Indukti - Idmen (2009)

Polen
Metal / Rock
Label: Inside Out

1. Sansara (8:12)
  2. Tusan Homichi Tuvota (9:03)
  3. Sunken Bell (2:29)
  4. ...and Who's the God Now?! (10:25)
  5. Indukted (6:51)
  6. Aemaet (8:25)
  7. Nemesis Voices (6:20)
  8. Ninth Wave (11:32)
avatar van Mr T
Ben benieuwd wat dit wordt. Vorige album vond ik iig wel goed... heeft zeker een tijd geduurd voordat deze klaar was.

avatar van Mr T
De Mutum EP die ze dit jaar als voorproefje hebben uitgebracht klinkt in ieder geval al veel belovend. Wat mij betreft zelfs beter dan hun eerdere werk.

avatar van strebge
Wow wat een verassing dit...
Prachtig album.. veel zwaarder dan de vorige. Is bijna niet meer te vergelijken.
Beetje Mastodon meets meshuggah meets tool ofzoiets..

Absoluut een aanrader

avatar van Mr T
Klinkt alvast erg lekker en inderdaad een stuk zwaarder. Bevalt me wel, vond het vorige album wat schel klinken hier en daar, vooral de viool.
De vocals zijn wel even wennen trouwens, kende 3 van de tracks door de Mutum EP alleen instrumentaal. Ik start met een 4,0 met groei mogelijkheden.

avatar van Tijmennn309
Woow, wat een maffe vocals! Kan niet zeggen dat ik ze heel erg mooi vind....maar de muziek is super! De drummer Wawrzyniec valt op met sterk drumspel. Moet het nog wat vaker beluisteren, cijfer volgt nog.

avatar van Papartis
Hoe kan je Indukti omschrijven?
Induktie maakt een ultra-heftge vorm van progmuziek die klinkt als Riverside en Tool met een extra portie spinazie op.

Lees meer van dit gave album dat zowel voor Prog-rockers als voor Metal fans aan te bevelen is.

Progwereld

avatar van venommyotis
WTF!! Heb deze nu al een weekje in de auto zitten...dit is prog van de bovenste plank!!! Wat een drummer trouwens Dit raad ik iedere prog-liefhebber aan

avatar van Blind Faith
Origineel en strak! Inderdaad een pak heftiger dan de voorganger... het lijkt wel of de drummer over een paar extra armen beschikt, ongelooflijk hoe die man op zijn vellen slaat!

avatar van tinus,@
superlatieven tekort, gewoon een geweldige band.

Ik blijf er maar naar terug grijpen. Gigantisch goede in mijn ogen echt progressive metal. Heerlijk luistergenot, en de plaat ramt, beukt en knalt met een enorm technische inhoud.

Stil blijven staan op Indukted lukt met niet, zeker niet als ik de rammelende drums hoor. Maar mijn favoriet blijft ....and who's the god now? , de afwisseling in deze plaat en de heerlijke lading muziek die erin zit... geniaal. Eigenlijk 5 sterren. En die geef ik m ook.

Krijgt wat weinig aandacht. En, ik zou ze héél graag eens live willen zien. Maar iemand een idee of dat gaat gebeuren ergens binnenkort?

avatar van ElroHirtje
Ik heb overwegend een sceptische houding jegens al teveel prog in rock en metal, maar dit.... Overduidelijk prog, maar het verliest de kracht en agressie (dat meen ik vaak te bespeuren in dit genre) volstrekt niet. Ik moet nog uitvogelen waarom niet (ik vermoed stuwende ritmesectie die gesteund wordt door slimme basloopjes), maar het is hoe dan ook een gouden recept.
Geniale en verrassende opbouw, de vergelijking met Tool komt langs ((... And who is God now) en dit maken ze volslagen eigen in de apotheose van dit album: ninth wave Een nummer waarin trompet en drum letterlijk in elkaars verlengde liggen en bijna een bezeten pas de deux ten uitvoer brengen. Trompet als leadgitaar?! Soort van, ja. Metal? Zeker.. en hard ook! De straffe metal loopjes (oneerbiedig gezegd) op gitaar ontbreken overigens ook niet op dit ook nog is goed geproduceerde album.
Een album wat in dienst staat van het maken van geweldig innoverende muziek. Instrumenten (viool mn en trompet) soundscapes, vocalen, structuren... Met niets hanteren ze een norm. Het geheel is (mij) volslagen nieuw.

Dit (Jamsessie achtig opgenomen) album opent mij een deur naar een vertrek waarin ik me voorheen voelde als op een aardige verjaardag van een aardige bekende. Nu indukti de stoelen aan de kant zet en de muziek een stukkie harder kan het feest dan toch beginnen?
Diep onder de indruk. En nu er vooral niet onder bezwijken.

avatar van THEMARSVOLTA
Blijft een fantastisch plaat, staat terecht in mijn top10. Verdiend veel meer aandacht dan dat 't nu heeft, Iedereen die graag naar Tool luistert zou dit moeten beluisteren. Heeft ook iets weg van Burst en Mr. Bungle.