Finntroll - Nattfödd (2004)

Finland
Label: Century Media

1. Människopesten (5:37)
  2. Eliytres (3:46)
  3. Fiskarens Fiende (3:47)
  4. Trollhammaren (3:32)
  5. Nattfödd (4:51)
  6. Ursvamp (2:03)
  7. Marknadsvisan (2:00)
  8. Det Iskalla Trollblodet (3:55)
  9. Grottans Barn (4:36)
  10. Rök (2:23)
Persoonlijk vind ik dit de beste cd van het Finse Finntroll.
Lekkere folk en metal doorheen is het recept voor deze prachtige muziek van Finntroll.
Hij opent al goed met Människopesten, maar het nummer erna Eliytres is één van de beste nr's die op deze cd staan.
Van Fiskarens Fiende verschoot ik, helemaal niet de stijl van deze Finnen, maar ik verschoot in de positieve zin.
en dan komt mijn lievelings nummer Trollhammaren, het beste nr ooit!
Dat is een aanrader, moet je beluistert hebben.
Dan komt Nattfödd en Ursvamp die ik wat minder vind, maar zeker ook niet slecht.
En de laatste 4 nr's is typisch Finntroll, voorspelbaar met toffe maar soms onafgewerkte riffs.
Deze cd is een aanrader voor wie naar Finntroll wilt beginnen luisteren.

Davez
Ik vind Cruachan veel indrukwekkender.

Deze muziek laat me eerder denken aan die ex-winnares van eurosong uit Oekraine (ben haar naam vergeten).

De videoclip voor trollhammaren is wel schitterend.
Het vorige album vond ik sterker maar ja dat was dan weer geen metal.

avatar van Halloween
Davez schreef:
Ik vind Cruachan veel indrukwekkender.

De videoclip voor trollhammaren is wel schitterend.
Het vorige album vond ik sterker maar ja dat was dan weer geen metal.

Fout het vorige album was wel metal, alleen op een acoustische wijze in elkaar gezet.

Maar goed, ik vind dit geen slechte plaat ik vind hem juist goed van mij een dikke 4,5*.

avatar van Mr. Rock
Gewoon een geniaal album, heerlijk trollllllish en folkish. Trollhammaren en Fiskarens Fiende zijn geniale nummers. Was ook een groot feest op Graspop.

onwijs goed album. mischien iets te commercieel gelukkig hebben ze met het volgende album bewezen dat ze niet te overdreven gaan spelen

avatar van woutvl
mijn eerste kennismaking met het folk metal genre,en heb sindsdien geen betere plaat gevonden.
deze cd heeft het altijd voor mij gedaan,geweldige plaat

Stijn_Slayer
Denk toch dat ik dit de beste van Finntroll vind.

avatar van BARON_47
Ik vind dit persoonlijk één van hun mindere platen, maar hij is toch nog het beluisteren waard

avatar van Metalhead99
Na het tegenvallende Kivimetsän Druidi (ook van Finse afkomst) vind ik dit weer geweldige muziek. 4*

avatar van master-rens
Ik ken maar een liedje van dit album: Trollhameren
Geweldig nummer

avatar van freitzen
Ursvamp... of hoe je iemand met een ogenschijnlijk simpel deuntje in twee minuten compleet kan overdonderen, telkens weer opnieuw.

TROLLFOLK GE!

avatar van Ducoz
Hmmmm misschien haal ik hem wel morgen...
Maar moet eerst zien of ik m'n Ensiferum - Dragonheads kan terug brengen en m'n geld kan terug krijgen bij de mediamarkt... moet hem helemaal ergens anders vandaan toveren.
Of iemand hier intresse in Dragonheads voor 7 euro?(inkoop prijs was 10 euro)

avatar van Pater-jan
"Fiskarens Fiende" all the way!

avatar van RuudC
Het eerste ‘echte’ album zonder Katla en Somnium. Geen makkelijke tijd voor deze Finnen toen twee gezichtsbepalende bandleden wegvielen, maar tegelijkertijd werd Finntroll ten tijde van Nattfödd hartstikke populair. Niet in de laatste plaats vanwege de zomersingle van 2004: Trollhammaren. Verder kon Finntroll zich eindelijk zich eens degelijk bewijzen als goede liveband en Nattfödd is natuurlijk een tof album.

Ik heb altijd van dit album gehouden. Toch is het nergens zo indrukwekkend als Jaktens Tid, waar de sfeer echt magisch is en alle nummers ijzersterk zijn. Nattfödd is lekker, maar opent wat moeizaam. Trollhorn blijft de belangrijkste spil en weet een redelijk nummer als Eliytres nog aardig op te fraaien. Fiskarens Fiende en Det Iskalla Trollblod zijn Finntroll in topconditie. Trollhammaren is de evergreen uiteraard. Altijd goed op een feestje. Het trollengehalte is natuurlijk nog altijd erg hoog. Misschien zit het nog altijd niet lekker dat Finntroll ooit ‘mijn bandje’ was dat praktisch niemand kende en met Nattfödd plots de metalwereld veroverde. Dit is natuurlijk wel Finntroll op z’n toegankelijkst. Ik blijf wel van mening dat Katla in alle opzichten een betere zanger is dan Wilska (ook al is de laatste een sympathiek figuur). Ik ben de band daarna vrij snel uit het oog verloren en op basis van het materiaal tot nu toe is dat onterecht.

Tussenstand:
1. Jaktens Tid
2. Visor Om Slutet
3. Midnattens Widunder
4. Nattfödd

avatar van lennert
Gaat lekker. Zelfs met het gemis aan Katla (want ja, die was als zanger toch beduidend interessanter, verveelt dit album ook totaal niet. Het is allemaal wat meer recht door zee en mist zodoende af en toe wat van de echte joligheid of nuance, maar het klinkt allemaal prima. Fiskarens Fiende en Trollhammaren zijn gewoon fantastische tracks die lekker uitnodigen tot losgaan. Met Marknadsvisan hebben we weer een 'trol verstoort iets' track en afsluiter Rök is gewoon weer een mooie afsluiter. Tapio Wilska is helaas als zanger wat beperkter en mist wat spontaniteit, waardoor het album ook weer niet compleet geniaal is. Leuk is het allemaal echter nog steeds wel.

Voorlopige tussenstand:
1. Jaktens Tid