Flaco Jiménez - Partners (1992)

Wereld / Roots
Label: Warner Bros.

1. Change Partners (3:45)

met Stephen Stills

2. Marina (2:52)
  3. Carmelita (3:27)

met Dwight Yoakam

4. El Puente Roto (2:26)

met Linda Ronstadt

5. Across the Borderline (3:28)

met John Hiatt

6. Me Esta Matando [Originally Known as "Plegaria Vallenata"] (2:58)
  7. The Girls from Texas (5:11)

met Ry Cooder

8. West Texas Waltz (3:33)

met Emmylou Harris

9. Las Golondrinas (2:31)
  10. Eres un Encanto (2:41)
  11. Don't Worry Baby (4:24)

met Los Lobos

avatar van Poles Apart
Waar Jiménez normaal doorgaans een beetje in de schaduw staat van de vele artiesten en bands met wie hij door de jaren heen samenwerkte (een aantal van die trouwe partners is op deze verzameling te horen), is hij op deze plaat eens een keer de centrale figuur om wie alles draait.

Mooi, rustig, warm en sfeervol album dat door de verschillende gasten (die stuk voor stuk zeer ontspannen voor de dag komen) ook bijzonder afwisselend is, zonder te vervallen in een collectie losse nummers, de rode draad is en blijft het uitstekende accordeonspel van Flaco, dat nergens overdone, geforceerd of ongepast klinkt, het geeft ieder nummer wel degelijk meer kleur en karakter en past perfect.

Het plezier en de lol en het wederzijdse respect druipen ervan af. Smullen geblazen voor de liefhebbers en zeker ook interessant voor de fans van de aanwezige gastartiesten.

avatar van henk01
Maar eens luisteren. Is het wat?

avatar van E-Clect-Eddy
Heerlijk album van Flaco Jiménez & co.

De man vind ik zelf op zijn beste op volledig Spaanstalige nummers als Eres un Encanto, waar hij zijn ding kan doen op de accordeon. Dat kan hij nog meer in het nummer The Girls from Texas met Ry Cooder en een break in het midden om wat te soleren.

Het album opent al heerlijk met Stephen Stills, die nog behoorlijk hoog gaat met zijn stem. Het tweede nummer Marina is wereldberoemd(?) gemaakt door Rocco Granata, hier in een tweetalige versie. Verder zijn in het slotnummer Los Lobos weer heel herkenbaar.