White Denim - Fits (2009)

Label: Full Time Hobby

1. Radio Milk How Can You Stand It (3:53)
  2. All Consolation (2:55)
  3. Say What You Want (2:51)
  4. El Hard Attack DCWYW (1:58)
  5. I Start to Run (2:52)
  6. Sex Prayer (2:04)
  7. Mirrored and Reverse (3:54)
  8. Paint Yourself (3:25)
  9. I'd Have It Just the Way We Were (2:19)
  10. Everybody Somebody (2:53)
  11. Regina Holding Hands (3:29)
  12. Syncn (4:19)
  13. Yoyo * (1:39)
avatar van greendog
Klinkt erg vermakelijk! Het lijkt veel op de sound van Clutch, wat in mijn ogen een groot compliment is. Zal het nog eens een keer luisteren!

avatar van Matthijs72
Jeeemig wat een muur van geluid bouwen deze gasten af en toe. Geen licht verteerbare prak meeste van de tijd, maar dat werkt als een conserveermiddel: blijft langer goed.
De vorige CD daar had ik hetzelfde mee, schiet alle kanten op, niet al te toegankelijk, maar in de loop van de tijd stiekem-aan grijs gedraaid.

ik zou zeggen: kies er een paar nummertjes uit en draai die wat vaker, als je de hele cd heel vaak draait dan duizelt het je aan alle kanten en bestaat het risico op afhaken en echt, dat is zonde van deze lekkere vette CD.

Fijnste nummers: I'd Have It Just The Way, Mirrored And Reverse en de single: I Start To Run

tuktak
heerlijke muzikale plaat vol avontuur en verrassing. juist echt een plaat om in zijn totaliteit te beluisteren.
de invloeden zijn talrijk maar vooral uit de oude school jaren 60-80 enzo. toch klinkt deze plaat wel echt nieuw en is daarmee ook de beste rockplaat van 2009 tot nu toe. maar dat kan helaas ook al gauw in het huidige uitgekauwde rockklimaat.

avatar van Doc
Doc
tuktak schreef:

Volgens mij zijn er anders al een aantal hele puike rockplaten uitgekomen in 2009.
Deze bijvoorbeeld: Future of the Left - Travels with Myself and Another (2009)

Maar goed... on topic: Deze plaat bevalt me tot nu toe erg goed. Hele gevarieerde, boeiende rockplaat.

avatar van midnight boom
In de OOR word het erg gehyped.

avatar van Doc
Doc
Mja.... dat lijkt me dan weer wat overdreven, maar de OOR neem ik uberhaupt niet serieus.

Antagoon
Hype is zeker overdreven, maar vind dit desalniettemin wel een heel erg lekkere plaat, die opzwepend begint en Fleet Foxes-achtig eindigt. En boeit van begin tot eind. Samen met Decorate Decorate en Florence and the Machine toch wel een erg prettige verrassing.

avatar van handeman
de plaat dekt niet niet volledig wat je live meemaakt met deze gasten. d w z erg goed. !!vanaf de eerste noot elektrisch . waarom staan deze gasten niet op lowlands hadden voor een echte sensatie kunnen zorgen. [gezien in rotown)

tuktak schreef:

Inderdaad. De plaat duurt 35 minuten en is prima te behappen daardoor. Gewoon over je heen laten komen die handel!

En I Start to Run is het bewijs dat koebellen nog kunnen, anno 2009.

nijme255@adsl
Vind er niet veel aan. Veel toeters en bellen maar er gebeurt nog weinig met me.

avatar van Matthijs72
Matthijs72 schreef:

Ik bedoelde hiermee de eerste paar draaibeurten, na een aantal keer luisteren moet hij juist wel in zijn geheel, heerlijke CD en inderdaad is White Denim live nog veel beter (London Calling geweest)

Antagoon
Vind deze plaat maar beter en beter worden. Het onstuimige begin luister ik al heel wat ochtenden op Utrecht CS en het poppy, wat dromerige einde tegen de tijd dat ik in de Schipholtunnel ben. Prettig opstaan met deze plaat.

avatar van Lexicon Devil
Fa-bu-leuse muziek. Werkelijk te goed voor woorden.
Gisteren live gezien in de Tivoli en zonder iets van hun te kennen heb ik me laten verassen.
Ik heb niet vaak zoiets meeslepend, afwisselend, goed chaotisch en heerlijk gehoord op een optreden.
Deze band heeft het bijna allemaal.....Groove, chaos, zweverige melodie, dikke riffs , orginaliteit en vooral veel passie en energie.
Een bonk genot dit album.
21 stemmen is echt veel te weinig voor deze band die ik zelf eigenlijk veel beter vind dan een populaire Mars Volta bv.

Antagoon
Vind deze plaat zoals gezegd beter en beter worden. Vond ze gister in Tivoli alleen een beetje rommelig. Trapte lekker af en in het midden speelden ze wat rustiger nummers, maar ze deden verder weinig met de dynamiek van hun nummers, al zal het matige geluid ze ook parten hebben gespeeld. Zag ze toen ik weg ging hun spullen in een busje zetten; er zal niet al teveel geld in deze tour gestopt zijn de de platenmij en dus ook niet in pa/geluid.
Vond ze technisch wel heel erg knap spelen en gemotiveerd. Dat zie je wel eens anders.

avatar van dj maus
Chaotische stoner rock die doet denken aan de Comets of Fire - en voor wie dat niks zegt: gooi T. Rex, the Black Keys en TV On The Radio in de blender, nog een scheutje Santana erbij en dit stroomt er uit.

Gek genoeg is de single 'I Start To Run'een van de mindere nummers.

avatar van Lexicon Devil
Comets on Fire bedoel je denk ik

avatar van Cor
Cor
Echt één van de betere albums van dit jaar. Als je in staat bent om de woestheid van de Peppers, psychedelische gekte, een vleugje The Mars Volta, maar ook bijna pastoraal kleine liedjes (Regina Hold Hands) in één geluid te vatten, dat je nog bij de lurven grijpt ook, dan kun je wat. Heel fijne plaat om naar te luisteren, steeds weer.

Cor schreef:
Peppers, [...] een vleugje The Mars Volta,

Als ik dit van te voren had gelezen, was ik er nooit aan begonnen

Kosinski
midnight boom schreef:
In de OOR word het erg gehyped.

Reden genoeg voor argwaan, en bij de eerste luisterbeurt blijkt mijn vooroordeel te kloppen. Hier horen we over 1 jaar niets meer van.

avatar van dj maus
Een van de weinige relevante rockplaten van 2009.

Een beetje zoals Animal Collective, maar dan zonder alle overbodige technische trucjes en mét ballen.

Lexicon Devil schreef:

Een bonk genot dit album.

Hear, hear: hier kan ik mij goed in vinden. Mooi gezegd.

Overigens vind ik hun debuutalbum nog beter, maar dan wel in de 2CD versie (zie de info daar):
White Denim - Workout Holiday (2008)

dj maus schreef:
...gooi T. Rex, the Black Keys en TV On The Radio in de blender, nog een scheutje Santana erbij en dit stroomt er uit.

Ik zou hier Jimi Hendrix aan toe willen voegen. Luister bijvoorbeeld naar Say What You Want & Everybody Somebody. En toch ook the Arcade Fire: zie bijvoorbeeld Regina Holding Hands.
Een heerlijke, lekkere, mooie muziekmix, waarbij White Denim ondanks al deze invloeden toch een eigen herkenbaar geluid heeft. De White Denim paraplu over de blender heen (of zoiets).

Ik zou het omschrijven als: Arctic Monkeys alleen dan ongecontroleerder en een stuk rauwer. Best lekker plaatje.

avatar van Lexicon Devil
All Consolations..... Om stil van te worden zo prachtig.

Sven Bersee
White Denim is misschien wel de ontdekking van 2009. Ze brachten al in 2008 hun debuut uit, Workout Holiday, maar op Fits horen we pas echt wat deze band allemaal kan. En dat is nogal wat. Het geluid schiet alle kanten op, maar blijft toch een sterk geheel. Funk, garagerock, psychedelische rock en zelfs een beetje jazz komen langs. Een van de gekste plaatjes van het jaar.

Pindahaai

avatar van owiej
Hahahaha, I start to run in Jersey Shore... Nice:D

avatar van dj maus
Hun nieuwe plaat is overigens gratis (en legaal) te downloaden op hun site.

avatar van Ronald5150
White Denim zet met "Fits" een muur van geluid neer die alle denkbare kanten op gaat. Voor mij resulteert dit in een brei muziek waar ik geen touw aan vast kan knopen. Het raakt kant noch wal. Ik mis structuur en ik hoor geen nummers met een kop en een staart. Het zal wel met smaak te maak hebben, want ik kan me best voorstellen dat mensen dit spannend en intrigerend vinden. Tegen het einde van de plaat hoor ik dan toch wat gestructureerde muziekstukken, maar ik ben inmiddels zo gedesoriënteerd dat het geen indruk meer maakt. Respect voor de experimenteerdrift, maar hier kan ik geen chocola van maken.

kistenkuif
Ronald5150 schreef:

Inderdaad reuzespannend, onvoorspelbaar en supermuzikaal. Meer iets voor jazzcats dan voor bluesbrothers, vermoed ik.

avatar van Ronald5150
kistenkuif schreef:

Hoewel ik jazz ook behoorlijk kan waarderen, dringt "Fits" niet echt tot me door. Helaas is deze niet voor mij weggelegd.

kistenkuif
Hoezo helaas? Je hebt een respectabele reactie gegeven op een album dat je niet ligt. Dat doen er niet veel behalve om een album af te zeiken (ook ik kan me soms niet inhouden). En als je enthousiast bent over een album laat je ons dat ook weten gezien je vele goed leesbare reacties. No complaints here.

avatar van douwef
mooi album, na het concert van afgelopen jaar in de melkweg ook deze maar eens aangeschaft. Blijft een unieke band die zoveel verschillende stijlen in hun nummers verwerken . nummers zijn niet echt lang maar vervelen daardoor geen minuut.