen Building an Ark, Hebron Gate en dit prachtige We Free Again. Rootsreggae waar de feeling of Jah aanwezig is, alsook de invloed van Culture en Israel Vibration vooral in de zang. Af en toe twijfelde ik of ik wel naar Groundation aan het luisteren was. Maar de onmiskenbare stem van Stafford maakte dat wel helder. Gisteren nog live mogen bewonderen op het Totaal Festival in Bladel, waar ze een wervelende show weggaven en ieders harten wisten te winnen. Wat een positieve energie brengen zij met zich mee.

avatar van Tupelo
Opzwepend, troostrijk, alles wat reggae moet zijn. (Weinig toe te voegen aan wat vork666 al zo goed verwoordt.)