Kronos Quartet - Floodplain (2009)

4,07

Wereld / Neoklassiek
Label: Nonesuch

1. Ya Habibi Ta'Ala (3:00)
  2. Tashweesh (3:25)
  3. Wa Habibi (3:12)
  4. Getme Getme (12:05)
  5. Raga Mishra Bhairavi (7:03)
  6. Oh Mother, the Handsome Man Tortures Me (3:02)
  7. Mugam Beyati Shiraz (9:25)
  8. Lullaby (4:11)
  9. Nihavent Sirto (3:17)
  10. Kara Kemir (4:24)
  11. Tèw Semagn Hagèré (4:03)
  12. ...Hold Me, Neighbor, in This Storm... (21:46)
6 BERICHTEN 1 MENING
Kronos Quartet bewijst al jaren dat 'klassieke muziek' prima mengt met wereld muziek. Stoffig is dit gezelschap al helemaal niet te noemen.
Op dit album komt de hele wereld bij elkaar d.m.v. klanken uit het Midden-Oosten, Afrika, Zuid-Azië en Oost-Europa. Oude tradities met een eigentijdse Kronos Quartet touch; het komt echt overal vandaan waaien. Religieuze nummers, folk, klassiek en populaire muziek uit Egypte Libanon, Azerbeidzjan en Irak om maar wat te noemen. Zelfs hip-hop collectief Ramallah Underground is van de partij.
Het deed me soms wat denken aan het fantastische album dat Nigel Kennedy met Kroke maakte.
Waar ik Kronos Quartet soms wat vind doorslaan in experimentele composities daar vind ik ze hier eigenlijk best braaf klinken (als je wat vaker dit soort muziek beluistert althans) en hoor je het respect waarmee ze deze 12 nummers behandelen.
Het is muziek van deze tijd: de wereld kent geen grenzen meer en dat hoor je hier terug. Duidelijk één van de mooie kanten van globalisering als je het mij vraagt en Floodplain is daar een uitstekend resultaat van.

avatar van thebestfreaks

Ja, daar kan ik het weer mee eens zijn hoor. De cd heeft vandaag door mij auto geklonken en ik heb er erg van genoten. Grappig dat je over die cd van Kroke Band met Nigel Kennedy begint, want in eerste instantie dacht ik dat het dezelfde (kern-)groep muzikanten was

avatar van Sir Spamalot
Ik als nederige leek in deze materie en de "schuldige" die dit album heeft toegevoegd als metalhead, één vraag: waar kan ik me aan verwachten?

Sir Spamalot schreef:
waar kan ik me aan verwachten?

Volgens mij heb ik dat al proberen duidelijk te maken

avatar van Sir Spamalot
Jep, Aero, het is zeker duidelijk, en morgenochtend (grote hoop papierwerk te verwerken) waag ik me eraan: het klinkt interessant. Als metalhead hou ik op tijd en stond wel van een zij-uitstapje. Ik zal het weten te zeggen, groeten! De Sir.

Als het bevalt dan wil ik je zeker dit album aanraden dat ik nog veel mooier vind.