Jega - Variance (2009)

15. Latinhypercube
  16. Kyoto
  17. Hydrodynamic
  18. Reprise
Jaja, het lijkt er toch echt van te gaan komen. Al járen werd ie aangekondigd, maar in juli komt Jega's Variance ein-de-lijk uit (onder het originele catalogusnummer ZIQ024; inmiddels is ZIQ243 al een feit, dus dat geeft al aan hoeveel tijd er is verstreken).

Ik heb ooit de onofficiële versie van internet geplukt, maar dat waren toch minder nummers dan er nu uiteindelijk op staan. Volgens het label (Planet Mu) is het een dubbel cd geworden. Ik ben erg benieuwd.

Nog even geduld dus en dan maar hopen dat ie niet tegenvalt na al dat lange wachten (en hooggespannen verwachtingen).

EDIT: Mooie cover overigens (en grappig om JEGA in SEGA letters te zien ).

avatar van bas
bas
de cover is in ieder geval erg mooi, zeker als je wat meer details ziet dan het plaatje bij MuM. Jega was altijd erg gaaf dus ik ben zeer benieuwd wat hij er anno 2009 van bakt (en of er inderdaad nummers van de 'gelekte' Variance' nog bij staan)

Zo, de 'fysieke' versie is daadwerkelijk binnen! Op het eerste gehoor wel echte Jega nummers (met name CD2), maar een aantal nummers klinkt wel wat gedateerd (zouden dit de 'oude' Variance nummers zijn?).

Toch ook een nieuwe kant van Jega, met name op CD1. Vooral bij de eerste paar nummers veel stemmen en wat relaxtere beats. Wel even wennen eerlijk gezegd, maar slecht is het zeker niet! En gelukkig ook op CD1 veel mooie samengesmolten melodieën zoals Jega dat kan. Er staan echt pareltjes tussen.

Beoordeling volgt nog (na de nodige luisterbeurten).

avatar van bas
bas
De eerste CD is erg erg mooi. Jega heeft z'n wilde haren hier aardig verloren, maar wat een schoonheid schuilt er in deze nummers. Typische melodielijnen die Jega in geometry ook al soms erdoor bracht, maar hier is het een-en-al. Prachtige CD, die enkele stem blijft vvoor mij afbreuk maar het stoort toch niet echt. Het jammere begint pas bij CD 2. Dat lijkt echt op een jaren 90 jega, een stuk ruwer, wat rommeliger. Duidelijk ouder materiaal. Als ik dit als een bonus cd zie, dan verdient de eerste CD zó 4.5*, top materiaal. Met de 2e cd erbij, tja. 3* voor CD2 voor nu. Afgerond houd ik het dan op 4*

Mee eens. Na de nodige luisterbeurten kan ik ook zeggen dat CD1 er duidelijk(!) uitspringt en CD2 eigenlijk flink tegenvalt (deze laatste draai ik dan ook beduidend minder).

Voor mij ook 4* voorlopig. Allemaal te danken aan die eerste 9 geweldige nummers.

CD1 is best redelijk. Niet baanbrekend, wel relaxed. Ondanks de ongebruikelijke stijl toch typisch Jega. 3,5*.

CD2 is slap. Nummers die maar een beetje voortrommelen. Zelfs Aerodynamic, wat op de gelekte versie een goed nummer was, is hier behoorlijk afgestompt. Zonde. Die krijgt van mij slechts 2*.

Als we beide CD's samen pakken komen we dan krapaan op een 3* uit. Ik ben dus iets minder enthousiast dan de rest hier.

avatar van John Doe
Ik ben ook wel enthousiaster, ook over cd2. Hoewel deze niet zo bij het weer past als cd1, het heeft wat donkers en soms manisch, maar het 'trommelt' toch bijzonder goed voort wat mij betreft. Ik vind het sfeer en spanning bevatten en ik hou ook van de hiphop die hij gesampled heeft. Bijvoorbeeld op ''Aerodynamic'', die inderdaad een andere mix heeft die me eerst ook een beetje teleurstelde. ''Latinhypercube'' doet me aan het fenomenale ''54 Cymru Beats'' denken (van Aphex Twin). Daarna gaat het verder met propere sfeervolle 'braindance' zoals Aphex en Venetian Snares dat kunnen maken. Zeker een 3.5* waard voor mij deze cd en cd1 4*, en beide kunnen nog groeien.
Op cd1 bespeur ik trouwens soms wat Kelpe achtige elementen, bijvoorbeeld een synth in Antiphon, wat ik overigens één van de lekkerste nummers vind.

avatar van Bardt1980
Ik was nog niet bekend met Jega totdat ik dit schijfje voorbij hoorde komen. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Met name cd1 (maakt momenteel meer overuren in mijn speler dan cd2) klonk in eerste instantie als een overkill aan stijlen, geluidjes, bliepjes etc. Vooral stijlen die naar mijn weten echt haaks op elkaar staan. Maar al snel werd mij duidelijk dat het gewoon werkt. Neem bijvoorbeeld Soulflute, toch worden hier naadloos panfluiten, glitch en hipopinvloeden samengesmolten tot een mooi geheel. Weliswaar al eens door edIT gedaan, maar niet op een dergelijke manier als deze.
Dit album smaakt zeker naar meer, vooralsnog 4*

@ Bardt1980
Volgens mij heeft edIT het truukje van Jega afgekeken en niet omgekeerd

avatar van Bardt1980
Dorstlesser schreef:
@ Bardt1980
Volgens mij heeft edIT het truukje van Jega afgekeken en niet omgekeerd

Ow is dat zo? my bad.
Dan heeft edIT het wel heeel goed uitgewerkt moet ik zeggen.

avatar van Dorstlesser
Ja kun je vast over twisten, maar Jega's releases beginnen in1996 en die van edIT goed en wel in 2003. Maar Jega was ook niet de allereerste die dit soort muziek maakte natuurlijk, dat is nooit iemand

avatar van Dorstlesser
Ik begin hem steeds beter te vinden en steeds meer te draaien. Allebei de 'volumes'. Glashelder.

avatar van John Doe
Ja dit is gewoon fijn spul hoor, wel al een tijd niet opgehad, binnenkort weer eens.