Anthony Davis - Variations in Dream-Time (1982)

Jazz
Label: India Navigation

1. Variations in Dream-Time (24:30)
  2. Enemy of Light (22:01)
avatar van korenbloem
Nu net weer beluisterd en besloten om hem de volledige mep maar eens te geven. Een erg subtiel album.

Weet iemand trouwens of hier ook een (betaalbare) cd release van is.

avatar van Paalhaas
korenbloem schreef:
Weet iemand trouwens of hier ook een (betaalbare) cd release van is.

Helaas, die is er niet. Dit is zelfs de enige LP die ik heb, speciaal aangeschaft om een vinylrip van te maken.

avatar van Ataloona
Afgelopen week uitvoerig herbeluisterd en ik kom toch uit op een duidelijke 5* en ook zeker een top 10 plek. Weliswaar een beetje als promotie voor dit magistrale en onderschatte jazzmeesterwerk, maar hij verdient het ook zeker. In no-time uitgegroeid tot één van mijn favoriete platen. Anthony Davis is toch wel (helaas) het klassieke voorbeeld van de onderschatting waaraan jazz uit de 80's lijdt hier op MuMe, maar eigenlijk overal wel. Het wordt tijd dat daar eens verandering in komt en dat men - en dan vooral de liefhebbers hier op MuMe - Anthony Davis -maar ook andere jazzgrootheden uit de 80's- eindelijk eens de erkenning geven die zij verdienen. Gaat dit luisteren!

avatar van Barney Rubble
Tijdens het beluisteren dacht ik aan het expressionisme . De klanken lijken immers in een associatief verband tot elkaar te staan. Er is hierdoor geen duidelijke structuur te ontdekken, maar er is wel een emotionele eenheid die best toegankelijk is. Al
Zijn
Er
Dissonanten Variations in Dream-Time is hierdoor een plaat die je moet ondergaan. Dat is vanaf de eerste toon ook makkelijk want de klanken zijn erg meeslepend en intrigerend. Het welhaast orkestraal aanvoelende arrangement klinkt daarenboven massief waardoor de luisteraar ook niet kan ontsnappen aan deze tonenwals. Punt is, ik wil niet eens ontsnappen ("for who can escape what he desires"), daar is deze muziek te mooi voor. Ik had dit album veel eerder een kans moeten geven! Voor nu 4.5*.

voor nu
....
voor nu.
.....
.....................................................................................Misschien wordt het wel 5*?