Al Green - Call Me (1973)

Soul
Label: Hi

1. Call Me (Come Back Home) (3:06)
  2. Have You Been Making Out O.K. (3:46)
  3. Stand Up (3:29)
  4. I'm So Lonesome I Could Cry (3:13)
  5. Your Love Is Like the Morning Sun (3:13)
  6. Here I Am (Come and Take Me) (4:18)
  7. Funny How Time Slips Away (5:36)
  8. You Ought to Be with Me (3:20)
  9. Jesus Is Waiting (5:37)
avatar van Zachary Glass
Het blijkt voor mij toch uiterst moeilijk om niet te vallen voor dit soort van albums - die warme sfeer die deze plaat uitstraalt

tondeman
En instrumentaal zit het zo briljant in elkaar...
Als voorbeeld: zo'n nummer als Here I Am (Come and Take Me) is gewoon al 33 jaar ongeevenaard. Pure perfectie, helemaal af.

tondeman
Dit album wordt vaak geroemd als Green's beste werk. En hoewel ik ook een sterke affiniteit heb met het meeste andere werk van de Reverend, kan ik lastig om dit album heen. Het songmateriaal is gewoon té goed.
De productie is té warm en intiem. Het ritmewerk is té strak.
En daardoor komt Green's stem op dit album, denk ik, het beste tot zijn recht. Zijdezacht en een beetje dwingend: perfect. Hoewel hij hier nog in zijn seculiere periode zat is het meteen duidelijk: dit is een gospel-zanger. Ja, aan dit album klopt alles.

avatar van Memphis
Toen ik in Memphis was ben ik naar een kerkdienst (lees concert) van domino Green geweest. Dat was echt geweldig. Leuk bandje aan het spelen en de schitterende zang van Al Green erover heen. Sindsdien krijg ik kippevel als ik Jesus is waiting opzet.

tondeman
Je bedoelt zoiets? Man, ik ben jaloers!

avatar van Reijersen
Tsja, wat moet ik hier nog vertellen over dit album. De voorgaande users en vooral Tondeman hadden het niet beter onder woorden kunnen brengen. Het meesterwerk van Al Green met louter intigrerende soulsongs. Prachtig!

tuktak
kwalitatief valt dit album mij ook bijzonder op. een zeer warm en vol geluid voor die tijd. als je daar de stem van al green bij optelt, kan je niet anders dan concluderen dat dit een zeer sterke plaat is. alleen een baksteen voelt deze muziek misschien niet, maar zelfs dat betwijfel ik

RedLightCityBoy
You Ought to Be with Me...
Daar komt me iets bekends van voor uit een hip-hop nummer...
Iemand enig idee?

eazyfan
Ghostface Killah samplede het nummer voor '260'.

avatar van zinulzki
Al's cover van Willie Nelson's countryballad 'Funny How Time Slips Away' is simpelweg geniaal.

avatar van Frederick
tondeman schreef:
Je bedoelt zoiets? Man, ik ben jaloers!

Onvoorstelbaar, zo bezield gebracht! Hemeltergend mooie soul: die warme achtergrondzang, dat fijne orgelgeluid en dan die intense, zijdezachte stem van de dominee zelf.

"He´s standing right there behind you
Helping you to make up your mind
Jesus is waiting"

Die beheerste uithaal in het woord 'mind', ook in studioversie, puur genot! Indrukwekkend, om de man er helemaal in te horen opgaan.

avatar van Angelo
Veel soulacts hebben een groot aantal countrynummers gecoverd (en andersom) en opvallend is dat de soulversies altijd de country-uitvoeringen dik en ruimschoots overtroffen (alhoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is). ‘Funny how time slips away’ en ‘I’m so lonesome I could cry’ zijn zo mooi geworden dat de originele versies van Willie Nelson en Hank Williams volledig in de schaduw staan als je ze naast die van Al zet. Behalve deze covers staan er ook andere prachtige nummers op deze plaat waaronder de zelfgeschreven nummers ‘Stand up’ en ‘Your love is like the morning sun’. Natuurlijk zijn de titeltrack ‘Call me’, ‘Here I am’, ‘You ought to be with me’ en het gospel/soulachtige ‘Jesus is waiting’ ook de moeite waard. Het enige nummer dat mij niet bevalt is ‘Have you been making out OK’; ik vind dat nummer als geheel te langdradig, voor de rest is dit een prachtige soulplaat. Dit album heeft ondertussen de status verworven als een van de beste soulalbums ooit, daar heb ik echter wel mijn vraagtekens bij, ik vind dit album namelijk niet beter dan een aantal van zijn andere albums op Hi...

avatar van Madjack71
Wederom een pareltje van een plaat van Mr. Green. Zoals ik ze nu heb beluisterd geld dat eigenlijk wel voor de gehele 1ste helft van de jaren zeventig. Prachtige warme soul, mooi gemusiceerd en met muziek waar het bijkans niet mogelijk is om daar stil bij te bijven zitten...een beetje schwungen, grooven o.i.d. is zo lekker om bij deze soulgigant te doen.
Op deze manier wil ik Jesus niet al te lang laten wachten....zo schuifel ik met liefde weer de kerk in.

avatar van wilbur
Hi records is in de jaren tachtig van de vorige eeuw zo aardig geweest om twee lp's samen op 1 cd te zetten.
Deze werd samen met " I'm still in love with you" uitgebracht.
Tegen de tijd dat ze erachter kwamen dat dit commercieel gezien geen goed idee was, had ik 'm al in mijn cd kastje staan.
Dus mocht je overwegen om deze cd aan te schaffen, kijk eerst eens tweedehands of je nog zo'n exemplaar kunt bemachtigen.

avatar van Apple Juice
Wilbur, ik snap wat je bedoeld... Maar doe mij maar het origineel op een cd (oke vinyl is nog beter maar soms niet aan te komen). Die samenraapsels hebben altijd een enorm lelijke hoes en zijn echt uit het verband gerukt. Liever 10 nummers met een totale speelduur van 32:33 dan 1:44:04 met extra's waar je niet op zit te wachten en waar geen einde aan lijkt te komen.

avatar van wilbur
Apple Juice schreef:

Dit was (is) geen samenraapsel, maar gewoon 2 cd's voor de prijs van één!

avatar van Apple Juice
Hmmm... wilbur, dan heeft die cd vast een lelijke hoes...

avatar van spinout
Dit album wordt tegenwoordig door Fat Possum Records uitgebracht. Een label dat vroeger slechts grosseerde in vuige bluesplaten, maar nu ook de rechten van oude albums opkoopt. Ik hoor toch liever een RL Burnside dan deze gladde soul.

Dardan
Het was al zo'n vier jaar geleden dat ik nog eens een album van Al Green geluisterd had. Je beseft wat voor een waarde een artiest zijn werk voor je heeft als elk nummer bijna volledig is blijven hangen en elke minuut nog even warm klinkt als toen

En die warmte, die straalt er hier op een onbeschrijflijke manier van af. Al Green was in deze periode op het top van zijn kunnen en leverde een paar geweldige albums af op vrij korte tijd. "Here I Am (Come and Take Me)" en "I'm So Lonesome I Could Cry" zijn ware pareltjes. Die strijkers, die zachte stem - zonder ergens te soft of sentimenteel - te worden, het steekt allemaal zo ontzettend goed in elkaar. Eigenlijk kan ik verder vrij weinig zinnigs zeggen over dit album.

avatar van AbleMable
Jesus Is Waiting is zo mooi! Ik ben totaal niet gelovig maar vind dit zo mooi, Al Green bezorgt me elke keer kippenvel met dit nummer. De rest van dit album is ook erg mooi en ik vind dit Al Green's beste.